Akai Z4 bij Musicstore Köln voor € 520,00

Luxman

Ancient Member Sr. (René)

Attachments

• syn0001838-000.jpg
    syn0001838-000.jpg
    9,2 KB · Bekeken: 108
FX board mis je niet, is zwaar ruk. Geheugen heb je wel nodig, kost je zo'n 100 euro. Verder is de dubbele USB zeer handig...je plugt een flashstick erin aan de voorkant met een zooi samples en hij ziet hem meteen als HD:)

En de geluidskwaliteit? Hoe vind je die? Ik bedoel niet 16 of 24 bits want een dure/goede DA-converter van 16bits klinkt altijd beter dan de goedkoopste 24bit.

Als je de specs. / prijsverhouding ziet heb ik toch liever een uitgebouwde S5000 of een S6000 misschien betaal je dan iets meer, maar heb je wel 16 uits, ADAT en een HD.

40 Gb HD zit er volgens mij al in. Geheugen kan naar 512 MB.
Geluid is prima, en vooral de mogelijkheid om 3 multimode filters te gebruiken per patch is leuk:)
Adat of 8 outputs is een optie van zo'n 200 euro.

Origineel geplaatst door Vl1
FX board mis je niet, is zwaar ruk.

Mmmmm....zo slecht vind ik die effecten van de Z-serie nu ook weer niet. Met een beetje zorgvuldig editten goed bruikbaar als je het mij vraagt! Maar misschien is dat smaakgebonden :)

Origineel geplaatst door Vl1
...ik plak er liever mijn TC Fireworx achter :)

Ja damn, die staat ook nog op mijn verlanglijstje :{

Ik vind persoonlijk de effecten zwaar ruk en vind de normale verkoopprijs daarvoor schandalig.
Heb zelf FX kaart voor weinig kunnen kopen en het maakt je sampler wat meer ''af'' maar vind een gemiddelde Gratis VST plug in beter klinken (qua FX dan)

Nu we het toch over de effecten hebben: ik heb een Z8 met effectenboard (dat is standaard in de Z8 ?). Waar ik problemen mee heb is dat je het invoer-signaal naar het effect ERG laag moet zetten, anders treedt er vervorming op. Als ik een signaal dus volledig wet wil hebben (flanger, phaser, wah) klinkt het erg zacht. Doe ik iets fout ?

Origineel geplaatst door wouw
Nu we het toch over de effecten hebben: ik heb een Z8 met effectenboard (dat is standaard in de Z8 ?). Waar ik problemen mee heb is dat je het invoer-signaal naar het effect ERG laag moet zetten, anders treedt er vervorming op. Als ik een signaal dus volledig wet wil hebben (flanger, phaser, wah) klinkt het erg zacht. Doe ik iets fout ?

Helaas ligt het niet aan jou, Wouw. Toen ik mijn Z8 net had viel het me ook erg op en ik had daarover gelijk een mail gestuurd naar Akai. Het antwoord was, dat het aan de software lag. Op mijn vraag of dit dan niet aangepast kon worden in een update werd gezegd dat men hiermee bezig was, maar dat het erg moeilijk lag in verband met de compatibiliteit van reeds bestaande libraries (?). Erg onbevredigend dus. Tot op heden is er volgens mij niets mee gedaan en daar hoef je uiteraard ook niet meer op te rekenen.

Voor de goede orde, er valt wel mee te werken vind ik zelf (en dat mag ook wel voor zo'n professionele machine) maar je moet dus heel erg opletten met je send levels. De boel overstuurt gewoon veel te snel.

zijn de Z8 effecten slechter dan een eb16fx board? los van de sampler uiteraard,want dat is niet te vergelijken.

Origineel geplaatst door Hooihuis
Helaas ligt het niet aan jou, Wouw. Toen ik mijn Z8 net had viel het me ook erg op en ik had daarover gelijk een mail gestuurd naar Akai. Het antwoord was, dat het aan de software lag. Op mijn vraag of dit dan niet aangepast kon worden in een update werd gezegd dat men hiermee bezig was, maar dat het erg moeilijk lag in verband met de compatibiliteit van reeds bestaande libraries (?). Erg onbevredigend dus. Tot op heden is er volgens mij niets mee gedaan en daar hoef je uiteraard ook niet meer op te rekenen.

