Waarom heb ik eigenlijk die audio-interface?!

Yost

Your tea is served...
Ik gebruik Logic (6 Pro) op een Powerbook en een M-Audio Audiophile USB audio-interface. Ik gebruik vooral de soft synths in Logic en heb dus een goede audio-uit nodig. Op de PC was het duidelijk. Om audio-uit te hebben met een fatsoenlijke latency, moest ik een audio-interface aanschaffen. De standaard audiodrivers van mijn notebook trokken het echt niet. Nu speel ik echter al een tijdje met een Apple Powerbook, en ik ben er achter gekomen dat ik net zo goed de ingebouwde audio kan gebruiken.

Het blijkt nl. dat ik net zo veel (of net zo weinig) latency heb met de interne audio als met de Audiophile audio-interface. Ok, dacht ik, maar dan zal de Audiophile er wel voor zorgen dat ik meer tracks kan spelen, door de CPU te ontlasten. Dat is echter helemaal niet het geval. Of ik nu de interne audio of de externe Audiophile gebruik, de CPU belasting van Logic blijft hetzelfde.

En zo kom ik dus bij mijn vraag vol met twijfels: waarom gebruik ik eigenlijk nog een extere audio-interface??!!

PS. Als ik de Audiophile gebruik, gebruik ik ook zijn MIDI-interface. Zonder de Audiophile, met interne audio, gebruik ik een M-Audio 2x2 Midisport voor MIDI.

je gebruikt toch wel de asio drivers mag ik hopen

Beste Ken,

Mac OS-X kent geen ASIO, alleen Audio Units. Dus er valt qua drivers niets te kiezen.

Omdat de AD en DA converters van je soundcard nog altijd beter zijn dan de line-in en -out van je powerbook....

Maar als je alleen maar software gebruik, alles intern bounced en geen soundcard met extra dsp kracht (powercore ofzo) hebt, dan heb je dat ding in combinatie met een powerbook idd niet nodig!

En je had op je PC ook de Asio4all driver kunnen gebruiken zodat je precies dezelfde situatie had als nu met je mac.

zie je weer iets bijgeleerd als ik met tijd overschakel naar mac :) maar verder kan ik je dan helaas ook niet helpen omdat ik nog op zwijndows zit gelukkig heb ik een esi esp1010 die het keurig doet. moet wel zeggen dat men audio pc een echte krachtpatser is en geen geheugen en snelheid tekortkomt.

waar zijn de mac users als je ze nodig hebt

groeten

kwaliteit?

kwaliteit?

hoi,

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat die audiophile interface een veel hogere geluidskwaliteit aflevert dan de ingebouwde geluidskaart van Apple.
Ik ken Apple niet, maar het lijkt me dat 24/96kHz niet standaard door Apple wordt aangeboden en dat je daar dus vooral het voordeel uit moet halen.

Groeten,

Merlin.

blijf nou maar die audiophile gebruiken, alhoewel de in/outs van apple zelf zeker geen rommel zijn, kan de audiophile veel hogere bitrates aan.

en niet te vergeten..

en niet te vergeten..

die klote minijackplugjes,die gaan snel naar dekloten,beter de audiophile jacks..
Vooral in je laptop,als ie dan kapot is kun je er geen hoofdtelefoon meer in doen en is je powerbook een stuk minder waard!!:stupid

Going off topic

Going off topic

Nou, het punt is... Ik wil eigenlijk een controller keyboard kopen, en denk aan een Novation X-Station. Die is naast een controller, ook een synth, en een audio-interface. Dan zou de audiophile verkocht kunnen worden. Maar ik zou ook "gewoon" een REmote kunnen aanschaffen.

Het punt over de hogere bitrate snijdt hout, was het niet dat mijn Audiophile bij hogere bitrates/sample frequenties
a) minder in en/of uitgangen tegelijkertijd ondersteunt
b) minder stabiel, of in ieder geval minder snel, wordt

En ik kan je vertellen, in en live-situatie maakt het niet zoveel uit of je 16/44.1 of 24/96 de mixer injaagt. Uit de PA komt vooral een hoop brom en ruis. ;)

Maar ik lees dat het klopt dat de audio-interface het CPU-gebruik van de host niet laat afnemen. Ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe dat bij de X-Station zit, want die heeft een eigen DSP.

Bedankt voor alle reacties!

X-station is ideaal ja.
De 2 oktaafs versie is niet zo optimaal voor thuis.

En live moet je opletten dat de synth en audio interfees niet tegelijkertijd kunnen werken.
Maar controller en audio tegelijkertijd met bijv Ableton is wel super lekker.
En dan doen de FX unit het ook nog wel. (FX is niet echt super)

Qua kosten zijn ze behoorlijk aan de prijs, maar wel zo stevig dat je hem mee kan slepen naar optredens. Je kan er zelfs batterijen in gooien en met je headset op in een weiland gaan zitten spelen als het moet. :D

Powerbook, Logic en X-station lijkt mij inderdaad geweldig. Alleen twijfel ik nog heel hard tussen de X-Station 25, lekker compact, of nu juist de X-Station 61, want volwaardig masterkeyboard.

Eigenlijk wil ik een X-Station 37, die dus niet bestaat. Want op 3 oktaven (37 toetsen) kun je interessante leads spelen, terwijl dat op 2 oktaven (25 toetsen) niet lukt. Denk aan Oxygene 4 incl de solo aan het einde, of Peter Gunn in de uitvoering van ELP.

Mijn hoop is nu gevestigd op de [:eureka: dream mode ON] X-Station SL 37, een Remote SL 37 met ingebouwde audio interface en K-series synth [dream mode OFF].

Back