Patch librarians/editors voor XP

MikeJarod

ziet ze vliegen
Ik ben op zoek naar een totaaloplossing voor het beheren van patch libraries en editen van patches op de PC. Minimaal wil ik een Nova, 1080 en AN1x tegelijk kunnen beheren.

Ik heb een beetje ervaring met demo/bundled versies Sounddiver en Midi Quest.

Sounddiver vind ik niet stabiel draaien onder XP, de interface vind ik walgelijk, en hij heeft zover ik kan zien geen 'mass import' functie. Ik wil honderden patches (syx/mid) batchgewijs in kunnen lezen naar een library.

Midi Quest ziet er leuk uit, werkt stabiel, alleen kan ik hier niet eens een functie vinden om syx/mid direct naar een library te importeren. Ik heb ze maar eens een mailtje gestuurd over hoe dit werkt.

Eigenlijk alle software die ik kan vinden zijn Sounddiver, Midi Quest, en wat van die homebrew dingen die eruit zien alsof ze voor Windows 1.1 zijn ontwikkeld.

Ik snap niet dat er zo weinig van dit spul is, hier is toch wel degelijk een markt voor? Wat dat betreft heeft Midi Quest leuke opties zoals een VSTi, waarmee je de synths aan kan sturen.

Wat zijn jullie ervaringen met dit soort dingen? Hoe doen jullie patch management?

Ja, dat begrijp ik ook nooit helemaal.
Eind jaren '80 tot halverwege jaren '90 was er een bloeiende markt voor (multi)editors, librarians etc.
Maar het lijkt wel alsof dit soort software, samen met de 8x8 MIDI interface, het slachtoffer is geworden van de opkomst der softsynths. Misschien is het aan de andere kant ook wel een beetje gekomen doordat er tegenwoordig weer meer knoppen op synths zijn aan te treffen, dus dat je niet meteen meer toevlucht tot een editor hoeft te nemen?
Of dat mensen tegenwoordig meer gebruik maken van presets, en dat het editen van sounds minder belangrijk is geworden?

Evengoed, Sounddiver is inderdaad een draak van een programma.
Ik gebruik liever editors die specifiek op 1 synth zijn toegesneden, dat vind ik er in de praktijk toch vaak het handigst in gebruik. De editors van Soundtower zijn ook niet een voorbeeld van efficient GUI ontwerp, maar functioneel zijn ze best mooi.

Een ander alternatief (dat ik zelf niet gebruik, dus ik weet er ook niet het fijne van) zijn Device Panels in Cubase SX.
Ik heb daar een aantal mooie screenshots van gezien, van diverse synths.

Ik gebruik Sounddiver (op XP). Ben er eigenlijk wel tevreden mee, crashed nooit, als ik m eerder uizet dan mn AMT8. Als ie de AMT niet kan vinden bij het sluiten, doet ie raar.

M'n novation remotes knoppen en schuiven aan Sounddiver gekoppeld en heb nu "hands-on" control van mijn rack synts.

Het duurde wel lang voordat ik het programma doorhad, het is niet echt intuitief, maar nu loopt het goed.

Bij mij hielp het om m op w98 compatability mode te zetten.

Midiquest begreep ik nog minder van dan van SD. Nooit goed aan de praat gekregen.

Als het makkelijk te maken was en er zou een grote markt voor zijn, dan was de perfecte multi-editor-librarian er natuurlijk al lang.

Een van de problemen is dat het bizar veel werk is om de ontelbare MIDI apparaten die ooit verschenen zijn (en nog gaan verschijnen) te supporten in 1 programma.

Al die synths en effectbakken hebben hun eigen eigenaardigheden. Elke fabrikant doet/deed gewoon lekker z'n eigen SYSex ding, en daarom is het bijzonder lastig om dit met een soort generieke applicatie op te lossen. Het werk dat je moet doen om een bepaalde synth in de mal van het generieke programma te persen lijkt me in sommige gevallen niet heel veel minder dan een eigen programma voor de synth te schrijven.

Net als murphf heb ik na veel frustratie nu Sounddiver wel redelijk lekker aan de praat. Het is inderdaad een ergonomische natuurramp met een superstijle leercurve, maar iets is beter dan niets.

