Midi interface

Arne AITW

Ingeburgerd
Hallo iedereen, ik zou graag mijn drumcomputer en synths via midi willen aansturen via fruity loops op mijn laptop. Ik heb begrepen dat ik dan een midi interface nodig heb. Nu is mijn vraag of je per synth dat je wil aansturen een aparte midi uitgang nodig hebt op zo'n interface? En kunnen jullie mij misschien een goede (voor de prijs) interface aanraden? Ik ken hier niet veel van zoals u hoort maar wil het graag ontdekken :)

Als je synths/drumcomputers een midi thru uitgang hebben, kan je er tot 3 doorlussen.
meer dan dat krijg je vertraging en ga je dus beter voor een midi interface met meerdere uithangen.

Veel hedendaagse synths hebben ook USB waardoor je geen nood meer hebt aan midi kabel.

Als je synths/drumcomputers een midi thru uitgang hebben, kan je er tot 3 doorlussen.
meer dan dat krijg je vertraging en ga je dus beter voor een midi interface met meerdere uithangen.
Dat werd me 30 jaar terug ook al verteld, intussen heb ik op zolder wel 10 apparaten doorgelust zonder een greintje pijn. Ik wil dus niet zeggen dat het een onwaarheid is. Wel dat ik de stelling vanuit de natuurkunde niet snap:
De gemiddelde Midi in heeft een logisch poortje als buffer voor het signaal weer naar buiten gaat. Die hebben een latency van enkele nanoseconden. Daarnaast heb je een optocoupler op elke midi in. Geef die nog een paar nanoseconde. Zelfs als je per doorgelust MIDI device uit zou gaan van een latency van 50nS (fors meer dus) zou je met 20 apparaten achter elkaar aan een milliseconde zitten. Vertraging neem je pas waar als delayvanaf een mS of 25. Nou kun je daar tegenin brengen dat je vertraging tussen 2 bronnen die hetzelfde afspelen eerder hoort door fasegedonder wat kamfiltering en soortgelijke effecten oplevert (die zich akoestisch knap verrot laten mengen maar dat terzijde) maar daar heb je dus geen last van als de bronnen ander materiaal afspelen. En evenzo dat je die vertraging misschien niet hoort maar probeer maar eens "lekker" te spelen met een apparaat waar je een 10mS delay (wet only) op de output zet. Alles speelt eens stroef. Mar da's allemaal fors meer dan 3 apparaten.

Dus is mijn vraag, zijn er hier ook mensen die bovenstaande stelling "met meer dan 3 apparaten doorgelust" heb je (hoorbare) vertraging kunnen onderschrijven, en zo ja, in welke setup?

Back