synthdood
Stamgast
De EL backlight van m'n K2000 was inmiddel zo slecht geworden dat ik nu eindelijk maar de stoute schoenen heb aangetrokken en een al twee jaar geleden gekocht nieuw display met LED backlight heb ingebouwd. Ik heb deze procedure gevolgd: http://www.deepgreen.ca/dave/K2000_Display/index.html
Het was wel een zenuwslopend klusje zeg!
- Alle prints gedemonteerd.
- Flatcableheader van oude display lossolderen ging niet. (tinzuiger is niet goed genoeg voor dit soort klusjes. Het wordt tijd voor een fatsoenlijk desoldeerstation.)
- Uiteindelijk flatcable doorgeknipt en gewoon rechstreeks op nieuwe display gesoldeerd.
- Op één van de mainboards de drivertransistor en trafo van de EL backlight losgehaald (trafo is hierbij helaas gesneuveld)
- Draadbruggen aanleggen om gnd en 5V op de originele backlight header te krijgen.
- Opening in de behuizing met een vijl groter maken omdat het nieuwe display iets groter is.
- Alles weer monteren en de K2000 met zweet in de handen aanzetten
En wat denk je... blank scherm. De moed zonk me in de schoenen. Bij het demonteren zijn de EL trafo en LCD header dusdanig verminkt dat er geen weg terug meer was.
Toen ging ik even iets beter kijken en onder een andere hoek bleek er toch iets vaags in het scherm te staan. Wat blijkt, door de totale reset was het contrast op 0 komen te staan. Nadat ik deze flink hoger heb gezet (valt niet mee op een bijna onleesbaar LCD) werkte het prima!. Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met de reparatie. Het nieuwe scherm is zo ontzettend veel mooier dan het originele! Het voelt alsof ik een nieuw instrument heb. 
Job well done en op naar de volgende klus. Dat wordt een tweede Shruti-1. Dit keer met een SSM filter .
Het was wel een zenuwslopend klusje zeg!
- Alle prints gedemonteerd.
- Flatcableheader van oude display lossolderen ging niet. (tinzuiger is niet goed genoeg voor dit soort klusjes. Het wordt tijd voor een fatsoenlijk desoldeerstation.)
- Uiteindelijk flatcable doorgeknipt en gewoon rechstreeks op nieuwe display gesoldeerd.
- Op één van de mainboards de drivertransistor en trafo van de EL backlight losgehaald (trafo is hierbij helaas gesneuveld)
- Draadbruggen aanleggen om gnd en 5V op de originele backlight header te krijgen.
- Opening in de behuizing met een vijl groter maken omdat het nieuwe display iets groter is.
- Alles weer monteren en de K2000 met zweet in de handen aanzetten
En wat denk je... blank scherm. De moed zonk me in de schoenen. Bij het demonteren zijn de EL trafo en LCD header dusdanig verminkt dat er geen weg terug meer was.
Toen ging ik even iets beter kijken en onder een andere hoek bleek er toch iets vaags in het scherm te staan. Wat blijkt, door de totale reset was het contrast op 0 komen te staan. Nadat ik deze flink hoger heb gezet (valt niet mee op een bijna onleesbaar LCD) werkte het prima!. Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met de reparatie. Het nieuwe scherm is zo ontzettend veel mooier dan het originele! Het voelt alsof ik een nieuw instrument heb. Job well done en op naar de volgende klus. Dat wordt een tweede Shruti-1. Dit keer met een SSM filter .

Eerst maar een Drone Lab v2 en een x0xb0x