En ik heb ook even met Midiquest gespeeld, maar daar ging ook van alles mis. Ik ben er na een tijdje maar mee gestopt, voordat ik per ongeluk allerlei patches zou gaan verneuken ofzo. Maar eerlijk gezegd heb ik er niet lang genoeg mee gestoeid om er echt een eerlijk oordeel over te vellen.

Aan de andere kant heeft de technologie ook niet stilgestaan en dan vooral de software-technologie. Ik geloof oprecht dat het tegenwoordig makkelijker is dan vroeger om dit soort applicaties te bouwen. Je ziet dan wel aan JSynth hoewel dat nog niet echt loopt, gezien de ca. 3 typen die er nu standaard in zitten.

Het moet bijv. toch mogelijk zijn om elk SysEx-formaat netjes te vatten in een XML+XSD-bestand?

En de mixermaps die je tegenwoordig in cubase 3 kan gebruiken?

Trouwens wel grappig dat meningeen hier vaak roept dat knoppen draaien het einde is. Maar er ook weer mensen zijn die perse editors willen hebben.
Geef mij maar sysex dumper/lader en de rest prog ik zelf wel. ;)

Origineel geplaatst door fuse
En de mixermaps die je tegenwoordig in cubase 3 kan gebruiken?
Ben ik niet bekend mee, bij gebrek aan Cubase 3. Is dat trouwens niet meer voor realtime control m.b.v. CC-/SysEx-parameter mapping? Daar heb je dus misschien niet heel veel aan voor een patch librarian. Steinberg kennende worden die mixer maps waarschijnlijk wel in een XML-file opgeslagen.

Origineel geplaatst door fuse
Trouwens wel grappig dat meningeen hier vaak roept dat knoppen draaien het einde is. Maar er ook weer mensen zijn die perse editors willen hebben.
Geef mij maar sysex dumper/lader en de rest prog ik zelf wel. ;)
Knoppen draaien is 1 ding, maar om een bibliotheek van patches te onderhouden, heb je op de meeste synths ook maar 3 knoppen (Up/Down/Write) tot je beschikking ;)
Maar wat heb je zoals ge-prog'd op dit vlak?

Als Steinberg die dingen in XML opslaat is dat DE kans een tooltje te maken die die XMLetjes convert naar een editor.

Parameters ophalen en wegschrijven naar een knoppie met de juiste CC oid is niet echt een probleem lijkt me.
Kan iemand dat eens uitzoeken? Hoe die mixermaps gedaan zijn?

Origineel geplaatst door Meinte37
Ben ik niet bekend mee, bij gebrek aan Cubase 3. Is dat trouwens niet meer voor realtime control m.b.v. CC-/SysEx-parameter mapping? Daar heb je dus misschien niet heel veel aan voor een patch librarian. Steinberg kennende worden die mixer maps waarschijnlijk wel in een XML-file opgeslagen.

Knoppen draaien is 1 ding, maar om een bibliotheek van patches te onderhouden, heb je op de meeste synths ook maar 3 knoppen (Up/Down/Write) tot je beschikking ;)

Lijkt me ook. Omgekeerd (editor -> mixer map) kan natuurlijk ook, zeker als je de beschrijving voor de editor ook in XML houdt -en waarom ook niet; per slot van rekening is dat precies waar XML voor bedoeld is.

Ik stel dan trouwens voor om zo'n tool gelijk in Java te proggen: platform-onafhankelijk en er zijn tools en frameworks voorhanden om code vanuit XSD en XML te genereren. Java is ook bekend met MIDI, dus dat is ook geen probleem.

Proef ik hier een marktdoorbraak? Vraag is of steinberg er erg blij mee is als 1 van de features van je editor is:

Cubase mixermap to editor map convertor. Maar aan de andere kant...waarom niet?

Lijkt me ook. Omgekeerd (editor -> mixer map) kan natuurlijk ook, zeker als je de beschrijving voor de editor ook in XML houdt -en waarom ook niet; per slot van rekening is dat precies waar XML voor bedoeld is.

Ik stel dan trouwens voor om zo'n tool gelijk in Java te proggen: platform-onafhankelijk en er zijn tools en frameworks voorhanden om code vanuit XSD en XML te genereren. Java is ook bekend met MIDI, dus dat is ook geen probleem.

