IK Multimedia ARC4 meet +12db rond 100hz

spdk

ech wel
Hallo,

Om eventueel mijn mixen wat beter te krijgen, heb ik mijn studio gemeten met de ARC4 Analysis software van IK Multimedia, zodat ik vervolgens met bijhorende correctie plugin over mijn master, hier en daar vanzelf wat aanpassingen doe, die mijn mix beter zouden moeten maken.

Zoals je ziet op de grafiek, wordt er rond de 100hz een bell van tegen de +12dB gemeten. Na correctie met de EQ VST van ARC op mijn master, gaat er dus 12dB rond de 100hz van mijn geluid af, waar ik dan vervolgens tegen aan moet mixen.

Na die -12dB klinkt een en ander natuurlijk helemaal nergens meer naar, dus ik moet die 12dB er weer in draaien. Ik vraag me af of dit wel klopt, 12dB erin draaien, dat is niet niks :) Ik bedoel, als ik een 909 kick opneem. En die software draait -12dB van die bass/body eruit en ik draai die er vervolgens weer in, en ga dit dan uiteindelijk renderen zonder de correctie, dan heb ik een 909 kick met +12dB rond de 100hz, dat lijkt me wat teveel van het goed.

Weet iemand wat ik hier mee aan moet? Gebruik ik de plugin verkeerd? Alvast bedankt voor de hulp.

Attachments

• arc4 measurement.png
    arc4 measurement.png
    125,9 KB · Bekeken: 170
Volgens de software heb je dus te veel bass in je studio, wat betekent dat je dan dus normaliter er te weinig bass bij mixt, aangezien je te snel denkt dat het wel goed is. 12 db is idd wel erg veel en kan me voorstellen dat het nergens meer naar klinkt. De vraag is of dat echt zo is, of dat het komt omdat je simpelweg gewend bent aan die +12 bass. Hoe klinken tracks van anderen als die correctie aan staat?

Ik heb zelf ook een meting gedaan van mijn kamer. De volledige correctie vond ik niet lekker klinken en daar een iets minder heftige correctie tegen aan gedaan met een eigen eq op de master. Met wat eigen tracks en reference tracks die ik goed ken op gehoor, totaal niet wetenschappelijk. Een en ander is wat beter beheerst nu (vooral laag ook), maar klinkt ook nog steeds 'lekker'.

btw ik ben hier totaal geen expert in en doe ook maar wat ;)

De theorie snap ik en ik begrijp ook dat het misschien tegenvalt, juist omdat je een en ander opnieuw moet afmixen. Hier en daar een aantal dB erbij en eraf had ik natuurlijk verwacht, maar waar komt die +12dB vandaan vraag ik me dan af, dat is toch gigantisch veel? Het is ook niet zo dat alles staat te trillen bij mij in de studio, daar hou ik helemaal niet van, ik heb alles eigenlijk best zacht staan etc.

Ik ga die thread even doorlezen, thanks. Had wel gezocht, maar die nog niet gevonden.

Het hangt van je speaker opstelling af. Voordeel van een beetje extra laag (+- 6 db) is dat je juist niet snel te veel sub laag erin mixt - dus dat het beter vertaald naar andere systemen. Kan het zijn dat die speakers niet in een symmetrische ruimte staan? Althans, er zit iets van 3 à 4 db verschil voor 't laag tussen links en rechts.

Vergis je ook niet in het wennen aan een systeem.

Kun je net zoals bij sonarworks de mix aanpassen? Zodat je bijvoorbeeld op + 6db laag uit komt ipv 12db?

Het verschil in links en rechts komt denk ik doordat de linker speaker aan 2 kanten dichtbij een wand staat en de rechter alleen aan de achterkant.

Ik moet ff kijken of ik de mix aan kan passen voor het laag, al vraag ik me dan wel af waarom ik die meting doe, als ik vervolgens toch de instelling weer aan ga passen totdat het geluid me bevalt.

Het verschil in links en rechts komt denk ik doordat de linker speaker aan 2 kanten dichtbij een wand staat en de rechter alleen aan de achterkant.