Exact hetzelfde antwoord dat ik toen kreeg. Het had met de compatibiliteit met de S-serie te maken. Ik heb naderhand de updates nog ge-installeerd maar hierin zat geen enkele verbetering. Ik vraag me af of het geen probleem in de hardware is die er software-technisch niet uit te krijgen is.

Tegenwoordig gebruik ik de Z8 eigenlijk alleen nog maar voor het opslaan van geluiden uit analoge bakken via de tape-out van die apparaten. Werkt fijner dan een tape-recorder. Maar ik ben natuurlijk geen doorsnee gebruiker. Ik vind het erg jammer dat steeds meer samples niet in akai-formaat of wav-formaat worden aangeboden (meer en meer in het formaat van soft-samplers welke ik niet gebruik).
Misschien bestaan hier (gratis) convertors voor ?

Ook loop ik 'vaak' vast met het editen van samples, als je in sample-mode het begin en eindpunt gaat vaststellen kun je soms niet meer buiten dit bereik uit komen en moet je de Z8 eerst uitzetten en weer opnieuw opstarten. Ik had geen zin om dit nog te melden aan Akai

:gaap: :gaap:

Exact hetzelfde antwoord dat ik toen kreeg. Het had met de compatibiliteit met de S-serie te maken. Ik heb naderhand de updates nog ge-installeerd maar hierin zat geen enkele verbetering. Ik vraag me af of het geen probleem in de hardware is die er software-technisch niet uit te krijgen is.

Zou ook kunnen inderdaad. Maar hoe dan ook is het gewoon niet acceptabel voor een dergelijke dure bak. Eigenlijk niet eens voor een goedkope sampler!

Tegenwoordig gebruik ik de Z8 eigenlijk alleen nog maar voor het opslaan van geluiden uit analoge bakken via de tape-out van die apparaten. Werkt fijner dan een tape-recorder. Maar ik ben natuurlijk geen doorsnee gebruiker. Ik vind het erg jammer dat steeds meer samples niet in akai-formaat of wav-formaat worden aangeboden (meer en meer in het formaat van soft-samplers welke ik niet gebruik). Misschien bestaan hier (gratis) convertors voor ?

Ik gebruik de Z8 verder met heel veel plezier en vind het gewoon een goede sampler. Werkt erg prettig en heeft meer dan voldoende te bieden (voor mij tenminste). Het WAV-formaat levert voor mij ook geen problemen op; kant en klare instruments (programs) gebruik ik toch vrijwel niet. Ik gebruik hem vooral voor drumsounds en bijvoorbeeld opnames van analoge synths waar ik mee heb lopen freaken. Kan je vervolgens weer makkelijk editten en als (lange samples) afspelen in een sequence. Maar die 512 MB ram geheugen…..ik ben blij dat het erin zit maar heb nog nooit zoveel nodig gehad. Vroeger jaren met een Ensoniq EPS-16+ gewerkt met 2 MB geheugen waar ik al heel veel mee kon doen.

Ook loop ik 'vaak' vast met het editen van samples, als je in sample-mode het begin en eindpunt gaat vaststellen kun je soms niet meer buiten dit bereik uit komen en moet je de Z8 eerst uitzetten en weer opnieuw opstarten. Ik had geen zin om dit nog te melden aan Akai

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, maar dit is geen “vastlopen” wat de Z8 doet. Het bereik moet je soms in een ander scherm weer aanpassen; dit heeft met een functie te maken waarvan ik even niet op de naam kan komen op het moment. Zal het anders vanavond thuis wel even voor je uitzoeken als je dat wilt. Uitzetten van de Z8 zou in ieder geval niet nodig moeten zijn; ik heb het nog nooit meegemaakt tenminste.

Back