Is dit nou oplichterij?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Kreeg vanacht de volgende mail:

eBay logo...

Password change required!

Dear sir,

We recently have determined that different computers have logged onto your eBay account, and multiple password failures were present before the logons. We strongly advice CHANGE YOUR PASSWORD.

If this is not completed by March 23, 2006, we will be forced to suspend your account indefinitely, as it may have been used for fraudulent purposes. Thank you for your cooperation.

Click here to Change Your Password

Thank you for your prompt attention to this matter.

We apologize for any inconvenience.

Thank you for using eBay!
Please do not reply to this e-mail. Mail sent to this address cannot be answered.

Lijkt me toch wel wat raar...

Wout
Die eBay één keertje in z'n leven gebruikt heeft

Als die link inderdaad naar Ebay verwijst dan zou ik zeggen, nix aan het handje. Maar zo niet dan... tja.

R

Was het niet zo, dat e-bay, net als Postbank en andere organisaties nooit zulke verzoeken stuurt aan haar klanten?

Net als Microsoft nooit e-mail stuurt naar klanten met daarin waarschuwingen voor beveiligingsproblemen... (Zulke fake e-mail doet dus wel de ronde)

Pas er goed mee op idd.

Staat er een link in het e-mailtje en als je daarop klikt ga je naar een website die hetzelfde is als ebay, maar het webadres scheelt net een letter ofzo.

Waarschijnlijk nep. Mocht je je wachtwoord willen veranderen typ dan het gewone ebay-adres in in je webbrowser i.p.v. op de link te klikken.

Origineel geplaatst door GeeEs

Net als Microsoft nooit e-mail stuurt naar klanten met daarin waarschuwingen voor beveiligingsproblemen... (Zulke fake e-mail doet dus wel de ronde)

Pas er goed mee op idd.

Als je ingeschreven staat op MS e-mail notification service kan je zulke mailtjes wel verwachten. :)

dat zou kunnen, maar dat weet je dan zelf ook wel neem ik aan.

Ze doen dit NOOIT zomaar!

Je kan uiteraard zonder probleem op de 'gewone' manier inloggen op Ebay en je paswoord veranderen.
Maar ik zou toch maar eerst eens goed nakijken op aanwezige spyware op je computer. Tegenwoordig probeert men 'toetsaanslag-verklikkers' te installeren op je computer om zo je paswoord te achterhalen. Dus om heel safe te zijn kan je beter vanop een andere (veilige) computer een mail naar jezelf sturen met daarin je paswoord, en dat dan met 'copy/paste' in te vullen in Ebay. (En die mail dan definitief verwijderen :D )

Het riekt toch inderdaad naar fraude. Een echt mailtje van Ebay zal waarschijnlijk aanheffen met in ieder geval je username.

Origineel geplaatst door Arv
...... Een echt mailtje van Ebay zal waarschijnlijk aanheffen met in ieder geval je username.

Juist... dit is ook mijn ervaring!

Inderdaad: zulke mail wordt *nooit* verstuurd (phishing dus). Bovendien staan er wat slordigheden en lelijkheden (niet per se fout, wel lelijk) in het Engels die een officiële Ebay-mail nooit zou bevatten ("We strongly advice TO Change your password"). En tenslotte zou Ebay nooit zo kortaf doen, maar meer uitleggen, verwijzen naar de gebruikersvoorwaarden, uitgebreid excuseren, enz. enz. Totaal niet te vertrouwen dus!

Ik ben wel nieuwsgierig trouwens waar die 'click here' precies naar verwijst - maar dat zou ik niet te hard proberen, want alleen op de link klikken zal al wel een hoop in gang zetten (spyware en zo - daarna even cookieruimen, op z'n minst...). Krijg je onderaan in je statusbalk niet te zien waar de link naar verwijst als je er met je muis overheen gaat?

Je pc hoeft trouwens niet per se vervuild te zijn voor dit soort spam, kun je altijd krijgen. Maar een goede spywarekiller er overheen jagen is nooit verkeerd natuurlijk (Ad-aware is ook gratis en werkt ook goed).

Origineel geplaatst door Cheimoon
Ik ben wel nieuwsgierig trouwens waar die 'click here' precies naar verwijst - maar dat zou ik niet te hard proberen

Rechtermuisknop op de link, "koppelingslocatie kopiëren" (o.i.d.), plakken in notepad, en je weet de link.

Lijkt me inderdaad een duidelijk geval van phishing.
Begrijp alleen niet waarom er gesuggereerd wordt dat Wout dus spyware op z'n computer heeft.
Heeft niets met elkaar te maken.
Dit soort mailtjes worden massaal verstuurd naar willekeurige adressen (eBay gebruiker of niet).

