1 SCSI zip aansluiten op 2 samplers

Syntax Terror

Oktoknoppie
Ok, ik weet dat het mogelijk is om meerdere rand-apparatuur aan te sluiten via SCSI op 1 sampler. (dus HD,ZIP + CDROM)

Is het ook mogelijk om 1 SCSI zip drive te delen met 2 samplers? Ik wil namelijk mijn RS7000 en SU700 gebruik laten maken van 1 zipdrive, ten eerste omdat ik maar één zipdrive heb ;) maar ook om samples uit te wisselen, via de zip.

Ik weet ook dat ze allemaal verschillende device-ID's moeten hebben, maar lees af en toe over apparaaten die de SCSI bus "overnemen", is dit hier van toepassing? Kan ik mijn idee zonder problemen uit proberen of is er kans dat ik dan wat sloop?

Theoretisch zou het kunnen. Lees dit maar eens
http://scsifaq.paralan.com/scsifaqanswers2.html#46

Answer: SCSI requires that each bus have at least one initiator and one target. It can have more than one initiator and more than one target. The problem in having more than one host is the operating system. Consider what happens if one host takes some information from a drive thinking it is the latest data and immediately thereafter, the other host updates that information. Or if one host writes information on a drive and the other host does not know about it. The other host could conceivably write some new information over the information the first host wrote. Windows does not do well with a multi-initiator SCSI bus. Depending on the SCSI drivers, UNIX can be better.

Maar of dit ook voor 2 samplers gaat werken??? Geen idee. Lijkt me geen kwaad te kunnen. Alleen de zip disk kan in de war raken lijkt me als alle 2 de samplers iets proberen te schrijven op hetzelfde moment.

Wat is er op tegen dat ze allebei een eigen Zip-drive krijgen?
dingen kosten werkelijk bijna niks meer.....

idd das problems waiting to happen .. bespaar je moeite en check een 2de zipdrive .. loont de moeite niet echt ..

Origineel geplaatst door mikemix
Wat is er op tegen dat ze allebei een eigen Zip-drive krijgen?
dingen kosten werkelijk bijna niks meer.....

Heb er verder niks op tegen, leek mij een makkelijke manier om samples over te zetten tussen de SU700 en de RS7000, maar was ook wel benieuwd of zoiets mogelijk was, ik heb op het moment maar 1 zip-drive. Tijd voor een 2de dus!

maken die 2 samplers gebruik van dezelfde manier van formatteren/opslag ?

't zijn wel 2 Yamaha's. Zou 't niet weten. D'r zijn 2 manieren om er achter te komen. Eentje is navragen bij Yamaha of een kenner of het gewoon proberen maar waarom zou je. Zoals Mikemix al eerder schreef: "waarom probleme opzoeken als het niet hoeft?"

Probleem kan zich voor doen doordat beide samplers "master" zijn.
Om datacorruptie, verlies of wat voor ellende nog meer te voorkomen
zou ik voor 2 drives gaan.
Wat is het uiteindelijk voor moeite om even van drive te wisselen?
Niet doen.

Origineel geplaatst door dione
maken die 2 samplers gebruik van dezelfde manier van formatteren/opslag ?

Nou, de RS7000 leest inderdaad SU700 formaat samples (staat in de handleidng, leest trouwens ook RM1X patterns..), dat was de reden dat ik dit wilde proberen! Heb eerst de combi RM1X + SU700 gebruikt en wil de boel overzetten.

Waar ik nu net pas over na denk, is dat de SU700 "volumes" die op SCSI staan anders wegschrijft dan dat hij dat op floppy doet. En een SU700 formatted ZIP is in een eigen formaat (niet DOS compatible), dus waarschijnlijk gaat het zowiezo niet lukken! Die SU houd er met veel dingen een eigenwijze werkwijze op na...
.
.
Ok heb ff de handleiding er op na geslagen, en er staat toch dat hij A5,4,3000 en SU700 bestanden vanaf SCSI kan inladen. Dit is dus wat ik wil. Dan maar gewoon met 2 SCSI's... Iemand nog eentje te koop?;)

Origineel geplaatst door mikemix
Probleem kan zich voor doen doordat beide samplers "master" zijn.
Om datacorruptie, verlies of wat voor ellende nog meer te voorkomen
zou ik voor 2 drives gaan.
Wat is het uiteindelijk voor moeite om even van drive te wisselen?
Niet doen.

Datacorruptie...:bekdicht: moet er inderdaad niet aan denken, ik ga het dus NIET proberen, Bedankt allen voor het advies!

En wat betreft de moeite, jullie hebben gelijk! Heb soms neigingen om allerlei dingen op allerlei manieren aan te sluiten, het is dwangmatig....

Ok, heb de SCSI ZIP aangesloten op de RS7000, De ID's kwamen overeen (beide 5) dus heb de ID van de RS7000 op 1 gezet, die van de ZIP heb ik laten staan. Nu zou ik via het LOAD menu de SCSI drive moeten kunnen benaderen, echter, als ik het correcte ID kies (5) en op MOUNT druk, gebeurt er niks? Geen activiteit op de zip, en het display in de RS700 verandert ook niks, als ik op de SU700 mount (los dan hè, niet 2 samplers op 1 ZIP) dan gaat de zipdrive draaien, je merkt dat hij hem "pakt" met de RS7000 krijg ik het niet voor elkaar.

