K2000 display vervangen

synthdood

Stamgast
De EL backlight van m'n K2000 was inmiddel zo slecht geworden dat ik nu eindelijk maar de stoute schoenen heb aangetrokken en een al twee jaar geleden gekocht nieuw display met LED backlight heb ingebouwd. Ik heb deze procedure gevolgd: http://www.deepgreen.ca/dave/K2000_Display/index.html

Het was wel een zenuwslopend klusje zeg!
- Alle prints gedemonteerd.
- Flatcableheader van oude display lossolderen ging niet. (tinzuiger is niet goed genoeg voor dit soort klusjes. Het wordt tijd voor een fatsoenlijk desoldeerstation.)
- Uiteindelijk flatcable doorgeknipt en gewoon rechstreeks op nieuwe display gesoldeerd.
- Op één van de mainboards de drivertransistor en trafo van de EL backlight losgehaald (trafo is hierbij helaas gesneuveld)
- Draadbruggen aanleggen om gnd en 5V op de originele backlight header te krijgen.
- Opening in de behuizing met een vijl groter maken omdat het nieuwe display iets groter is.
- Alles weer monteren en de K2000 met zweet in de handen aanzetten

En wat denk je... blank scherm. De moed zonk me in de schoenen. Bij het demonteren zijn de EL trafo en LCD header dusdanig verminkt dat er geen weg terug meer was. :stupid Toen ging ik even iets beter kijken en onder een andere hoek bleek er toch iets vaags in het scherm te staan. Wat blijkt, door de totale reset was het contrast op 0 komen te staan. Nadat ik deze flink hoger heb gezet (valt niet mee op een bijna onleesbaar LCD) werkte het prima!. Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met de reparatie. Het nieuwe scherm is zo ontzettend veel mooier dan het originele! Het voelt alsof ik een nieuw instrument heb. :okdan:

K2K-22_New_Display_Closeup_72dpi.JPG

Job well done en op naar de volgende klus. Dat wordt een tweede Shruti-1. Dit keer met een SSM filter . :D

Mooi!

Het desolderen probleem had je vast wel kunnen oplossen met Chem Wik, werkt ook beter dan het desoldeerlint dat ze doorgaans verkopen
2-50L_700.jpg

Gefeliciteerd! Misschien moet ik dat in de zomervakantie ook maar eens proberen met de mijne, dat ding wordt steeds slechter leesbaar.
Welk display heb je gekocht en waar heb je die gevonden?

Job well done en op naar de volgende klus. Dat wordt een tweede Shruti-1. Dit keer met een SSM filter . :D

Heb jij al een Shruti-1 in elkaar gezet? En is dat te doen? Of best moeilijk?
Heb er ook 1 liggen, maar ben nog niet zo geoefend :) Eerst maar een Drone Lab v2 en een x0xb0x :)

Mooi!

Het desolderen probleem had je vast wel kunnen oplossen met Chem Wik, werkt ook beter dan het desoldeerlint dat ze doorgaans verkopen
2-50L_700.jpg

Goeie tip. Met gewone litze heb ik doorgaans niet zo heel veel succes. Maar ja, een desoldeerstation lijkt me ook wel wat. Ik heb inmiddels een redelijke collectie oude synths staan en het is een kwestie van tijd totdat daar iets stuk gaat wat met een gewone bout niet meer los is te krijgen.

Heb jij al een Shruti-1 in elkaar gezet? En is dat te doen? Of best moeilijk?
Heb er ook 1 liggen, maar ben nog niet zo geoefend :) Eerst maar een Drone Lab v2 en een x0xb0x :)

Ik heb inderdaad al een Shruthi-1 gemaakt. De standaard versie met SMR4 filter.

Een Shruthi-1 maken is niet moelijk. Gewoon netjes werken en goed opletten dat je alles op de juiste plek monteert. De montageinstructiesop de Mutable Instruments site zijn heel erg goed en gedetailleerd. Je wordt echt stapje voor stapje door het bouwproces genomen. Ik vond het in elk geval een leuk projectje. Maak wel even zeker dat alles op het CPU board goed zit voordat je het display vastsoldeert. Als die er eenmaal opzit kan je niet meer bij de soldeereilanden van de componenten die daaronder zitten.

Ik beloof je dat je gaat veel lol gaat beleven aan je Shruthi! Leuk om te bouwen, ziet er goed uit en allerbelangrijkst hij klinkt echt heel erg goed! Het is een prachtige crossover tussen digitaal/wavetable achtige dingen en lekker smooth analoog.

Back