Hulp gevraagd keuze geluidskaart

Chili

Ingeburgerd
Even wat hulp gevraagd door een noob.. Wil een goede geluidskaart aan gaan schaffen.
Ben op zoek naar een externe kaart (dus USB of firewire), wil er veel op aan kunnen sluiten (hoofdzakelijk DJ-mixjes opnemen, later ook TV, HiFi-set, dus liefst 7.1), budget ligt rond EUR 200,-. Beetje produceren met Fruityloops of Reason moet ook kunnen, maar het belangrijkste zijn voor mij geluidskwaliteit (muziek) en (analoge) aansluitmogelijkheden.
Hoop dat jullie me wat tips kunnen geven.

Verder wil ik graag weten hoe ik er precies achter kom of mijn pc wel geschikt is voor firewire...
Heb een NEC OHCI COMPLIANT IEEE 1394 HOST CONTROLLER in mijn apparaatbeheer-schermpje staan, heeft dat daar iets mee te maken? Of werken de meeste externe geluidskaarten met USB? Ook wil ik graag weten hoe ik er achter kom dat ik USB 2.0 heb en geen 1.1.
PC is ongeveer een jaar oud, Intel 3 ghz HT processor, 512 mb ram, MSI moederbord.

Re: Hulp gevraagd keuze geluidskaart

Origineel geplaatst door Chili
Wil een goede geluidskaart aan gaan schaffen. Ben op zoek naar een externe kaart (dus USB of firewire), wil er veel op aan kunnen sluiten (hoofdzakelijk DJ-mixjes opnemen, later ook TV, HiFi-set, dus liefst 7.1), budget ligt rond EUR 200,-.
Hm.. persoonlijk denk ik dat je beter iets als een M-Audio Revolution 7.1 kunt pakken voor je TV-zwik. Voor wat er dan overblijft krijg je niet echt veel meer aan breakoutbox, maar in ieder geval zou ik zelf muziek en hifi gescheiden houden.

Verder wil ik graag weten hoe ik er precies achter kom of mijn pc wel geschikt is voor firewire... Heb een NEC OHCI COMPLIANT IEEE 1394 HOST CONTROLLER in mijn apparaatbeheer-schermpje staan, heeft dat daar iets mee te maken?
Dat is een Firewire-apparaat. Hoogstwaarschijnlijk zit 't ding op je moederbord, maar het is de vraag of je achter op je PC een aansluiting er voor hebt of dat het ding via een front-aansluiting werkt, en dat er dus een kabeltje gaat van het moederbord naar een plaatje voor op je PC. Als je zo'n frontje er niet in hebt zitten kan het zijn dat het alleen de aansluiting is op het moederbord.

Een PCI-firewirekaart kost echter erg weinig.
Of werken de meeste externe geluidskaarten met USB?
Firewire heeft over 't algemeen de voorkeur maar USB is ook mogelijk. De breakoutboxes van E-mu werken niet met beide; er zit gewoon een RJ-45 (netwerk)-kabel tussen breakoutbox en PCI-kaart. Ik heb ook een Hoontech DSP2000 C-port gehad; die had een ongelofelijk dikke 25-polige kabel tussen PCI-kaart en breakoutbox. Het ligt dus ook een beetje aan 't apparaat.

Ook wil ik graag weten hoe ik er achter kom dat ik USB 2.0 heb en geen 1.1.
PC is ongeveer een jaar oud, Intel 3 ghz HT processor, 512 mb ram, MSI moederbord.
Even het modelnummer van het ding intikken op de site van MSI en dan zou je het moeten kunnen uitvinden. Gezien de leeftijd zou ik zeggen dat het ding USB 2.0 moet hebben.

Het kan echter wel dat als je de onboard drivers niet hebt geinstalleerd of iets fout hebt ingesteld in de BIOS alles nog vrolijk op 1.1 draait.

Bedankt voor je antwoord. De reden dat ik echt een externe kaart wil is omdat ik nu al aardig wat problemen het met aarding en dat soort dingen, mijn onboard-kaart stoort als de .... en dat wil ik voorkomen, ook al kost het wat extra.
En kan het zijn dat de firewire-aansluiting geintegreerd zit in de ingebouwd geheugencard-reader aan de voorkant van mijn PC?

Back