kreeg vandaag een aanbod... akai z8.

Mart.M...

Ingeburgerd
Beste leden.

Kreeg vandaag een aanbod van iemand die zijn volledig uitgebreide akai s6000 wou ruilen tegen mijn z8,iemand enig idee of dit relevant zou kunnen zijn? weet dat de s6000 qua prijs nogal gestegen is,en sommige mensen zweren bij de S6000 ipv. de nieuwe z4/8 samplers.

Jouw mening? wat zou jij doen..

:)

sampler is sampler... volgens mij zijn de verschillen muzikaal niet echt relevant...

Volgens mij heeft de Z8 op de meeste fronten betere specificaties.....alleen het display is natuurlijk kleiner.

Je kunt je afvragen wat je met een dergelijke ruil opschiet.

Zijn de filters van de Z-serie niet stukken beter dan de vorige series ?

Origineel geplaatst door wouw
Definieer 'beter' eens..

wat een on zin de een ruilt zn ...dikkuh sampler tegen de andere zn dikkuh samplert ,...
niks verloren niks gewonnen ,...
maar van ruilen ,..komt....

:r

nee,...goddamned der = geen huil - smiley ,..moderatoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooor,

Volgens mij heeft de Z8 op de meeste fronten betere specificaties.....alleen het display is natuurlijk kleiner.

Niet op alle fronten. S6000 zit degelijker in elkaar en heeft 128 stemmen (Z8 heeft er 64, minder nog op 96k) en 16 outputs (Z8 heeft er 8 ). En de interface van de S5/6000 zit wat logischer in elkaar (met name door de goto src/dest opties). Maar tenzij je niet kunt leven zonder meer outputs of stemmen zou ik het niet doen (zei de man die zelf de S6000 verkoos boven de Z8 en 'm voornamelijk stereo gebruikt ;) )

Hangt ervan af waar je het mee vergelijkt. Akai heeft die uitgebreide filterset geintroduceert op de S5/6000. Dus ja, tegenover een S3K heb je veel meer keuze, maar nee, het verschil tussen S5/6000 en ZS4/8 is niet zo heel groot. De Z-serie heeft overal 2, 4 en 6-pole van, de S5/6 is wat beperkter.

Ik vind de akai filteralgoritmes per definitie niet echt super tegenover de filters van andere fabrikanten. Zelfs een groot deel van de software filters klinkt nog een stuk beter.Leuk voor basic hoog of laag afkappen maar echt als effect zou ik ze persoonlijk niet inzetten, daar zijn ze gewoon niet goed genoeg voor.

Ik heb bijvoorbeeld om de synth engine lang nagedacht om een MPC4000 te kopen. Wat tijd mee doorgebracht en ook met een Z4 om de engine aan te voelen. best goed maar niet overtuigend genoeg om de doorslag te geven.
Uiteindelijk een mpc1000 gekocht, iets heel anders natuurlijk....veel beperkter maar dat hele 24/96 vond ik te weinig uitmaken om echt verschil te maken (en ik zocht iets compacts).

Ik zou denk ik uiteindelijk ook voor een S5000 of S6000 gaan als ik een losse sampler zou willen.

Ik vind de akai filteralgoritmes per definitie niet echt super tegenover de filters van andere fabrikanten

En welke dan specifiek, vroege S-filters, late S-filters, Z-filters?

[edit]
Daar stond ook EB, maar daar zitten natuurlijk geen filters in.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door etaoin
En welke dan specifiek, vroege S-filters, late S-filters, Z-filters, of EB-filters?

Alles wat ik heb gehoord (s3000/Mpc1000/S5000/Mpc4000/Z4). Ze zijn wel heel precies....dat wel maar ze hebben een soort schelle ondertoon die ik niet mooi vind. De filters uit de late S serie en Z serie vind ik dan nog net het prettigst klinken....vooral omdat je wat meer keuze hebt denk ik.

In mijn mpc gebruik ik ze vooral om het karaketer van een sample wat te temmen of boosten. Verder filter ik liever elders.

maar ze hebben een soort schelle ondertoon die ik niet mooi vind

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Ook die resonance van 0-15 is niet heel erg praktisch overigens.

Blijft natuurlijk een kwestie van smaak; ik heb laatst een Synthacon filter gebouwd omdat iedereen daar altijd zo lyrisch over doet, maar ik vind er zelf niet zoveel aan eerlijk gezegd.

Origineel geplaatst door etaoin
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Ook die resonance van 0-15 is niet heel erg praktisch overigens.

Blijft natuurlijk een kwestie van smaak; ik heb laatst een Synthacon filter gebouwd omdat iedereen daar altijd zo lyrisch over doet, maar ik vind er zelf niet zoveel aan eerlijk gezegd.

Ja smaak in filters is heel subjectief denk ik. Ik vind de filters van de akai in dezelfde categorie akls die van de machinedrum. Te digitaal en te weinig karakter in het laag, al heeft akai filtering wel veel beter laag dan de machinedrum.

Back