[petitie! pop naar de top!]

C738

Meubilair
banner_pop_468.gif

“Voor het publiek is pop een van de belangrijkste vormen van cultuur, maar in de cultuurnota van de regering wordt slechts 0,35 % van het budget besteed aan de popsector.”

Dit citaat komt uit de initiatiefnota “Oorstrelend en Hartveroverend” die Tweede Kamerlid Arda Gerkens in september 2005 indiende. Hierin doet zij een elftal aanbevelingen voor het creëren van een beter popklimaat in Nederland.

Zij pleit in de popnota voor betere bekendheid van Nederlandse muzikanten.
Medy van der Laan (staatssecretaris Cultuur) reageerde positief op de nota, maar volgt de voorstellen niet of nauwelijks. Op 1 februari zal de nota in de Tweede Kamer besproken worden.

Om de Kamerleden te overtuigen van het belang van de nota, roept de Nederlandse popsector een ieder op deze petitie te tekenen.

De actie en alle uitleg over de nota "oorstrelend en hartveroverend" is te
vinden op:

http://www.musicfrom.nl/popnaardetop/

check de nota in PDF hier

Natuurlijk heb ik getekend! Wie volgt?
-C-

Ik niet, van mij mag het percentage naar 0.0. Doe mij maar echte muziek, in plaats van door de overheid gesubsidieerde pop! ;)

Origineel geplaatst door GREENSKiN
Ik niet, van mij mag het percentage naar 0.0. Doe mij maar echte muziek, in plaats van door de overheid gesubsidieerde pop! ;)

je hoeft het natuurlijk niet te gebruiken..volgens mij ben je in nederland uberhaupt al 80% van je tijd kwijt als je subsidie wilt aanvragen, dat zijn behoorlijke dikke rapporten die je daarvoor moet indienen als ik me niet vergis

eh... jaaa.... britney spears in de lessen muziekale opvoeding...

natuurlijk is pop een breed begrip. er bestaat ook wel goeie pop.
maar het meeste ervan is wel fake. en de lessen muziekale opvoeding gingen nooit verder dan klassieke muziek. wat opzich wel interessant kan zijn. maar er is zoveel meer. en ik vermoed met de komst van POP op de agenda dat het zich ook alleen maar gaat beperken tot top 40 spul.

Beetje ondersteuning bij de alternatieve muziekvormen lijkt me niet verkeerd.
Wat dat betreft is het in nederland gewoon dikke pee en doen belgie en duitsland het veel beter op het totale spectrum van de muzieksoorten IMHO.

Maar het 'probleem' ligt helemaal niet bij de overheid. En het al dan niet er geld in pompen. Maar eerder bij de boekhouders mentaliteit van de grote platenmijs.

Nou, de mentaliteit van posts hierboven doet ook niet echt hoopvol aan... ;)

Wat is er mis met pop?

-Pop=populair. Wil je dan alternatieve muziek om het alternatief zijn?
-Als pop uit de populatie omhoog komt en het echt is, heeft het een maatschappelijke betekenis.
*of dat nu dansbaar spul is of emo luisterliedjes, you'll need every style once in a while.

Ik vind ook dat Ali B een vervelend manneke is, maar het is wel betekenisvol voor veel mensen.
Dit ter illustratie.

Mij kan het verder niet zoveel verotten, ik hou me verre van dat soort petities e.d.,maar die mentaliteit
van 'pop is stom' en ' alternatief...ALTERNATIEEEF' (<- zelf kwijl over je Supermegamodulairemoog Obscura 666 deponeren a.u.b.) mocht wel eens plaats maken voor simpel mensen gewoon laten doen wat zij doen.

Wat maakt het jou uit of Fransje Bauer hits scoort als daarnaast Bjork een plaats eronder in de 'hitparade' staat?
De massa consumeert toch wat zij wil. Respecteer op z'n minst het zweet en het werk van deze mensen.

*zingt Road to Manderley.......'pom pom pom pa da dam pam pom'..* :koffie:

Sjonge het stinkt hier weer lekker naar azijn.

Leg me nu eens uit hoe dat zit. Er kan een impuls gegeven worden aan de nederlandse muziekscene, met name voor jonge opkomende bands en artiesten en er lopen weer lui te zeiken dat het niet mag en weet ik al wat niet meer.

Dit initiatief lijkt me gezonder voor de nederlandse muziekbizz dan een programma als Idols om eens iets te noemen.
Voor het gemak vergeten jullie het groei en bloeiproces maar even? Nagenoeg elke muziekstijl begint als 'alternatief' of 'underground'. Zodra het populairder wordt, wordt de stijl ook groter, bekender en slaat het aan bij een breder publiek. Dan is het populaire muziek geworden, ook wel popmuziek.

Als deze plannen doorgaan kan het een nieuwe impuls geven aan de nederlandse muziekscene, een scene die op het moment gedomineerd wordt door mensen die als achterdochtige oude honden die voelen dat het einde nadert hun mandje en bot bewaken.

Verandering hoeft niet per definitie verslechtering te betekenen!

-C-

verslechtering kan ook bijna niet meer als ik zo es TMF en MTV check

Donderdag 9 februari geeft Merlijn Twaalfhoven een lezing over hoe POP de kunst gaat redden op het studium generale op de Acedemie in The Boss!

Als je enigzins snapt waar deze thread om draait en meer wil weten over het onderwerp POP zou ik hier gewoon ff gaan luisteren. Want spreken is zilver en je kop houwen en luisteren goud!

Meer info over die fijne gozert Merlijn Twaalfhoven die ook nog eens puike composities in elkaar flanst:

http://www.twaalfhoven.net/

Thanks voor die Twaalfhoven link Alexander, dat is goed leesvoer alvast.

*bijdewei:
Hoewel After Forever meer mijn voorkeur geniet, heb ik geen last van Within Temptation.
Sterker nog, deze band heeft wel flink wat groei laten zien en naar mijn mening goeie
songs gemaakt.

Naja, zal in het buitenland dan wel weer de erkenning krijgen die het in Nederland moet
ontberen misschien?

Tiesto ook niet veel mis mee....behalve dat hij alleen maar plaatjes draait... :D

Back