Aansluiting stereopotmeter + aansluiting xlr/jack combo

Vlex

Wa zeggie baard?
Goedemiddag allemaal,

Na een hele lange tijd heb ik eindelijk mn geluidskaart (delta 1010lt) binnen voor achter mn pc frontpanel, zie:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=45519&perpage=20&pagenumber=1

De inputs link ik dus door naar mn frontpanel. Alle lines zijn al klaar, maar nu kom ik bij de XLR/jack combo's;
738013_RB_00_FB.EPS.jpg

Het XLR gedeelte is geen probleem, gewoon pin 1 naar pin 1 etc. Maar ik kan nergens vinden welke pinnen ik moet doorlussen waarheen, om de jack input ook werkend te krijgen. De aansluiten die er opzitten naast de pin 1,2,3 en Ground zijn: R,T,S. (waarschijnlijk Ring,Tip, Sleeve?) Dus in het kort, weet iemand welke pin er op welke jack aansluiting moet?
PDF

Als 2e heb ik nog 2 stereopotmeters:
445932_LB_00_FB.EPS.jpg

Deze hebben 3 in en 3 uitgangen (best logisch), deze hebben als aanduidingen A,S,E. Nu zegt mij dit alleen helemaal niks, kan iemand mij vertellen wat links,recht en aarde zijn?
PDF

Super bedankt alvast! Groeten,

Alex

Die aansluitvolgorde van die XLR's weet ik zo ff niet, maar met die RTS heb je juist van die jacks.

Die potmeter is niet zo als je denkt, het is geen rijtje in en uitgangen, het is een stereo, dat zijn dus 2 mono potmeters op elkaar geplakt, en dat kan je ook wel zien, dus je heb 2x een rijtje van 3, 1 rijtje is 1 potmeter.
Nou zijn de buitenste 2 aansluiting van de potmeterweerstand en de middelste is het sleepcontact wat over de weerstand heen loopt.
Ik neem aan dat je hiermee het level van je audio wil regelen, leg de potmeter met de pootjes naar boven en de steel naar je toe, sluit op de rechter de massa aan, middelste naar audio in van je audiokaart, en de linker gaat naar je ingang's aansluitbus, voor stereo of XLR dit dus 2x doen.

suc6

Super! XLR/Jack zal ik dan nog even verder naar zoeken, mocht iemand dit nog weten hoor ik t graag.
Ik ga nu aan de slag met de potmeters, t is inderdaad om het volume te regelen, alleen niet om het inputs volume te regelen van een aansluitbus. Maar een uitgangs volume voor een headphone.

Klopt het dus als ik het zo aansluit: op de eerste de output van geluidskaart, op de 2e de aansluitbus (out) en de 3e de massa?

Nogmaals bedankt!

Hallo Vlex,

Ik begrijp je vraag over XLR niet helemaal. Je wilt een XLR en een jack chassisdeel paralel aansluiten ?
Als dat zo is moet het imo zo aangesloten worden

XLR JACK
1 S
2 T
3 R

Potmeter ; vooraanzicht, dus kijkend tegen de staaf aan:

/--|--\
| | |
A S E

Aansluitmethode 1:
De middelste pin (S) is de loper van de aftakking, die overige 2, daar zit de weerstand tussen.
Meestal verbind je 1 van de buitenste (A of E) met de loper, dat punt is dan de eerste aansluiting voor een draad.
Je tweede draad zet je op de andere aansluiting (daar waar de aarde niet aan zit)

Dus in schema:
A ---=====---- E (met S eraan vast)

Door nu aan de loper te draaien regel je tussen stand A (minimale weerstand, immers de loper die bij A staat hangt aan E, dus de weerstand tussen A en E is vrijwel nul)
Als de loper in stand E staat, is de weerstand maximaal (immers het signaal moet via A door de weerstand naar E)
Zo is het dus een verzwakker geworden. Wil je een versterker hebben, dan moet je S losmaken van E, en vast maken aan A. (dan ga ik ervan uit dat de potmeter onderdeel is van een schakeling waarbij meer weerstand meer versterking betekend, bij opamps is dat meestal zo)

Tweede manier van aansluiten - S en E niet verbonden!

