TB-303 vco

GeitenBreijer

1 knar
Wie kan mij uitleggen hoe deze vco precies werkt? Heb veel vco's gezien waarbij het zelfde principe wordt toegepast maar dan net anders. Meestal wordt er een condensator kortgesloten om de zaagtand opnieuw te laten beginnen, hier kan ik dat niet helemaal vinden.

Als ik mijn eigen 303 waveforms bekijk lijkt het idd alsof er elke keer een condensator snel wordt opgeladen en dan wordt ontladen. De ontladings tijd lijkt frequency onafhankelijk als ik naar de waves bekijk. Wie kan mij helpen?

Hier het schema: http://www.hylander.us/images/schematics/roland/tb303.gif

VCO

VCO

Even goed moeten kijken:

IC 9 is een 6 bit (64 stappen) D/A converter
IC11b maakt de uitgang hiervan laag (belastbaar)

IC 11a en transistor 24/25/26 zijn de VCO (zaagtand generator)

Deze wordt door de tuning en de D/A converter stroomgestuurd voor de frequentie bepaling.

Q28 is de FET buffer voor de uitgang en Q8 is de blokvormer.

Gr, Ton.

Hey thx voor je reply.

Waar het mij eignelijk om gaat is hoe het VCO gedeelte precies werkt, ikzelf denk dat C33 de condensatro is die elke nieuwe cycle heel snel wordt opgeladen en dan wordt ontladen.

Maar ik vroeg mij af: wat zorgt ervoor dat ie opnieuw wordt opgeladen. Zijn dat de torretjes Q24, 25 en 27? Want uit na Q26 is de stroom evenredig aan de frequency (logaritmisch). Dus die laad hem neit op verder.

En wat zorgt ervoor dat naar mate de frequentie hoger wordt, die condensator sneller opnieuw wordt bij geladen?

vco

vco

C 33 ontlaat via Q26 zover tot Q25 gaat geleiden dan ook Q27 open en C 33 wordt weer geladen en daardoor
Q25 en 27 dicht enz. enz.

Okay, zoiets had ik idd ook al gedacht. Blijft er voor mij een laatst iets over wat ik er niet aan begrijp.

De Torretejes Q25-27 gaan bij bepaald voltage geleiden. Nu denk ik dan: als er idd meer stroom door Q26 loopt voor een hogere frequentie, dan ontlaad de condensator sneller, zodat je eigenlijk een andere rc waarde zou krijgen. Dus de ontladings tijd wordt korter naarmate de frequentie hoger wordt.

Als ik echter mn 303 erbij pak dan lijkt signaal erg op een logaritmische envelope die elke keer wordt geretrigger. De shape blijft voor hogere frequenties hetzelfde als voor de lage, alleen retriggert die dan eerder, en gaat ie steeds meer op een zaag lijken, en amplitude wordt ook steeds kleiner (logisch). Dit is heel anders als een "normale" zaagtand generator waarbij de ramp zeg maar wel verandert tov frequentie, en daarom klinkt de vco ook anders en zo "303".

Dit vind ik dus heel raar want als die condensator idd sneller wordt ontladen door een grotere stroom die door Q26 loopt, dan zou ook de shape van de zaag moeten veranderen.

Kan je dat ook nog terugvoeren in het schema?

Het signaal wat uit de 303 komt is niet het signaal dat uit de vco komt.

Je kunt als je de 303 openmaakt de 2 uitgangen van de vco (zaagtand en blokgolf) makkelijk terugvinden in de golfvorm-keuzeschakelaar. Bekijk dat signaal eens.

Klopt, zitten natuurlijk voor het filter en komt nog wat ontkoppel condensators tegen. Heb al wel in reaktor een emulatie gemaakt die er erg op lijkt, maar wil het principe snappen.

Krijg deze week ook een osciloscoop van een aardige meneer op gestuurd dan ga ik gelijk ook kijken!

Heb er een scoop aan gehangen, en idd lijkt de zaag bij lagere frequentie's enigzins meer exponentieel aflopend dan linear. Bij hogere frequenties gaat ie steeds meer op een ideale zaag lijken. Kan iemand mij uitleggen waarom?

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Heb er een scoop aan gehangen, en idd lijkt de zaag bij lagere frequentie's enigzins meer exponentieel aflopend dan linear. Bij hogere frequenties gaat ie steeds meer op een ideale zaag lijken. Kan iemand mij uitleggen waarom?

Kan door de impedantie van je scoop komen, meet is na wat buffering, dus na die fet, of had je dat al gedaan?

Back