Bouw je eigen vage geluidsbron met stukjes tape

Syntax Terror

Oktoknoppie
101316051_324c53419e.jpg

Ene Moonbear3325 heeft iets leuks in elkaar geknutseld, wat ik zelf ook wel wil bouwen:

....Moonbear3325 has some photos of the "Tape Canvas" he made - you use tapes from cassettes/8-track on a mat and play it by moving the head around - "The tape head has been extended via shielded cable. The "canvas" is made of strips of "8-track" tapes, removed from cartridge and pressed to sticky "foam core" board. Line out of Walkman feeds 2 amps (or other stereo system)."

http://www.makezine.com/blog/archive/2006/02/tape_canvas.html

Is goedkoop zelf te maken, ik wil hem dan maken met opname kop en afspeel kop... lekker vaag!
Allicht voor iemand hier ook een inspiratie bron om weer eens wat anders te doen met muziek/samples.

Op de site www.makezine.com staan nog meer leuke projectjes, zoals een ribbon controller of een theramin.

gnaaaf..

echt vet..

Tape zat, moek ook maar es gaan bouwen dan ;)

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!! VET !!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!! VET !!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!! VET !!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Origineel geplaatst door etaoin
En dan hiermee weergeven, kunnen de buren (en de buren twee straten verderop) het ook horen cq. voelen...
http://www.makezine.com/blog/archive/2006/02/the_subwoofer_that_shook_the_w.html

Haha ja die is ook bizar hè, ff voor de duidelijkheid, dit staat dus in deze meneer zijn kelder, zodat hij in de huiskamer erboven een mooi laag geluid kan krijgen...:bekdicht: Zal in nederland wel niet bij zo veel huisjes kunnen in verband met buren...

Weet iemand trouwens of ik VHS tape zou kunnen gebruiken in plaats van audio tape voor dat project? VHS tape is namelijk een stuk breder, hoef je ook niet zo veel baantjes naast elkaar te plakken...

Weet iemand trouwens of ik VHS tape zou kunnen gebruiken in plaats van audio tape voor dat project? VHS tape is namelijk een stuk breder, hoef je ook niet zo veel baantjes naast elkaar te plakken... [/B]

Een VHS kop gaat diagoneel over de tape en de kop zelf beweegt ook nog 's ten opzichte van de tape.
Stereo audio wordt met die kop meegeschreven en staat er FM-gecodeerd op.
Alleen het mono spoor zou leesbaar zijn, maar dat staat langs de rand van de tape geschreven.

Origineel geplaatst door Syntax Terror

Weet iemand trouwens of ik VHS tape zou kunnen gebruiken in plaats van audio tape voor dat project? VHS tape is namelijk een stuk breder, hoef je ook niet zo veel baantjes naast elkaar te plakken...

ik denk van niet,
'k dacht dat op VHS tape de video sporen schuin lopen de audio recht.
zoiets ongeveer:
//////////////////
==========

je kan het natuurlijk altijd eens proberen als je van noise houdt.

Origineel geplaatst door etaoin
Een VHS kop gaat diagoneel over de tape en de kop zelf beweegt ook nog 's ten opzichte van de tape.
Stereo audio wordt met die kop meegeschreven en staat er FM-gecodeerd op.
Alleen het mono spoor zou leesbaar zijn, maar dat staat langs de rand van de tape geschreven.

Hmm ja bedankt voor je snelle antwoord! Maar wat ik bedoel te zeggen: ik neem VHS tape als "ondergrond" en maak zelf een cassette lees-en-schrijf-kop-op-stok... om over deze VHS ondergrond te bewegen.

Dus de samenstelling van de VHS tape, qua deeltjes, gewoon bruikbaar voor audio? Ik gok van wel, maar ik heb er geen verstand van.

Dat lijkt me wel ja...

Die sporen staan er alleen schuin op omdat de kop van een VHS recorder schuin gepositioneerd staat tov de tape.

Je kunt de tape ook recht gebruiken. Zelf ook wel eens mee geexperimenteerd. (zelf pinpasjes maken toen ik klein was, en dan een kort woord als code op dat stukkie tape zetten... )
Of het ideaal is weet ik dus niet, maar het werkt wel.

Het schijnt zelfs zo te zijn dat audio-opnamen op VHS heel mooi /goed zijn.
Maar of dit juist komt doordat de kop roteert en dus vele malen sneller langs de band gaat (meer band voor evenveel data) weet ik niet...

Dit is wel een cool idee zeg. Maar als je toch bezig bent, doe dan gewoon meteen 4 van die leeskoppen, dan kan je samen met een vriendje een live set geven!

En inderdaad, een record kopje is ook wel leuk.

En misschien ook nog wat van die tapes plakken op een ronddraaiende kolom ofzo? Dan hoef je niet echt continu met je armen te bewegen.

lijkt op sjiek parket..

beplak je huiskamervloer ermee..
leeskop onder je sloffen en gaan

Origineel geplaatst door GeeEs
Dat lijkt me wel ja...

Die sporen staan er alleen schuin op omdat de kop van een VHS recorder schuin gepositioneerd staat tov de tape.

Je kunt de tape ook recht gebruiken. Zelf ook wel eens mee geexperimenteerd. (zelf pinpasjes maken toen ik klein was, en dan een kort woord als code op dat stukkie tape zetten... )
Of het ideaal is weet ik dus niet, maar het werkt wel.

Het schijnt zelfs zo te zijn dat audio-opnamen op VHS heel mooi /goed zijn.
Maar of dit juist komt doordat de kop roteert en dus vele malen sneller langs de band gaat (meer band voor evenveel data) weet ik niet...

Thanks dat hoopte ik al! Nou nog een oud cassete dek vinden met tiptoetsbediening vinden, en dan op een of andere soepel manier dit omtoveren tot een kastje waar ik simpel mee kan opnemen en afnemen terwijl ik de "lees/schrijf" kop over de mat beweeg...

Via die site ook nog deze tegen gekomen, een aantal leuke audio programma's! http://www.wizardmaster.com/bludgeonsoft/audio.html

Hahaha, dit is echt ultracool om vage soundscapes mee te maken.....en toevallig ben ik daar gek op :W

Ik moest meteen denken aan iets wat ik vroeger in een LEGO-ideeenboek heb gezien. Was een beschrijving van een machine waarin je een "kaart" kon stoppen (waarop in een bepaald patroon tandheugels werden geplaatst) om de machine een bepaalde handeling te laten uitvoeren. Heeft ook wel iets weg van die ponsboeken die ze voor een oud draaiorgel gebruiken; is een vergelijkbaar principe.

Theoretisch zou je met LEGO ook een apparaat moeten kunnen maken die een "veld" van naast elkaar geplakte tape afspeelt met een taperecorderhead......misschien zelfs in een soort loop-vorm of zo!

Okee, ik laat me een beetje meeslepen denk ik :) Maar misschien toch mijn oude LEGO maar eens te voorschijn halen als ik niets te doen heb :D

Zo ben ik ook van mening dat het mogelijk moet zijn om met stukken cassetterecorder en -bandjes een mini-mellotron te maken. Of anders de stukken tape van dit apparaatje rond laten draaien, hoef je alleen nog maar de kop van track naar track te schuiven. :gaap: Hoezo lui?

Back