SurCode DTS CD Encoding

arnomusicman

Radiation!
Ik ben van plan om binnenkort in Cubase SX in 5.1 surround te gaan mixen.
Ik heb al een progje uitgezocht (SurCode) voor het coderen van de 6 kanaals mixtrack naar DTS CD surround sound.

Mijn vraag:
is er een groot verschil tussen surround sound en echte DTS 5.1 of Dolby Digital AC3? Oftewel, is het wat, dat surround sound?
Is surround sound een goede verbetering ten opzichte van stereo?

Echte 5.1 encoding software is geen optie. De goedkoopste is Sony Vegas, meer als € 600. En DTS en Dolby kosten beiden rond de € 900. En dat is me te duur.

Zijn er andere goedkopere programma's bekend voor surround sound of 5.1 encoding software (LEGAAL!!!)?

Re: SurCode DTS CD Encoding

is er een groot verschil tussen surround sound en echte DTS 5.1 of Dolby Digital AC3

Ehm, dat zijn appels en peren.
Surround wil zeggen dat de speakers om je heen staan.
DTS en Dolby Digital zijn coderingen die gebruikt worden om surround geluid efficient op te kunnen slaan.
Totaal verschillende dingen dus.

En Surcode DTS CD is gewoon echte DTS hoor, alleen niet in de bitrates die je op commerciele DVDs kunt gebruiken, vandaar dat het een stuk minder kost.

Maar SurCode schrijft zelf op hun site dat DTS CD voor surround sound is. Ik dacht dat het wel een soort surround is, waar je ook 5 of 6 speakers voor nodig hebt maar niet zo als DTS 5.1 of Dolby AC3.

Dus volgens jou is dit (maar dan voor CD en niet voor DVD!) net zo goed surround als DVD surround?
Dat zou heel mooi zijn.
Dan ga ik die binnenkort bestellen, samen met een setje (goedkope) surround speakers van M-Audio (de LX4 set compleet met sats).

Maar SurCode schrijft zelf op hun site dat DTS CD voor surround sound is. Ik dacht dat het wel een soort surround is, waar je ook 5 of 6 speakers voor nodig hebt maar niet zo als DTS 5.1 of Dolby AC3.

Wat denk je dan dat het verschil is? In beide gevallen heb je 6 speakers waar geluid uit komt.
Het enige verschil is de manier waarop het gecodeerd en opgeslagen wordt.

Dus volgens jou is dit (maar dan voor CD en niet voor DVD!) net zo goed surround als DVD surround?

Dat zou ik niet direct zeggen. De bitrate van DTS CD is iets lager dan (wat mogelijk is) met DTS op DVD.

samen met een setje (goedkope) surround speakers van M-Audio (de LX4 set compleet met sats)

Hohoho niet te hard van stapel lopen. Je haalt nu een heleboel dingen door elkaar. Met een goedkoop setje speakers ben je er niet. DTS kun je alleen afluisteren met een DTS decoder. Maar, als je je surround alleen maar op de computer gaat gebruiken, waarom ga je het dan uberhaupt in DTS coderen? Dan kun je het net zo goed als 6 aparte wavs laten staan. Of in multichannel wma wat mij betreft.

Origineel geplaatst door etaoin
Hohoho niet te hard van stapel lopen. Je haalt nu een heleboel dingen door elkaar. Met een goedkoop setje speakers ben je er niet. DTS kun je alleen afluisteren met een DTS decoder. Maar, als je je surround alleen maar op de computer gaat gebruiken, waarom ga je het dan uberhaupt in DTS coderen? Dan kun je het net zo goed als 6 aparte wavs laten staan. Of in multichannel wma wat mij betreft.

Valt wel mee, met dat door elkaar halen, ik bedoel het nl. zo:
Als ik weet dat ik kan gaan coderen, heeft het ook pas nut in eerste instantie om surround te gaan mixen.
Dus met 6 analoge outs op mijn geluidskaart vanuit een 5.1 Cubase SX track kan ik 5.1 gaan mixen. En als ik het dan naar tevredenheid gemixt heb, ga ik het in DTS 5.1 surround coderen.
Of zie ik hier iets over het hoofd?

Back