Een dergelijke ervaring heb ik ook ooit een keer gehad met betalen via paypal. Een jaar later kreeg ik een boodschap dat diverse malen was geprobeerd gebruik te maken van mijn gegevens aldaar.

In mijn geval zit er een jaar verschil in, mijn pc = 100% afgeschermd dus zoals hier soms te lezen heeft echter niets te maken met spyware of i.d. of in ieder geval niet altijd.

Het is gewoon een bewijs dat bepaalde organisaties die massaal bezocht worden onderhevig kunnen zijn aan ip logging indien hun beveiliging niet 100% is.

Dat is nog niet zolang geleden bij de postbank ook gebeurd, dat velen klanten een mail kregen met een verwijslink om hun inlog gegevens te wijzigen. Wel toevallig uitsluitend postbak klanten die zo'n mail kregen.

Bij allel drie deze voorbeelden ebay, paypal en postbank hetzelfde probleem, het zijn altijd die mensen die ook inderdaad bij die club zijn aangesloten die de betrookken mail krijgen.

Een en ander betekent dat betreffende organisatie wordt geschaduwd op klanten die daar inloggen of hebben gedaan en zodoende de verzender van de mails dus over een massale hoeveelheid ip addressen kunnen beschikken.

Reageer daar nooit op dit soort email , ga er ook niet vanuit dat het aan jouw ligt of aan pc beveiliging alhoewel dit nooit verkeerd is maar in dit soort gevallen bij grote organisaties waarbij de klanten een mail krijgen ligt meestal de fout bij die grote organisatie, die op de een of andere manier gemirrord wordt.

Origineel geplaatst door paulifra
Bij allel drie deze voorbeelden ebay, paypal en postbank hetzelfde probleem, het zijn altijd die mensen die ook inderdaad bij die club zijn aangesloten die de betrookken mail krijgen.
De afgelopen week heb ik drie soortgelijke phishing mailtjes ontvangen van twee Amerikaanse banken waar ik nog nooit van gehoord had en dus zeker geen account heb.
Lijkt me in veel gevallen gewoon willekeur.

Origineel geplaatst door paulifra
Een en ander betekent dat betreffende organisatie wordt geschaduwd op klanten die daar inloggen of hebben gedaan en zodoende de verzender van de mails dus over een massale hoeveelheid ip addressen kunnen beschikken.
Maar als ik een IP adres van iemand heb weet ik toch nog niet z'n email adres.

Denk dat t gewoon een goedkope attempt is om je ebay account te jatten ....

zodat ze onder JOUW naam en reputatie mensen kunnen oplichten ....

meestal hoor je dan achteraf ook dat iemand's account ''gehacked'' is ... maar eigenlijk komt t er vaak gewoon op neer dat iemand dom genoeg was om op dit soort nep mailtjes in te gaan ..... en zn info in te voeren op een site die door de oplichter wordt beheerd .....

dit gebeurd ook vaak met hotmail accounts .....

mensen die dan dom genoeg zijn om op een fake hotmail site opnieuw in te loggen, en dan vervolgens een foutmelding krijgen dat hotmail down is ofzo, maar ondertussen hun inlog gegevens hebben ingevoerd op een nep site..

is ook vreemd dat die mail engels is , kunnen ze geen nederlands schrijven in tokio?

Maar als ik een IP adres van iemand heb weet ik toch nog niet z'n email adres.

hoe heet die site toch dat als je bent opgelicht en je hebt een ip nummer van diegene en je gooit die op het forum van die site, dat er meteen tig overenthousiaste jonge hackers zich er op storten en binnen no time het complete huis adres achternamen telefoonnummers kabel/adsl exploitant informatie etc hebben

soort opgelicht site dus

Origineel geplaatst door anoniempje
hoe heet die site toch dat als je bent opgelicht en je hebt een ip nummer van diegene en je gooit die op het forum van die site, dat er meteen tig overenthousiaste jonge hackers zich er op storten en binnen no time het complete huis adres achternamen telefoonnummers kabel/adsl exploitant informatie etc hebben

soort opgelicht site dus

ik vindt dat een beetje kut sites als die inderdaad bestaan (zal vast wel) ...
als je gewoon sneu bent en je wilt iemand goed zieken kun je dus gewoon iemand's ip op dat forum gooien ...
en een stel andere zieke lui gaan dan met je ip aan de haal ... lekker is dat ...

maar je adres / achternaam / tel nr etc. kun je niet via iemands ip krijgen ..... das dikke bullshit ... hoop mensen die denken dat dit kan, en zelfs regelmatig ermee lopen te dreigen .... ja je IP nummer is persoonlijk en is te tracen, maar komt uiteindelijk uit bij je provider .... en niet bij pietje puk in amsterdam in de veentjes straat nr 10 ofzo ....

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back