[Oberheim] OB12, The Verdict ?

Paul Jenner

Stamgast
De meningen lopen nogal uiteen. Is het, gelet op de schappelijke prijs die je er tegenwoordig voor neer moet tellen, nu een leuk ding of is het gewoon een kutding ?

Is het waar dat hij alleen midden geeft en weinig laag en hoog ?

Envelopes inderdaad te traag ?

Welke klanken zijn de sterke punten ?

Is het laatste OS nu goed of is het nog steeds uien ?

IK zou graag meer willen weten.

De zoekfunctie heb ik hiervoor al gebruikt.

Wie meer hands-on ervaring heeft mag het zegen ....

Paul.

Ik dacht dat de SOS hem laatste gerereviewed had en door de lagere prijs en het verbeterde OS beduidend positiever er over was.

Ik zou als ik iets ruimer in mijn geld had gezeten echt in ieder geval ff met het ding gespeeld om te kijken of het wat was, want voor die prijs is het veel synth.

Leuke bak! Maar voor dat geld schaf ik toch echt wel iets anders aan!!!

Origineel geplaatst door Mangina
Leuke bak! Maar voor dat geld schaf ik toch echt wel iets anders aan!!!

Wil je daarmee zeggen dat ie duur is? Volgens mij is dat wel het allerlaatste wat je over de OB12 kunt zeggen. Welke andere synth, met toetsen, sequencer, groot display, inputs, spdif out, gigantisch veel knoppen en sliders, etc etc, had je in gedachten dan voor 700 euro?

Is die al verkrijgbaar dan? En voor die prijs? Hij is ook maar 8 noot polyfoon geloof ik, en de interface is net niet zo luxe als op die Oberheim. Maar verder is het idd een aardig alternatief, hoewel ik zelf liever geen dingen koop die net uit zijn; die dalen namelijk 'n paar maanden later meestal 'n stuk in prijs.

Inderdaad, voor 700 Pleuro's kun je niet over de prijs gaan klagen.

Dank voor de link, maar dat had ik al gelezen. Ja ja, een echte forummer moet ook de "zoek" functie weten te gebruiken ...

Paul.

Origineel geplaatst door lo-fi

Wil je daarmee zeggen dat ie duur is? Volgens mij is dat wel het allerlaatste wat je over de OB12 kunt zeggen. Welke andere synth, met toetsen, sequencer, groot display, inputs, spdif out, gigantisch veel knoppen en sliders, etc etc, had je in gedachten dan voor 700 euro?

Oke! 700 euro is inderdaad niet veel geld voor een ob12, ben sites tegen gekomen waar ze die synth voor het dubbele aanbieden! In dat geval is het een goede deal!

Heb in het begin stadium van mijn hobby eens een keer gespeeld(of meer gewoon gepingeld!) op een ob12. Maar toen de tijd moest ie 2300,-gulden opbrengen. Dat vond ik toen gewoon teveel geld en heb er daarna eigenlijk nooit meer naartoe gekeken!

Dus, sorry! je hebt gelijk! Ik kan er eigenlijk niet echt over mee lullen! Maar? Vet is ie zeker! No Doubt!

Nou , het is maar hoe je het bekijkt. Als het ding gewoon niet wil klinken of steeds crasht, dan is 700 euro gewoon 700 euro teveel ...

Dus ik wil weten hoe die klinkt.

Welke klanken zijn de sterke punten ?

Paul.

het schijnt een echte programmeer synth te zijn.....ik denk niet dat je het antwoord krijgt wat je wil horen, maw: ga naar de muziekwinkel en ga er een paar uur mee spelen...

Natuurlijk is dat het beste.

Maar al die mensen die hem nu al weg willen doen, kunnen die dan niet programmeren ? Hebben we tegenwoordig alleen presetdrukkers ?

Paul.

volgens mij is er hier op het forum niemand die een OB12 heeft, over welke mensen heb je het dan?

en idd veel mensen zijn tegenwoordig preset gebruikers...dat is natuurlijk ook een belangrijk verkoop-punt van een synth...in de winkel gaan de meeste mensen gewoon de presets door...

wat ik ervan lees is het een synth die heel goed vangelis/jarre achtige sounds kan creeeren als je weet hoe je een synth moet programmeren...

Zelf programmeren is geen probleem, ik maak al mijn sounds zelf. De bediening van de Obi kan ook geen belemmering zijn, vogens mij bestaat er eenvoudigweg niet beter.

Toch zie ik diverse figuren die em al willen ruilen met bijbetaling tegen een Nord of een Virus. Zijn dat dus eikels of is het gewoon een synth die voor de hedendaagse Dance / Trance onbruikbaar is ?

Ik ga gewoon als ik dit weekend tijd heb een winkeltje uitproberen ...

Paul.

OK , jullie vragen een stevig antwoord ,dan krijgen jullie dat.
Wat is er mis met de OB12 , niets. Hoe klinkt die , Goed.
Waarom er mensen zijn die deze sinth wil ruilen voor een Nord of een Virus????Omdat dit geen Nord of Virus is.De nord kan heel diep , maar ook heel schel gaan , daar mist de OB wel wat.De Virus heeft zijn heldere hevige filter , daar mist de OB ook wat.Maar de OB is geen Dance of hardcore synt.Hij zou wel nog kunnen dienen voor hele zachte trance muziek.De OB houd meer van glijdende pads en bliepjes ,dan het harde stuf.
Een Oberheim is een Oberheim, en die hebben hun eigen sound.Je gebruikt toch ook geen Moog voor Techno , indien wel , dan ben je een synth verneuker.Je zou toch ook niet de Moog alleen gebruiken voor de zware bassen.Dat ding heeft zoveel meer in zijn marge.Koop een synth dat past bij het genre muziek dat je speelt , er zijn er genoeg op de markt waar je die voor kan gebruiken.Je koopt toch geen Oberheim voor technotoestanden toch?????

Groetjes,

marcE
ps - Ja , ik heb ook een OB12 gehad.

Ha, duidelijke taal MarCe !

Ja , ik ben alleen geinteresseerd als die Obie te gebruiken is voor Trance -achtige sounds, strings, pads, maar ook wat scherpere leads.

Dus de OB12 12 mist toch duidelijk wat hoog en laag , begrijp ik goed ?
En jij hebt hem dus weggedaan. Wat irriteerde je het meest om zo tot die drastische stap over te gaan ?
Mmmhhh, kijken of ik dat ding ergens kan bevingeren ...

Paul.

Paul , je hebt het goed begrepen.Hij mist inderdaad wat hoog en laag.Maar voor mooie strings en pads heb je dat niet nodig.Zoals je wel zal weten heeft de Oberheim een specifieke sound , door zijn apparte zachte filter instellingen.Als je een VA synth zoekt die prachtige pads moet maken en niet van die boem boem toestanden,is dit een koopje.
Waarom ik hem heb weggedaan heb????
Niet uit iritatie of onvoldoende .Ik wil gewoon vele synths uitproberen en de OB12 was er ééntje van de vele die ik enkele maanden thuis heb gehad.
Nogmaal, de OB is een goede VA synth , maar niet voor House en Techno toestanden.Als je Trance maakt , is dit een koopje waar je vele uurtjes plezier aan gaat hebben.

Groetjes,
marcE

Back