PMC TB2 SA's ?

datisookzo

Ingeburgerd
Beste mensen, ik wil graag nog even wat ervaringen vragen over twee type speakers..

Ik ben aan het twijfelen tussen de PSI 21/2 actives, en de PMC TB2 SA's.

Binnenkort ga ik ze beide thuis testen maar in zo'n kort tijdsbestek kun je beter ook wat bagage bij je hebben
van gebruikers van deze dingen..

Is er iemand die ze goed kent of heeft?

Groeten

EJ

PMC TB2 SA's gebruiken een vifa pl 8 inch woofer en een vifa Ht 270 tweater . Dit zijn best wel goeie componenten en met een nette versterkers klingt dit zeker weten goed . De Qts van de woofer is ook geschikt voor trans. line speakers ( va 0,35 )

Wat de psi gebruikt kan ik zo niet zien . Het is in elk geval een voor mij onbekend type woofer .

De pmc heeft een poort en de psi is op bassreflec basis . Nu is het meestal zo dat een tl veel minder netjes is in het impulz en phase gedrag vergeleken een bass reflec . De psi bassreflec is getunes op 50 hz en hier zul je dus een 14 tot 20 ms vertraging hebben . Het is daarom beter om een bassreflec tekopen die tot een 20 a 30 hz gaat want met deze lage freqenties is een delay veel minder storend als op 50 a 60 hz . Een tl klingt over het algemeen wolliger en warmer maar 2 weg tl speakers designs vind ik persoonlijk als je dus zo echt mogelijk geluid wil weergeven niet het beste . Het is imho een speaker onder de noemer hifi omdat het mooier in het laag kan klinken als het eigelijk is . Pmc heeft ook niet een speciale techniek wat bovengenoemde verschillen teniet doet . Hier spelen harde natuurwetten een rol .

Dat wil niet zeggen dat het niet goed is begrijp me niet verkeerd . Ik geef alleen aan dat als je zo vervormings vrij als mogelijk geluid wil horen op de 1e plaats een geloten speaker staat daarna een bassreflec en als laatste een tl poort behuizing .

Speciale dure versterkers heeft in een active design veel minder zin dan een passive monitor . Ze kunnen nog zulkse mooie kreten ergens aan gooien maar in werkelijkheid is de versterker in de laatste 30 jaar niet wezelijk veranderd en ook niet beter geworden .. Nu zullen er genoeg zijn die dit tegenspreken omdat ze een andere amp hebben gekocht voor hun passive speaker die ECHT veel beter klingt . Dat kan idd bij een passive speaker veel verschil maken .. Maar de verschillen zitten em dan niet in hoe vlak het uit de versterker komt of omdat het 0,001 thd heeft inplaats van 0,01 thd . Het zit em erin dat een passive luidspreker op bijna alle freqenties een andere weerstand heeft . Deze weestand kan wel 60 ohm zijn . Speel je dus muziek af waar meestal alle freq wel inzitten heeft een 100 watt versterker op din 1 khz 4 ohm bij een weerstand van 60 ohm nog maar enkele wats aan vermogen . Ook kan het zijn dat een versterker heel weinig weestand krijgt zelfs lager dan 2 ohm . In beide gevallen zal een versterker van merk B erg snel gaan vervormen . Stap je nu over naar een andere versterker die 100 watt sinus/rms kan leveren zul je het aardig wat harder moeten zetten eer het gaat vervormen . Vaak worden in active disigns hi pass filters ingebouwd . Deze begint meestal een paar hz-en onder de laagste freq die hij kan weergeven . Dit heeft 2 voordelen 1e voordeel is dat de voeding veel kleiner kan omdat juist deze lage freqenties erg veel power trekken en ten 2e om de luidspreker te beschermen . Dit is natuurlijk erg slim maar voor mix doeleinden is het wel zo prettig om te kunnen zien / horen dat er hele lage freq in een mix zitten die de boel verstoren .

Mijn persoonlijke verwachting is dus dat de psi neutraler is maar ik zou dan liever wat meer uitgeven en voor hun 3 weg systeem gaan omdat deze altijd beter in het mid zijn vergeleken een 2 weg systeem

Dank voor je uitgebreide antwoord!

Ik moet zeggen dat de 3-wegs psi's echt buiten mijn budget gaan vallen.
2890 ex btw per stuk gaat me net ietsjes te ver... hoewel het natuurlijk wel aanlokkelijk wordt nu..