Als iemand een tip voor me heeft zou ik het zeer waarderen.

Het kan wel hoor.
Heb ooit wel eens meerdere synths aan een scsi HD gehangen.
Maar je wilt idd niet weten wat er mis kan gaan als er 2 apparaten tegelijkertijd gaan schrijven.

Dus of 1 apparaat aanzetten en daar je ding mee doen. Of 2 aparte scsi devices.
Of 3 tegelijkertijd lezen/schrijven en veel backuppen. ;)

En Windows bak plus een synth aan een scsi HD/Zip hangen zeker niet doen want dat gaat geheid fout. Dan zul je zeker maar 1 vd apparaten uit moeten laten. En ik neem ff aan dat dit bij een Mac ook niet handig is.

Nee, niet doen, het kan maar wat je zegt samen per ongeluk lezen of erger schrijven,
dan begint de elende.

Het is te veel risico, als ik dit zo allemaal lees, ik wil mijn setup's niet verliezen dus ga het niet proberen. Helaas lukt het me niet eens om de zip te mounten met de RS7000, al denk ik net ineens aan de termination, die staat aan wat mij ook logisch lijkt maar heb het nog niet geprobeerd zonder termination. Als je zoekt op internet vind je wel veel informatie over vage problemem met SCSI ketens, ID's en termination.. het stamt dan ook uit 1986 (SCSI-I)

vage problemem met SCSI ketens, ID's en termination.. het stamt dan ook uit 1986 (SCSI-I)

Ik zie het verband niet helemaal. ATA (IDE) is ook in 1986 ontwikkeld.

Ik zit zelf al meer dan tien jaar beroepshalve tussen de scsi-ketes en heb eerlijk gezegd nog nooit een "vaag" scsi probleem gezien. De keten moet gewoon aan het begin en eind een terminator hebben, de ID's moeten verschillend zijn en je moet geen single-ended en LVD door elkaar heen gebruiken. De meest gemaakte fout bij scsi is denk ik dat mensen niet zien dat een scsi controller ook gewoon onderdeel uitmaakt van de keten en dus een unieke ID nodig heeft en dat je ook daar de termination moet checken, want de controller is niet altijd een uiteinde van de keten.

Ik heb hier een oude PC (IBM Cyrix, dus echt oud) met een IDE drive die het alleen doet als er ook een slave op diezelfde controller ook aangesloten zit. Dat vind ik een stuk vager :D

SCSI Zip

SCSI Zip

Ik heb in het verleden wel meerdere apparaten op mijn scsi zip aangesloten gewoon simpel dmv zo'n printerswitch.
Als ik samples in m'n cd3000xl wilde laden draaide ik m naar de desbetreffende kabel.
Op je Zip drive zit ook een schakelaar termination on/off al mocht dat problemen geven.
Het klinkt onwaarschijnlijk zo'n printerswitch maar het werkt echt, heb dat ding nog staan hier trouwens ;)

Origineel geplaatst door etaoin
Ik zie het verband niet helemaal. ATA (IDE) is ook in 1986 ontwikkeld.

Ik zit zelf al meer dan tien jaar beroepshalve tussen de scsi-ketes en heb eerlijk gezegd nog nooit een "vaag" scsi probleem gezien. De keten moet gewoon aan het begin en eind een terminator hebben, de ID's moeten verschillend zijn en je moet geen single-ended en LVD door elkaar heen gebruiken. De meest gemaakte fout bij scsi is denk ik dat mensen niet zien dat een scsi controller ook gewoon onderdeel uitmaakt van de keten en dus een unieke ID nodig heeft en dat je ook daar de termination moet checken, want de controller is niet altijd een uiteinde van de keten.

Ik heb hier een oude PC (IBM Cyrix, dus echt oud) met een IDE drive die het alleen doet als er ook een slave op diezelfde controller ook aangesloten zit. Dat vind ik een stuk vager :D

Tja, wat kan ik zeggen? Ik lees op het net een hoop verhalen van SCSI ketens die "dodgy" zijn, dit gaat dan over mensen die met samplers e.d. bezig zijn. Heb nu zelf ook een klein probleempje dan en dan lijkt het in mijn ogen dat er met SCSI toch nog wat haken en ogen aanzitten. Dit is uiteraard een geval van "ik heb er geen verstand van" van mijn kant. Wat is single enden en LVD?... Oke, heb het net opgezocht, LVD (low voltage device) is geintroduceerd bij SCSI-3. Ik dacht uberhaupt dat je alleen SCSI-1 device's kan koppelen aan samplers e.d..

Ik heb op de zipdrive termination aan staan, dit is de laatse in de keten (in dit geval zijn er maar 2 devices, de RS7000 en de ZIP) Op de RS7000 moet termination ook aan, correct? Dan is de keten gesloten, ze hebben verscillende ID's..

In de handleiding van de SU700 staat dat je soms toch de termination aan 1 kant uit moet zetten, of je device's in een andere volgorde kan proberen als je problemen hebt.. Dit soort uitleg in handleidingen geeft mij het idee dat SCSI nogal lastig is. Althans voor de leek!

Zolang dit pielen mijn ZIPjes niet corrupt, wil ik wel allerlei combinaties proberen!

Bedankt voor de tips ook, Acesone, da's nog geen gek idee zeg!

Back