Wave sterkte

Raymond

Stamgast
Hi Allemaal,

ben er een tijdje uit geweest. Andere dingen gedaan. Maar nu weer volop muziek.
Ik weet niet of mijn onderwerp de lading dekt, maar ik heb de volgende vraag.

Ik zette van de week een track van een pianostuk van Liszt als wave file (via Nero) op mijn PC.
Opname vd Cd is 2005, dus lekker recent met de nieuwste technieken opgenomen (mag ik hopen).
Geladen in Adobe Audition 2.0. De wave file komt niet (vertikale verdeling in dB) boven de -12dB uit.
Toch klinkt het lekker voluit, oftewel het volume is goed.

Ik heb hetzelfde stuk muziek ook met notatieprogramma, midi en The Grand 2, naar wave gezet (met inachtneming natuurlijk van de dynamiek zoals Liszt die geschreven heeft). Afgezien natuurlijk van wat verschillen die te maken hebben met wie-speelt-het-en-hoe-heeft-hij-het-geinterpreteerd, valt mij op dat MIJN wave file veel meer uitschieters heeft en toch niet qua volume in de buurt komt (even bujiten beschouwing gelaten dat The Grand natuurlijk geen Bluthner vleugel is).

Op Internet zoeken heeft niet zoveel zin, de vraagstelling is niet in een paar zoektermen samen te vatten.
Hoe komt dat toch, dat een professionele gelujidstrack veel meer [laat ik het noemen] "presence" heeft dan een thuis gefrutseld stukje?

Wie kan mij verwijzen naar een artikel of kort antwoorden?

Raymond

en hi end eq/compressie, opgenomen in een pro studio met uitstekende acoustic met ribbon en hi end condensor als roommic, gemixt op een hi en console, en door mensen met veel ervaring in deze sector.

qua mastering gebeurt er meestal niet zoveel bij klassieke muziek, soms wat eq, en meestal een opto of tube limiter (een engelse masterengineer die ik ken gebruikt atlijd een la2a of een fairchild 670 clone van anthonio de maria voor klassiek of jazz) die de pieken wat naar beneden duwt, maar meer niet. (behalve de standaard fades en red book code toestanden.)

Re: Wave sterkte

Origineel geplaatst door Raymond
(even bujiten beschouwing gelaten dat The Grand natuurlijk geen Bluthner vleugel is).

Ik denk dat dat de belangrijkste factor is die je hier even buiten beschouwing laat.

Je plugin van een andere piano die je met midi aanstuurt, verschilt van de echte opname van de echte piano. En velocity curves enzo zullen vast ook anders uitpakken.

Inderdaad een geweldig acoustisch instrument opgenomen met super microfonen en in een superbe accoustische ruimte kan je niet vergelijken met een gesampelde piano met een effectje.

Re: Re: Wave sterkte

Re: Re: Wave sterkte

Origineel geplaatst door Pjotr G
Je plugin van een andere piano die je met midi aanstuurt, verschilt van de echte opname van de echte piano. En velocity curves enzo zullen vast ook anders uitpakken.

Jawel, gelijk heb je. Maar als je even vergeet dat de ene klank (persoonlijke smaak) mooier gevonden kan worden dan de andere, houden wij natuurlijk het effect van totaal andere velocity curves. Meestal verschillen de velocity curves van echte opnames (oudere) niet zo heel erg veel van de "ongemasterde" [dat komt pas later] output uit de Grand. Timbre, helderheid, resonantie, e.d. zijn natuurlijk wel heel verschillend. Maar dit verschil was zo in het oog springend, dat ik dus met deze kwestie naar jullie ging om te horen waar het 'm in zou zitten.

Andere antwoorden geven ook een indicatie waar ik het zoeken moet. Niet om te imiteren, dat lukt nooit met een surrogaat piano, maar gewoon om een verklaring te krijgen.

Hartelijk dank,

Raymond

Back