Eigenlijk zijn er vier monitors die mij interessren. De PSI's dus 21/2's, de PMC's, Dynaudio bm15s (alhoewel ik liever voor 1 van de eerste 2 ga) en wellicht, maar ik ken ze niet, de ADAM P22 A's.

Of heb je nog een andere suggestie?

Groeten

EJ

die foto die ik je liet zien van een fullrange systeem die ik maak kost 1500 stuk .. Is dit nou echt te duur ? geloof me voor een soortgelijk systeem betaal je met een bekend merk naampje 4 a 10 keer zoveel .

En niks niets geen meuk alleen het beste . Kom nou gewoon een keer luisteren als je de andere geluisterd heb en maak dan je keuze .

Ik heb ook andere modellen .. neafields . of een soortgelijk mpc 3 weg active .

hier een active modulair systeem en er staan dus naast de subs 3 weg losse modules .. deze 3 weg gewoon los is al erg goed . en als je lager wilt komen met meer druk subjes erbij . deze 3 wegjes hebben hetzelfde mid dome als de duurste pmc en het hoog van de earthworks sigma

http://www.studio-shop.com/detail_de-S0005774.html de mid dome .

http://www.performanceaudio.com/cgi/pages.cgi?buildPage=item&ProductID=005148 de tweater .. laag mid word verzorgt door een slag grotere woofer van hetzelfde soort als deze nearfield

Ik wil hier niet mee zeggen dat die van mij beter zijn . Ik heb namelijk niet een paar setjes van die dure speakers staan om ze 1 op1 te vergelijken .Ik zeg alleen dat de componenten en de amps etc etc die ik gebruik alleen te vinden zijn in het duurste spul en ik kan dat omdat het mn hobby is veeeeel goedkoper maken . Tword tijd dat ze eens met wat anders komen dan een afgevlakte freq curve in een dode ruimte. Ik wil impulz gedrag zien en thd etc

ZOals je kunt zien heb ik de mid dome met 8 bouten vast gezet omdat de standaard 4 gaatjes bij hele hoge volumes wel eens ongewild wilde resoneren .

Attachments

• benno 1.jpg
    benno 1.jpg
    19,7 KB · Bekeken: 175
Laatst gewijzigd:
Ik zal zeker even langskomen binnenkort! Cool dat je er zoveel verstand van hebt... wou dat ik dat had.

Maar ik wil toch even weten wat jij van die ADAM PA-22 speakers vind..

Groeten

EJ

Origineel geplaatst door datisookzo
Ik zal zeker even langskomen binnenkort! Cool dat je er zoveel verstand van hebt... wou dat ik dat had.

Groeten

EJ

Ik heb niet de technische kennis die Mischa heeft, maar ik vind Adam echt een heel goed merk! (zoals je al van mijn avatar kon afleiden waarschijnlijk ;) )
Ik heb de P22a 1 maal gehoord naast de dynaudio BM6a's en de mackie hr824's en ik vond de Adams toen de beste van de 3.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik de S-reeks van Adam toch wel beduidend beter vind en dat je zeker die reeks eens moet checken als je het geld ervoor hebt. Ik heb zelf de S2.5a's en die heb ik ook vergeleken met de dynaudio BM15a's en persoonlijk vond ik de dynaudio's onder doen voor de Adams.

Het is maar wat je zelf leuk vind ook... PMC heb ik nooit gehoord.

Groeten

EJ

Ik ken de componenten uit de adam deze zijn gewoon goed. 1 stapje hoger in de s serie gebruiken ze nog duurdere speakers . Ik blijf erbij dat een 3 weg beter klingt en dat een bandjes tweater sneller vervormd dan wenselijk. Een monitor moet zowel hard als zacht hetzelfde klinken is dit niet het geval dan is er iets mis en het is dan meestal zo dat het iets harder MOOIER klingt als zacht . Mischien herken je het wel . Je maakt een song/track op redelijk volume en je vind het mooi maar als je het dan later zacht hoord denk je .. neej helemaal mis . Het mooier klinken komt omdat hoe raar het ook klingt door vervorming. Vooral bandjes mogen graag extra 2e harmonics adden en in vergelijk met een goeie dome tweater hebben die bandjes idd meer detail . Maar wat je dan hoord is er in werkelijk heid niet je hoord gewoon extra s die niet in het origineel zitten . Zo klingt alles sprankellender etc etc maar nog maals dit is iets wat extra geadd word . Nu ben ik van mening dat dat je met bandjes sneller tevreden bent dan met een dome tweater die minder vervormd / add . Zoland niet iedereen bandjes tweaters thuis heeft zou ik hier niet voor kiezen .

