Zang opnemen met welke software

LagunaV1

Ingeburgerd
hallo iedereen,

kan iemand mij uitleggen of adviseren welke software ik nog meer kan gebruiken om zang op te nemen, buiten Cubase en Logic.
Ik gebruik Reason en heb net Ableton aangeschaft. Ik zag dat je ook in Ableton zang op kon nemen, maar weet niet of dit een beetje goede kwaliteit biedt.

Kan iemand mij adviseren.
Ik draai overigens alles op Windows.
Dank je.

De sequencers verschillen uiteindelijk allemaal niet zo veel, behalve in de summing - of hoe de software de verschillende sporen "optelt" zoals in een mixer gebeurt. Voor opnemen is dat dus niet de vraag die je moet stellen. Cubase of Live of wat dan ook voldoet prima.

Wat veel meer boeit is je microfoon zelf, je mic preamp, je geluidskaart, en hoe makkelijk je stukken uit de zang kunt knippen en rechtzetten (logischerwijs kies je dus de omgeving met de beste ingebouwde wave-editor).

Je moet voor zang 3 tracks opnemen - 1 met de beste melodie, 1 met de beste articulatie, en 1 met de meest correcte uitspraak gedurende de tijd. Die laatste gebruik je als leidraad waar je de eerste twee aan "vastzet" - een soort "snap to grid".

Bedankt voor je antwoord, daar kan ik wat mee!
Toch zou ik graag wat concreet advies ook willen hebben over welke software mij het gemakkelijk maakt om zang op te nemen. Ik wil 'nog' geen enorme bedragen aan Cubase of Logic uitgeven en zoek dus naar een andere oplossing.

Het rechtzetten van de zang kan heel goed in Live, dat heb ik daar namelijk al eens gedaan met zang samples.
Het gaat mij echt om het opnemen. Ik zoek dus een programma waarbij ik, net zoals in cubase of logic, zang op kan nemen. Ik hoef er niets verder mee te doen, dus alleen de track moet je horen, gecombineerd met de zang (een zanger moet toch wel zijn of haar stem over de song horen).

Ik ben beginnend met zang dus ik heb momenteel gekozen voor de Samson USB Mic. Hij heeft goed recensies gekregen dus om te starten lijkt me dit een goede oplossing. Het enige nadeel wat hij momenteel heeft is dat het geluid links voluit hoorbaar is, maar rechts bijna niet. Zal wel aan een driver clash liggen ofzo.

Mijn geluidskaart is overigens goed genoeg!

Back