Welke MIDI-interface/patchbay?

ThomasBelgium

Ingeburgerd
Ik ben op zoek naar een degelijke MIDI-patchbay (liefst eentje die een veelvoud van 16 kanalen aankan, bijvoorbeeld 8 x 16 kanalen - meer mag ook) en die tegelijk als MIDI-interface voor de Mac dienst doet.

De moeilijkheid zit 'm erin dat ik zowel graag 'via de computer' speel (dus met ingeschakelde G5 met Logic 7.1), waarbij ik het Roland A80 masterkeyboard (via de patchbay) MIDI naar Logic wil laten sturen, en dan natuurlijk via Logic en de patchbay terug naar de diverse modules.
Ik wil echter ook alle modules en synths kunnen bespelen zonder dat ik de G5 hoef op te starten, maar blijkbaar is dat niet zomaar mogelijk met eender welke MIDI patchbay.

Iemand een idee welke patchbay zo'n beetje aan mijn eisen voldoet?

roland a880 is de bom
8x midi in 8x midi out
100 euro
ding is al een jaartje of 17 oud maar veroudert gewoon niet

computer aan of uit heeft m.i. niet veel met je patchbay te maken
patch bay staat volledig los van je computer
je moet je a80 in plaats van naar het computer midi in kanaal (en vervolgens de computer's midi out naar de targetsynth)
direct routen naar de synth die je wilt bespelen

oops:

ik zie nou pas dat je de interface ook als midiinterface voor je computer wilt gebruiken
dan heb je weinig aan het bovenstaande
hoewel; een midi interface zijn de kosten volgens mij niet, dus

roland a880 plus midi interface en je bent de man

MOTU-spul doet het ook goed. Ik heb zelf de par.-versie van MOTU Timepiece AV en die doet het prima op een PC en de interface kan net zo makkelijk (zo niet makkelijker) in een Mac. 'k Zag er laatst 1 op eBay gaan voor net onder de 40 euro -helaas niet wat ik ervoor betaald heb...

Ik gebruik al jaren een Edirol UM-880 naar volle tevredenheid (8x midi in / 8x midi out / USB).
De UM-550 is het 5 in/out equivalent.

Link

groet

Tom

Hee, het bovenstaande zet mij toch aan het denken.
Als ik die specificaties van bijv. de Edirol lees dan zie ik aanprijzingen als ultrasnelle Midi processor en zomeer.

Is het dan zo dat mijn setup (computer -> midi/audio interface -> roland A880 -> synths en vice versa) bij intensiever gebruik veel timing problemen etc. zou opleveren ?

Nu heb ik nog vrij beperkte computer/synth midi configuraties, en heb ik ook geen problemen.
Maar met het toenemen van de hardware zal het aantal apparaten dat simultaan op de patch bay zal draaien steeds groter worden zodat ik mogelijk alsnog vast loop.

wellicht ook wel van belang voor de topicstarter want als gezegd is
een roland A880 of soortgelijk plus midiinterface plm. 150 ipv van 299 voor die Edirol (even afgezien van de mogelijk betere edit/savefuncties; hoewel die Edirol erg sterk lijkt op een Roland A880 met een USB draadje eraan !)

Ik giet even de verschillende gesuggereerde voorstellen in een lijstje:

1-Roland A880: is enkel een MIDI patchbay en geen MIDI interface om ook de computer aan te hangen. Die kan ik dan natuurlijk altijd ook nog los aankopen, maar dan ik allicht iet zomaar een veelvoud van 16 kanalen (8 x 16) aansturen of vergis ik me hierin?

2-Edirol UM880: zo'n beetje de opvolger van de A880 aan het typenummer te zien. Dus die kan ook zijn ding doen als de computer niet ingeschakeld is? Als dat zo is moet ik hem op mijn shoppinglijstje zetten. Kan iemand bevestigen of dat inderdaad kan? (dus zonder pc of mac)?
IS wel een duur ding zo te zien...

3-Emagic AMT8: Is Emagic niet van de markt? Ik heb het ook niet teruggevonden in de Apple Store...

4-Edirol UM550: Is me te beperkt met z'n 5 ins en outs. Dan liever de UM880...

5-MOTU werd ook aangegeven, maar welk type? En wat kost een MOTU met 8 ins en outs (sync mogelijkheden heb ik niet nodig meen ik)

Als ik het zo bekijk, lijkt enkel de Edirol UM880 goed genoeg en eventueel een apparaat van MOTU!?

De UM-880 functioneert ook zonder pc.
Je kunt met knopjes elke input met elke output verbinden.
Eenvoudiger kan haast niet.
Je kunt ook instellingen opslaan, maar persoonlijk gebruik ik dat nooit, omdat het patchen zelf zo snel en simpel werkt.

groet

Tom

Origineel geplaatst door ThomasBelgium

1-Roland A880: ... maar dan ik allicht iet zomaar een veelvoud van 16 kanalen (8 x 16) aansturen of vergis ik me hierin?
..

kan per "midipoort" 16 midikanalen verstouwen
dus inderdaad 8x16

Iemand een idee welk apparaat van MOTU voldoet aan mijn wensen?

Dan kan ik die eens vergelijken met de Edirol UM880 en dan beslissen welk van beide apparaten de interessantste is.

De AMT8 is inderdaad nieuw niet meer te koop, en de patch instellingen kan je ook niet met knopjes configureren. Dat moet met een apart programmaatje.

Als ik naar het gamma van MOTU kijk, dan lijken de MIDI Express XT (395$) en vooral de MIDI Express 128 (249$) meer interessante alternatieven dan de MIDI Timepiece AV (595$).

Alhoewel ik zag aan de foto vh achterpaneeml dat de MIDI Express 128 USB-powered is: dus niet te gebruiken zonder ingeschakelde computer. Die valt dan af.

De MIDI Express XT zou dan wel een eigen stroomvoorziening hebben en zal dan naar alle waarschijnlijkheid ook wel zonder ingeschakelde computer kunnen gebruikt worden.

Zo te zien is de M-audio USB Midisport 8x8/5 ook een goede keuze, want het ding kan ook als stand alone patchbay werken.

Dan hebben we er dus drie over:

1-Edirol UM880
2-MIDI Express XT
3-M-audio USB Midisport 8x8/5

Nu nog uitzoeken wat die bakjes zoal kosten en welke de meest interessante van de drie is...

Back