Ik moet ff kijken of ik de mix aan kan passen voor het laag, al vraag ik me dan wel af waarom ik die meting doe, als ik vervolgens toch de instelling weer aan ga passen totdat het geluid me bevalt.
Dat komt dus door gewenning :-)

Dat van de speakers in een hoek had ik verwacht: Je krijgt hierdoor +- 6db cadeau. Onwenselijk voor goed klankweergave - tenzij je ze beide doet en bijv hele kleine woofers hebt (room gain) Kun je daar mee spelen evt? Dus dat de speakers voor het laag wat meer op elkaar gaan lijken door ze meer symmetrisch op te stellen.

Het ging mij er vooral om, waar komt die +12db vandaan. Dat komt dus doordat het geluid tegen mijn wand kaatst en dan opstapelt en in de hoek nog een beetje meer. Bizar. Als ik een geluid bewerk en trek er een piek in van +12db, dan slaat het echt nergens meer op, heeft dan niets meer met het originele geluid te maken, dat zit dus ook in mijn speakerweergave rond 100hz op dit moment. of overdrijf ik nu?

Het ging mij er vooral om, waar komt die +12db vandaan. Dat komt dus doordat het geluid tegen mijn wand kaatst en dan opstapelt en in de hoek nog een beetje meer. Bizar. Als ik een geluid bewerk en trek er een piek in van +12db, dan slaat het echt nergens meer op, heeft dan niets meer met het originele geluid te maken, dat zit dus ook in mijn speakerweergave rond 100hz op dit moment. of overdrijf ik nu?
Misschien zit ik er naast, maar volgens mij moet je juist niet die 12 db weer terug gaan duwen met een eq. Eigenlijk leert die analyse je dat wanneer jij het goed vindt klinken in jouw ruimte, dat er 12db te veel laag in zit. Of je moet er aan wennen dat het dus veel minder boomy klinkt met die tool aan, of die analyse tool niet gebruiken, of ergens er tussen in gaan zitten. Ik ben dat laatste dus gaan doen op advies in eerder gegeven topic, wel wat correctie (ook wat met de plaatsing van mijn speakers gedaan overigens), maar niet helemaal. Uiteindelijk heeft het in een ruimte die behandeld/perfect is toch geen zin om een perfecte afluisteren na te streven.

-12 dB eraf en dan weer erbij draaien heeft natuurlijk geen zin.
De oorzaak hiervan zal met de ruimte en eventueel de speakers te maken hebben.
Met de 'default' target curve in Arc 4 draait ie er standaard wat laag bij en wat hoog af (de reden hiervoor weet ik niet meer precies, maar wordt in de documentatie uitgelegd). Dus dat zou nog iets schelen.
Het default correction type (wat jij ook aan hebt staan) is al een gematigde correctie vergeleken met 'sharp', waarbij de curve zo goed als plat wordt gemaakt.

Hoe dan ook, ik zou vooral eens ergens anders, of liever nog op meerdere plekken met een goede afluistering en ruimte gaan luisteren om te vergelijken, want dat lijkt me de beste manier om erachter te komen of het zinvol is om deze vrij extreme correctie toe te passen.
Dus mix een track af met de correctie aan en ga dan op andere plekken luisteren hoe het in het laag uitpakt.

In mijn ruimte is er overigens een dip van -6 dB rond de 100 Hz en slaat ie uit naar +6 dB rond de 200 Hz. Ik ben nu helemaal gewend aan de Arc correctie (met de default instellingen) en het lijkt goed uit te pakken (ik heb althans nog geen klachten van anderen gehoord over mijn mixen). Wat ook wel frappant is, is dat met Arc correctie aan de mix veel beter vertaalt naar m'n koptelefoon (Sennheiser HD 490 Pro, welke behoorlijk 'neutraal' zou moeten zijn bij gebruik van de mixing earpads), dus dat zie ik dan ook maar als positief signaal dat de Arc correctie zinvol is.

Laatst gewijzigd:
Misschien zit ik er naast, maar volgens mij moet je juist niet die 12 db weer terug gaan duwen met een eq. Eigenlijk leert die analyse je dat wanneer jij het goed vindt klinken in jouw ruimte, dat er 12db te veel laag in zit.
Bedankt voor je reactie.

Volgens mij leert het me juist dat er 12dB te weinig in mijn mix zit.

