0 db level

bootb

Nieuwkomer
Hallo.

Ik gebruik sinds een tijde Cubase VST 3.7. Kan iemand mij vertellen of hier een optie op zit om een geimporteerd bestand met een laag volume op te krikken naar een acceptabel level om zodoende dit bestand op een CD te branden met het juiste volume.

Dank, Bert

Probeer het met een programma als wavelab / soundforge / cooledit.. de wav inladen, en normalizen naar rms -16 db ongeveer

als je lekker luid wil, -6db...

dan is het hard...

maar als je nu ruis hebt, wordt die uiteraard ook verterkt

Limiten ipv Normalizen..

Limiten ipv Normalizen..

Er zijn ook mensen die geloven niet in Normalizing.. en zeggen dat je beter tegen de 0 dB aan kunt limiten (wél soft.. en geen brick-wall aub).

Een stelregel bij limiting is dat het niet verstandig is om meer dan 4 dB overall gain te hebben in je limiting. Heb je méér nodig.. dan is het toch verstandig om je input signaal eens onder de loep te nemen.. en dat wellicht wat op te krikken met een pre-amp of zo..

En niet vergeten, NORMALIZEN werkt gewoon als een vergrootglas, de kwaliteit gaat erdoor niet op vooruit,integendeel.

Het kijkt gewoon naar de hoogste piek om dan de Gain op te trekken naar de 0dBFS, maar die digitale informatie word dan wel een beetje korrelig omdat de bits uitvergroot worden. Je krijgt dan het effect zoals je met een vergrootglas gaat kijken naar de rand van een postzegel ofzo.

Een kwestie van de gulden middenweg, maar ga nu niet je zachte klassieke muziekstuk optrekken naar de 0 dBFS (0 deciBell Full Scale) want dat zou pas onnatuurlijk klinken.
Probeer het juiste niveau van voorafaan in te stellen voor de opname.

p.

Voor de mix.. of juist erna..

Voor de mix.. of juist erna..

Da's natuurlijk een wereld van verschil.. gain opkrikken van je ingangs-signalen.. of je hele eind-mix wat harder laten klinken..

Inderdaad

Inderdaad

Eigenlijk is gain een soort inputgevoeligheidvergroter

en een preamp een outputversterker, waardoor je meer signaal naar je input stuurt... dus minder gain hoeft te gebruiken...

als je een VET mengepaneel hebt, en een matige preamp.. tja, dan liever je mengpaneel denk ik..

Normalizing is niet zo'n goed idee, naar mijn idee. Je kan beter zorgen dat je een goed SNR hebt, als je iets opneemt. Als je niet anders kan (samples) dan kan je vaak niet anders. In mastering (professioneel) wordt er bijna niet genormalized, maar de betere software en hardware kan het level opkrikken, zonder bijeffecten.

Cubase kan zelf ook normalizen, in versie 5.1 (Mac in ieder geval) onder 'Functions' menu en dan 'Audio Functions', daar vond je normalize.

Origineel geplaatst door aux
Normalizing is niet zo'n goed idee, naar mijn idee. Je kan beter zorgen dat je een goed SNR hebt, als je iets opneemt.

Helemaal mee eens. Gewoon even de pieken van wat je gaat opnemen gebruiken om even de input in te stellen zodat je net niet aan de 0dB grens zit.

Als je niet anders kan (samples) dan kan je vaak niet anders. In mastering (professioneel) wordt er bijna niet genormalized, maar de betere software en hardware kan het level opkrikken, zonder bijeffecten.
Wat bedoel je hier precies mee? Expanding? Want IMO denk ik dat elke bewerking toch wel een bijeffect heeft ook al is het minder dan een ander effect.

Moet ik even aan een quote van de kennis van me denken. "iets wat al op de 0dB zit kun je niet nog harder maken (zonder het geluid te veranderen)"

Cubase kan zelf ook normalizen, in versie 5.1 (Mac in ieder geval) onder 'Functions' menu en dan 'Audio Functions', daar vond je normalize.

Zelf heb ik een behoorlijke hekel aan normalizing en gebruik het alleen bij samples knippen/plakken. Dan gebruik ik liever een fader om het wat harder te mixen. In feite misschien hetzelfde, maar je houd meer controle over het geluid omdat je weet dat jij het regelt en geen automatisch algoritme (met bijwerkingen).

Origineel geplaatst door fuse
Wat bedoel je hier precies mee? Expanding? Want IMO denk ik dat elke bewerking toch wel een bijeffect heeft ook al is het minder dan een ander effect.

De professionele software die door mastering suites gebruikt, zoals Sadie en Sonic Solutions (iets mindere mate Masterlist en CD Architect) kunnen audiolevels opkrikken, d.m.v. real-time gain functions, maar over het algemeen gebruiken ze maximizers, zoals de L2 van Waves. Dit is misschien een beetje off-topic, omdat dit soort programma's en hardware niet tot het budget van de gemiddelde bezoeker van dit forum zijn :)

Ik doe wel eens werk bij Cut & Clear Mastering hier in Amsterdam, en de hoofdtechnicus heeft mij in de loop der jaren veel laten zien en horen wat betreft mastering. Ik ben er heel anders door gaan masteren in ieder geval.
Programma's als Soundforge en Wavelab zijn natuurlijk goed in wat ze doen, maar als je het over professionele mastering hebt, praat je over hardware units (Weiss, Z Sys) en software die muziek-makers niet zo snel gebruiken.

Dus die software -die niet te betalen is- kijkt dan constant naar
het input-signaal en past 'm realtime aan zodat je altijd optimaal volume hebt?

Origineel geplaatst door aux
Normalizing is niet zo'n goed idee, naar mijn idee. Je kan beter zorgen dat je een goed SNR hebt, als je iets opneemt. Als je niet anders kan (samples) dan kan je vaak niet anders. In mastering (professioneel) wordt er bijna niet genormalized, maar de betere software en hardware kan het level opkrikken, zonder bijeffecten.

Iemand nog een directbox over, 8 kanaals? -10dbv unb. naar +4dbu balanced???
:(

Zelf heb ik een behoorlijke hekel aan normalizing en gebruik het alleen bij samples knippen/plakken. Dan gebruik ik liever een fader om het wat harder te mixen. In feite misschien hetzelfde, maar je houd meer controle over het geluid omdat je weet dat jij het regelt en geen automatisch algoritme (met bijwerkingen).

Ik vraag me af welk algoritme de 01V gebruikt om geluid te gainen of op lager volume te zetten ;)

Smartass! ;)

Ik had het over niet lineaire versterking. Die dus de dynamiek aanpast. (behalve als het gaat clippen of te zacht word)

Trouwens weet nog dat ik ooit eens de master outputs van m'n 01v ging limiten met onboard compressor om zo een beetje harder te kunnen mixen. Maar da's dus niet goed. De hele dynamiek word gruwlijk vernaggeld. Dus voor mij gewoon even die fader naar beneden rossen. :D

Origineel geplaatst door fuse
Smartass! ;)

Daar ben ik eerder van beschuldigd, en vaker :( ik begrijp niet waarom:duivels: :engel:
Met O2R gaat limit/compressie beter, maar voor serieuzere compressie is een TC-Unity wel lekker op zo'n O2R..

Back