Origineel geplaatst door mischa
Een monitor moet zowel hard als zacht hetzelfde klinken is dit niet het geval dan is er iets mis en het is dan meestal zo dat het iets harder MOOIER klingt als zacht . Mischien herken je het wel . Je maakt een song/track op redelijk volume en je vind het mooi maar als je het dan later zacht hoord denk je .. neej helemaal mis .

Ook de "equal loudness contour" speelt hierbij een grote rol. Onze oren zijn minder gevoelig voor het laag en het hoog, wat iets over het algemeen mooi (hifi) maakt, en kunnen dus op lagere volumes het laag en hoog minder goed waarnemen. Dat we iets op hoog volume mooier vinden klinken dan op laag volume is dus ook mede een natuurkundige wetmatigheid....

Hiermee niet je verhaal onderuithalend overigens. Jij hebt meer verstand van speaker bouwen dan ik :halleluja Al ben ik aan mijn eerste zelfbouw projectje bezig...:geslaagd:

Klopt idd dat wij op laag volume minder gevoelig zijn voor sub en heel hoog . Nu speeld dat in een studio minder een rol omdat daar meestal de 70 db wel gehaald word.Op 70 db hoor je 20 hz dus wel goed . Het is zo dat vervorming als prettig ervaren word en dit zie je ook aan de duurdere hifi merken . Je kunt bijna zeggen dat hoe duurder het is hoe meer het vervormd . ZOals b.v. buizen versterkers . Met kabels e.d. word ook veel belazerd . Zo zijn er kabels die een beetje als een spoel zijn gewikkeld en zo het top hoog wat weghalen . En ja dit klingt volgens de vakbladen warm. En dan heb je nog kabels die als een condensator werken die het laag eruit halen . Deze kabel klingt strakker in het midden en het lijkt allemaal harder te kunnen .. DIt klopt idd want als je amp geen laag meer hoef te doen heeft ie power over en omdat de woofer minder beweegt klingt het mid uit die speaker netter / minder vervorming .

Stel dat je savonds op laag volume werkt en overdag wat harder . Je zou dan met het filter die ik graag gebruik 2 presets kunnen maken die rekening houden met onze gevoeligheid zodat je zonder gevaar ook heel zacht nog wat kunt doen . Het kan ook zijn dat er meerdere mensen werken met hetzelfde systeem en dat er 1 bijzit die het hoog liever wat harder heeft . Niet iedereen heeft een even vlak gehoor dus het maken van presets is wel een leuke extra lijkt me.

Ook grappig is dat elke luidspreker los een vertraging kan krijgen . Sluit een meet microfoon aan en het apperaat gaat d.m.v. piepjes en klikjes kijken hoe veel vertraging er zit in de aankomst tijd per unit .

Heb hier een set PMC tb2-SA met flying mole amp's en een setje genelec 1032a, moet zeggen dat de PMC's verre beter klinken?! Meer kan ik niet zeggen?! Zijn de beste monitors van de vele die ik beluisterd heb... Zorg wel voor een goeie amp active flying mole of Bryston will do the job real nice!!! :D

maarre de tb2_ SA's zijn dus niet actief?
omdat je het hebt over een goede amp?

ik heb zoveel zitten lezen dat ik het niet meer weet haha..

GR

EJ

Laatst gewijzigd:
maarre de tb2_ SA's zijn dus niet actief?
omdat je het hebt over een goede amp?

ik heb zoveel zitten lezen dat ik het niet meer weet haha..

GR

EJ

Die tb2 sa zijn wel actief, weet alleen niet wat voor een amp erachter hangt?! volgens mij wel een flying mole..

flying mole amps zijn van het nieuwe class d type. Dit zijn digitale versterkers . Deze versterker techniek zie je voornamelijk in consumenten electronica omdat het rendement erg hoog is en je dus ook met een kleinere voeding goeie rezultaten behaald . . Ik kan aan hele hoogwaardige class d amps komen die ik wel naast een bryston durf te zetten voor een klein gedeelte van de prijs .Je moet en dan wel zelf inelkaar zetten ( alleen de kabels , printjes zijn al klaar )

Laatst gewijzigd:
Back