Origineel geplaatst door Acidfever
Proef ik hier een marktdoorbraak? Vraag is of steinberg er erg blij mee is als 1 van de features van je editor is:

Cubase mixermap to editor map convertor. Maar aan de andere kant...waarom niet?
Waarschijnlijk niet als een andere Convert editor map to Cubase mixer map ;)

Overigens biedt Steinberg de toegang tot dat soort XML-files toch expliciet aan, denk aan device maps voor control surfaces?

De vraag is (nu) bijv.: in hoeverre valt JSynth hiervoor geschikt te maken? Per slot van rekening is reuse een goede uitvinding -althans, in software developland...

:EDIT:

Net JSynth gedownload. De code ziet er wel aardig en het zou ook mogelijk moeten zijn om de huidige drivers middels XML te beschrijven en van daaruit de drivers te genereren. De vraag is wel of je dat wilt, d.w.z.: of dat significant handiger is dan de huidige methode, nl. om zelf de driver als Java-code te schrijven.

Heeft iemand technische info over Cubase mixer maps? Bijv. de DTD of XSD van zo'n map?

Laatst gewijzigd:
M'n synths natuulk. :D
En sysex dumpen/laden is voor mij voldoende.

Midiox 4tw!

En zowieso met een XSD kom je nog niet veel verder. Het is een goed begin van nog heeeeeeeeeeeeel veel werk. Kijk maar naar midiquest. Die gasten zijn al jaaaaren bezig en hebben nog steeds een flutprogramma IMHO.

In mijn (ervarings-)beleving is het feit dat partij A er een eeuwigheid over doet om een beetje product af te leveren, geen reden om te denken dat partij B tot en met Z er ook zo lang over zouden moeten doen (dat zie je bijv. wel aan Linux vs. M$oft). Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar alweer 6 jaar aan een applicatie geklooid werd, die bij mijn huidige werkgever in ca. 30% van die tijd gebouwd zou kunnen worden, maar dan wel goed...

'Tuurlijk is het veel werk, maar vele handen maken licht werk en ik denk dat er genoeg mensen met (potentieel) verstand van zaken rondlopen die hier aan bij zouden kunnen dragen en er zelf ook wat aan hebben (the winning combination). Het is vooral zaak om momentum te vinden; dat zie je wel aan JSynth, dat nog niet echt van de grond gekomen is en dat ook niet gaat doen zonder dat de ontwikkeling ervan een dikke impuls krijgt.

Overigens is dit nog een tamelijk platte applicatie: de lijntjes lopen niet ver of diep. De software technologie is ver genoeg om dat aan te kunnen pakken, mits je er ook gebruik van maakt. Van JSynth valt me op dat het waarschijnlijk door een "echte" C-programmeur geschreven is en dat er nog niet sprake is van een echte hierarchie (bijv. bijna alles valt in de package core of synthdrivers). Het loont volgens mij om het ontwerp op dat punt te verbeteren. Ik zie nog wel meer puntjes die verbeterd kunnen worden zodat het ook gemakkelijker wordt om zelf synth drivers toe te voegen.

Nou Meinte, ik zou zeggen: verbaas ons met uw vernuft! :okdan:

Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
Nou Meinte, ik zou zeggen: verbaas ons met uw vernuft! :okdan:
Haha, ik heb al een projectje lopen: een Roland W-30 patch librarian -zie de thread daarover. Eerst maar 'ns kijken hoever ik daarmee kom voordat ik andermans code ga vernaggelen :D

Ik heb zonet JSynthLib aan de praat proberen te krijgen (via de source), maar zonder succes: o.a. een aantal dependencies zit niet goed. Gecombineerd met het feit dat ik niet zo enthousiast ben over de code zelf, laat ik dat dus maar even...

trouwens, voor de jv1080 vind ik het programma changeit! wel lekker werken, als editor/librarian. Zeer eenvoudig van opzet, maar daardoor wel gebruiksvriendelijk. En.... Gratis! maar ja, daar kun je dan weer geen nova en an1x mee bewerken... wel o.a. de 01/w serie en de xv-serie.

Back