Die +12dB, die ik goed vind klinken, komt niet van mijn mix, maar van mijn ruimte, dus die 12dB bestaat niet in mijn mix. Als ik mijn mix ook zo wil laten klinken, dan moet ik toch juist een aantal db's erbij draaien? Daarom haalt die room-eq de 12db er ook af, tenminste dat ik is wat ik er van begrijp.

Ik wil niet betweterig overkomen, ik loop juist onwijs te twijfelen en ik wil gewoon begrijpen wat je bedoeld/hoe het werkt :)

Bedankt voor je reactie.

Volgens mij leert het me juist dat er 12dB te weinig in mijn mix zit.

Die +12dB, die ik goed vind klinken, komt zonder die plugin niet van mijn mix, maar van mijn ruimte, dus die bestaat niet in mijn mix. Als ik mijn mix ook zo wil laten klinken, dan moet ik toch juist een aantal db's erbij draaien? Daarom haalt die room-eq de 12db er ook af, tenminste dat ik is wat ik er van begrijp.

Ik wil niet betweterig overkomen, ik loop juist onwijs te twijfelen en ik wil gewoon begrijpen wat je bedoeld/hoe het werkt :)
In jouw ruimte bestaat die 12db wel, dus voorheen mixte je dat er niet in (of weinig rond die 100Hz). Nu zul je er meer in mixen (als je hem plat strijkt). Het is belangrijk om het op andere systemen te checken en vanuit daar je conclusies te trekken welke curve voor jou werkt.

tis ook echt een lastig onderwerp, daarom geef ik bij mijn opmerkingen ook steeds aan dat het 'volgens mij zo is' 'of dat ik er misschien naast zit'. Wat mij betreft is dat correctie gedoe nogal een mindfuck over dingen die er niet zijn maar je wel hoort die je dan weg gaat halen maar dan wel terug wilt horen... of iets dergelijks ;)

Hoe klinkt muziek van anderen (dat je goed kent) als de correctie aan staat? En hoe verschilt dat bv met je home audio systeem of in de auto? Het klinkt (no pun intended) alsof je teveel naar de getallen aan het kijken bent (en begrijpelijkerwijs die wilt verklaren). Ik zou doen wat @Solidtrax zegt en vooral wat gaan luisteren op verschillende systemen en zoeken naar een goede middenweg voor je correctie. Uiteindelijk draait het om het resultaat, als je de correctie maar voor 50% toepast, maar daardoor wel beter mixt is dat prima. Is het een andere percentage ook prima.

Beste hier gegeven advies is volgens mij: op een ander systeem je mix checken. Ik heb trouwens in Sonarworks ook een dip van 12 dB. Als je door je luister ruimte beweegt zul je de nodes kunnen horen. Het is maar net waar je luister positie is hoeveel correctie nodig is.

Ik heb nieuwe speakers en heb met ARC4 Studio opnieuw een analysis uitgevoerd. Met de arc studio eq aan, komt het nu veel meer overeen met wat ik hoor zonder de eq aan, het klinkt alleen 'opgeruimder'. Dat is een groot verschil met mijn vorige speakers en ben ik heel blij mee.

Zoals je ziet is er wel een flinke bel van het laag afgehaald. Blijkbaar ben ik gewend met veel te veel bass te mixen, daar was ik dan ook altijd erg druk mee, met de lage frequenties. Klopt het dat de sub dus minder aandacht nodig heeft dan ik gewend ben? Hoor ik nu genoeg nuances in het laag om een goede mix te maken? Dat zou op zich top zijn en mijn buren zullen het ook wel prima vinden denk ik :)

Attachments

• arc analysis.png
    arc analysis.png
    118,4 KB · Bekeken: 38
Ik had de sub volume op de helft gezet, dat is een paar tikken harder dan ik hem normaal had staan, maar dan weet ik tenminste op welke stand ie moet staan met de analysis. Neemt niet weg dat er zeker 6db van wat ik gewend ben af is gegaan.

De speakers staan op 1/3 van een rechthoekige ruimte, richting korte wand.

Best prima meting. Je hebt eigenlijk in het laag - qua frequentie-respons - geen issues lijkt het. Was je ontevreden over je mixen @spdk ? - Ik zou het een maandje aankijken en dan mixes vergelijken op een andere set speakers (auto bijvoorbeeld of hifi setje) en ook tegen referentie tracks. Dan weet je of het een verbetering is voor jou, of niet.

Back