Als je je ingangs-signaal op A en E zet (aarde op E en signaal op A) dan kun je het verzwakte signaal aftakken op S en E

Snap je, of moet er een plaatje bij?

Als je de pot gaat gebruiken om het audio signaal te verzwakken voor je hoofdtelefoon, dan moet je het signaal aanbieden op de één van de buitenste pinnen, de andere pin moet je vast maken aan de aarde draad van je singaal.
Daarna neem je het signaal af op de loper, zorg ervoor dat de aarde verbonden is aan de voornoemde pin waar de aarde aan vast zit.

Dit is methode 2 van mijn vorige post : signaal aanbieden aan de A en E, aftakken op S en A of S en E.
Bij vooraanzicht was A links, als je de pot tegen de klok in draait (naar links dus) is het volume nul, dus moet de aarde aan A zitten, en je audio in aan E.
Het (verzwakte) hoofdtelefoon signaal haal je van de loper af (S) en de aarde zat al aan A.

potmeter1.gif

Even voor de goede orde, als ik hierboven praat over audio in en uit of zo, dan heb ik het niet over de labels van de pluggen. Ik beschouw de component als een zwarte doos waar iets in gaat en iets uit gaat, ik volg de gang van het signaal; het signaal gaat de potmeter in, dat is wat ik met audio in bedoel.
Ik weet het, het is slecht te volgen, Meneer Muis heeft bier op :biertje:

Niet veel :biertje: dus wat er staat is :geslaagd: maar het zal wel een beetje ga-o-tisch zijn?

Origineel geplaatst door Vlex
Maar een uitgangs volume voor een headphone.

Klopt het dus als ik het zo aansluit: op de eerste de output van geluidskaart, op de 2e de aansluitbus (out) en de 3e de massa?

Kan voor koptelefoon, maar ik vrees dat dat type potmeter het niet lang zal doen, deze kan de stroom moeilijk aan die je koptelefoon trekt, en wat is de waarde van die pot, zou niet veel hoger dan 100 Ohm moeten zijn.
Je sluit hem iig goed aan.

Iedereen onwijs bedankt voor de info, begin hem te snappen. De potmeters zijn een beetje op de gok gekocht omdak ik ook niet weet of deze de goede verzwakkings waarde heeft (heb nu 10KA), dat zal ik nog moeten testen als ze aangesloten zijn. (was er gister even mee gestopt)

Nog 1 vraagje dan: volgens de plaatjes over jacks heeft een unbalanced jack 1 kanaal (mono jack) en een balanced 2 (stereojack, werkend als mono). De XLR/Jack combo word aangesloten als balanced, werkt het dan gewoon als ik hier een unbalanced jack in stop?

Origineel geplaatst door MrM
Als je een stereo signaal aansluit op een mono plug, dan krijg je vreemde effecten; dus het kan wel, maar het klinkt niet als bedoeld.

Ok ik was niet zo duidelijk :) ik bedoelde een unbalanced mono signaal.

Het is ook lastig om over zoiets te praten zonder dat je een schema voor je hebt :stupid Voor mij tenminste wel :(

Wat wil je nu prexies doen; balanced XLR aansluiten op unbalanced jack?
Je moet dan de ring en de sleeve van de jack (in de jack plug) aan elkaar verbinden.

Hierdoor gooi je de koude (uit fase) van de XLR aan aarde, en gebruik je het hete (in fase) signaal voor de signaal doorvoer naar verdere apparaten.

Dat staat ook in het plaatje; verbind R en S bij de jack, en laat de XLR ongemoeid. (Is ongemoeid NL?)

Wat ik eigenlijk wil is dit:

de XLR en jack ingang gewoon als balanced aansluiten.
Maar als ik hier dan een keer een unbalanced signaal in wil stoppen (bijv gitaar) is dit dan een probleem?

Zoja dan ik dus ook kiezen om de XLR balanced aan te sluiten en de jack unbalanced?

Origineel geplaatst door MrM
Zo'n gitaar jack is totaal geen probleem: van nature zijn de R en de S bij een gitaar plug al aan elkaar verbonden, doordat er geen R is, en op de plek waar de R moet zitten zit een stuk metaal dat al aan de S vast zit. Met andere woorden dat gaat automatisch goed!

Ok super! bedankt!

Back