Suggesties voor voedingsbus

etaoin

Brodgar Tech
Ik ben op zoek naar goede suggesties voor de voedingsbus van mijn zelfbouw-modular. Vooralsnog zit alles gewoon aan elkaar gesoldeerd, wat uiteraard wel werkt, maar het niet erg modulair maakt...

Ik ben op zich wel gecharmeerd van de 0.156" Molex connectors die in FracRack gebruikt worden, maar daarmee zijn twee problemen: ten eerste kan ik de printheaders (met lock) hier nergens krijgen (de stekkers wel) en ten tweede kun je dit systeem alleen gebruiken als je zelf de benodigde printplaten kunt maken. Want "stripboard" experimenteerprint heeft een ander raster.

Mijn modules zijn een allegaartje, dus ik ontkom er niet aan om op de meeste printen de voedingsdraden gewoon te solderen. Alleen de printen van Ken Stone kan eventueel een Molex header op. Dus de Doepfer-oplossing, ondanks dat die wel een 2.54 raster heeft, is niet handig, want dan moet ik flatcable aan een print gaan solderen en dat breekt erg snel af.

Suggesties welkom dus. Ik heb een +/- 15 volt bus, +/- 12 en een +5 volt rail.

waarom gebruik je niet gewoon

waarom gebruik je niet gewoon

pc voedingsconnectoren?Zijn goedkoop ,overal tekrijgen en ook behoorlijk stevig..en gemaakt voor grote stromen dus het kan niet misgaan...8D

Re: waarom gebruik je niet gewoon

Re: waarom gebruik je niet gewoon

Origineel geplaatst door RednoiZ
pc voedingsconnectoren?Zijn goedkoop ,overal tekrijgen en ook behoorlijk stevig..en gemaakt voor grote stromen dus het kan niet misgaan...8D

Mijn eerste gedachte was: maar dat raster kan ik ook niet solderen. Maar je hebt wel gelijk, want van PC-connectors zijn zowel mannetjes als vrouwetjes. Goed punt.

..

..

je kunt de kabels toch doorknippen en rechtstreeks op je print solderen?
Ik zal eens rondkijken voor je..,anders gebruik je gewoon dinpluggen?
Hebben 5 aanluitingen en een massa..genoeg voor jouw doeleinden..en echt makkelijk te krijgen..mannetjes en vrouwtjes..lekker bakkie hoor trouwens die ms2000..alleen die knopjes zijn zo klein..:mega:

ik gebruik dit:
zie foto

k' weet wel niet hoe het heet, mischien weet er iemand dit.
maar het was bij de elektronicawinkel bij ons te koop.
niet de goodkoopste oplossing, wel degelijk.
er zijn females die op gaatjesprint passen ( koop best gaatjesprint met rechtdoorlopende banen).
de gekleurde (aangenaam detail) draadjes zitten aan de males vast (lengte 25 cm dacht ik?)
er bestaan versies met verschillende aantallen aansluitingen: ik gebruik de 8 dradenversie.
+15
0
-15
+12
-12
cv
gate
mod (vel)

Attachments

• ambi_j_bus.jpg
    ambi_j_bus.jpg
    50,1 KB · Bekeken: 109
Re: Suggesties voor voedingsbus

Origineel geplaatst door etaoin
want dan moet ik flatcable aan een print gaan solderen en dat breekt erg snel af.

merk op op bovenstaande foto:
tegen het afbreken van aansluitingen
de aansluiting van de multikabel van de voedingsprint naar de voeding is vastgeglued met warme lijm uit zo'n lijmpistool.
ik geef toe een beetje een smurrie, niet interessant als je nog wil bij- of lossolderen, maar 't maakt de boel wel stukken sterker en betrouwbaarder
en als je wil dat iets definitief vastzit kan het wel helpen

onderaan: naar de voeding/cvgate/interface_cv-controler (zwarte 19inch bak) met een multkabel achteraan

Attachments

• j_quad achter.jpg
    j_quad achter.jpg
    49,8 KB · Bekeken: 111
Ja, maar dit is een stuk steviger dan flatcable natuurlijk, sowieso. Hierbij ben ik niet zo bang dat het los gaat.

Ik heb laatst toevallig 2 x 8-pins, 3 pins en 5 pins van dit soort dingen gekocht bij Conrad. Ze zijn inderdaad wat duurder en ik twijfel nog over de lengte. Conrad verkoopt ze tot een centimeter of 20 en dat is in een 19" rack misschien net niet lang genoeg. De kleuren zijn overigens van de weerstandcodering: bruin, rood, oranje, geel, etc. Erg handig :D

Zie:
http://www.dompselaar.org/Korg/p6retro2.jpg

Ik gebruik zelf de 4 polige MTA156 connectors, verkrijgbaarheid is niet zo'n probleem, er zijn wel een aantal bedrijven die ze leveren(ook aan particulieren), maar ze zijn inderdaad in het 3.96 raster. In het 2.54 raster zou je naar de molex headers kunnen kijken(ze zijn er ook van tyco/amp) maximaal 7A. Ze zien er hetzelfde uit als de MTA's alleen een maatje kleiner. Houd er ook rekening mee dat je voor al dit soort connectors eigenlijk een speciale tang nodig hebt die niet goedkoop is. Het kan ook handmatig, maar da's wel wat werk. In het 5.04 raster zijn de onranje Weidmuller of groen phoenix contact connectors nog wel interessant. Blijf in ieder geval weg van de Stocko headers, die zijn een drama.

Ik gebruik zelf de 4 polige MTA156 connectors, verkrijgbaarheid is niet zo'n probleem

Zijn dat dezelfde als die Blacet en PAiA gebruiken? Want daarover loopt hier ergens een thread omdat die juist nergens te vinden zijn. flipperwinkel.nl verkoopt de stekkers, maar niet de juiste headers. En dat was het zo'n beetje...

[edit]
Deze thread dus:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=55153

Deze connectors die ook in die andere tread staan, gebruikte mijn exbaas en bestelde ze bij Display , kan alleen niet exact dezelfde bij ze vinden (ff bellen?) en je kan alleen via dealers bij ze kopen, maar die zijn er genoeg.
Je heb er wel een speciale (en dure) tang voor nodig maar het zijn wel hele goede connectors.

Is overigens mijn eerste fotografische printplaat. Vroeger deed ik het altijd met een Edding,
maar dit bevalt toch ietsje beter ;)

En ja, het is pertinax, maar ik kreeg vijf platen van 200x300 bij de belichter dus die maak ik eerst
maar even op. Zat ook bijna 3 kilo ontwikkelaar bij. Wat moet een mens met drie kilo ontwikkelaar?

(en mooi geelgroen is niet lelijk 8o) )

Attachments

• back.jpg
    back.jpg
    85,6 KB · Bekeken: 101
Origineel geplaatst door richard2000
Mooi man, maak je ook printjes op verzoek :eureka: ?

Ik wil er op zich wel een paar maken, maar dat doe ik dan als oefening in het proces voor mezelf.
Enkelzijdig pertinax dus, epoxy heb ik niet in huis. PB maar als je interesse hebt.

Voor betrouwbare productie zou ik me tot forumlid Twiki wenden, die kan het veel beter :D

Origineel geplaatst door etaoin
Ik wil er op zich wel een paar maken, maar dat doe ik dan als oefening in het proces voor mezelf.
Enkelzijdig pertinax dus, epoxy heb ik niet in huis. PB maar als je interesse hebt.

Voor betrouwbare productie zou ik me tot forumlid Twiki wenden, die kan het veel beter :D

Thanx, ik heb Twiki gemailt:okdan:

Back