dextah
Ouwe rot
Ik heb Dick troide maar gemaild want hier gaat weer een offtopic discussie plaats vinden ben ik bang van 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Origineel geplaatst door mono-poly
Post hier het antwood dan even :p
Origineel geplaatst door MadR
hehehe .. als je hifi ziet als tegenhanger van pro dan kan je wel over kleuring spreken .. waarom mixen we anders op nearfields ipv hifi boxen ? omdat hifi zo perfect mogelijke weergave van het orgineel laat horen ? dacht het niet ! hifi is een tegenhanger van lofi en t.o.v. lofi is hifi idd een perfect mogelijke weergave van het origineel .. maar dacht sluit niet uit dat er geen verkleuring plaatsvindt ..
en trouwens die buizenfreaks blaten soms ook alsof het gedrukt staat .. met hun vergulden pluggen, super dure speakers kabels en niet significante onzin .. gewoon dikke kabels of te wel zo min mogelijk weerstand en gaaaaan ..
voor de rest is zo recht mogelijk wel me favoriet ... een club met te veel eq op hun set vindt ik alleen maar kloten
en high endbuizenversterkers is voor die minimalistische type's .. althans als ik zie hoe ze altijd een buizenversterker als een budhabeeld op een altaar ( lees lege brede koffie tafel) plaatsen ..![]()
Origineel geplaatst door dextah
Ok ....
Maar als ik een ouwe buizen versterker koop ... is de tapeout dan 'gekleurd' ?
Simpel ja of nee antwoord bitte ..
Origineel geplaatst door dextah
Antwoord van Dick,
Een goede buisversterker kleurt het geluid niet, maar je kunt ze gemakkelijk zo maken dat het allemaal net wat volbloediger, warmer wordt. Dat doe je door de buis wat minder in zijn ideale werkgebied in te stellen waardoor er wat 'mooie' even harmonischen worden toegevoegd. Dat geeft je wat velen als 'buizengeluid' aangeven.
De tape out van de versterker wordt meestal passief doorgevoerd, dus zonder tussenkomst van een buizentrapje.
vriendelijke groet,
Dick
Origineel geplaatst door richard2000
Nou laat ik het zo zeggen, HiFi is ooit bedoelt als een zo perfect mogelijke weergave, en iid tegenwoordig is daar nog weinig van te merken, veel Hifi (en vooral de speakers) geven veel bas en hoog omdat dat commercieel goed verkoopt (veel mensen houden van boemen en omdat dat hun oren heb verpest moet er ook meer hoog uit de speakers komen).
En ik ben niet het type dat vergulde kabels en dat soort dingen heb, maar je spreekt je zelf wel een beetje tegen als jezelf over dikke kabels met een lage weerstand begint...
En waarschijnelijk heb jezelf nooit zo een Highend versterker gehoord, anders praatte je wel anders...
bij .. dat was met opzet .. 
tegenspreken ? hoe bedoel je ? ik zeg idd dat je dikke kabels moet hebben omdat daar van de weerstand laag is .. maar dat hoeft niet veel te kosten .. t.o.v. veel audiofielen die met kabels van 15 euro de meter aan komen terwijl een beetje simpele maar dikke stroomkabel al voldoende is ..
waar het mij omgaat is dat significant niet per definitie duur hoeft te zijn ..
maar ik heb idd geen highend buizen bak gehoord .. daar heb je gelijk in .. maar heb wel dikke versterkers van carver, dnb en apogee gehoord en ik weet dat een goede versterker wel een meerwaarde heeft maar dat is meer voor mij dan voor andere mensen ...
en kijk nog eens goed .. er stond eenbij .. dat was met opzet ..
![]()
, en ik wilde je niet aanvallen ofzo maar je heb iid gelijk dat het nogal eens doorschiet met dure kabels en pluggen, ik betwijfel zelf ook wel eens of je dat hoort of de kabels van zilverdraad zijn gemaakt.
Origineel geplaatst door richard2000
Nou ja, je had het over geblaat enzo, en ik wilde je niet aanvallen ofzo maar je heb iid gelijk dat het nogal eens doorschiet met dure kabels en pluggen, ik betwijfel zelf ook wel eens of je dat hoort of de kabels van zilverdraad zijn gemaakt.
Maar een dikke kabel zegt niets, het gaat om de aderdikte, als je dikke kabel koopt, let er dan op of de aders dun zijn, hoe dunner hoe beter.
Hoge frequenties hebben een skineffect, dwz dat de stroom niet door de kern gaat maar tegen de buitenkant van de ader, dat kan je dan verdelen door een dikke kabel te gebruiken met dunne adertjes.
![]()

das een overdrijf tuukje .. ook wel een hyperbool genoemd .. is alleen om effe de aandacht te vragen .. niks persoonlijk
maar bedankt voor de tip ... dat wist ik idd niet .. dikke kabels staan nog op me lijstje maar nu weet ik precies welke ik moet hebben !
enne nog effe voor de duidelijkheid .. jij en lid 'maar' praatte een beetje langs elkaar heen .. maar je hebt duiddelijk net dat stukje meer kennis .. hopen nu ook dat lid 'maar' daar iets van leert .. al had ie het ook weer niet helemaal bij het verkeerde end .. drm ook dat ik het een beetje voor hem of haar opnam ..
![]()
, ik wilde eigenlijk alleen maar vertellen dat buizen niet altijd kleuren, ten opzichte van transistors zijn het eigenlijk super versterkers.
):Origineel geplaatst door fuse
Dextah, doe gewoon niet zo moeilijk en pak dan gewoon een mic preamp met buizen.
Hoeft geeneens Behringer te zijn.