Knippen op de pc

Chulukinat

Ouwe rot
maakt het qua sound uit wat voor een geluidskaart je gebruikt als je wave files alleen maar in stukken knipt om ze vervolgens in je sampler te laden. ik knip namelijk samples op school op pc's met cheape geluidskaartjes en thuis heb ik een edirol fa-101.

Euh, zover ik weet is dat alleen puur rekenwerk van de pc (en schrijfwerk van de HD) en komt de geluidskaart niet in het knip en plak en save verhaal voor...

Tenzij iemand hieronder mij tegen gaat spreken natuurlijk :D

Origineel geplaatst door MokuM
Euh, zover ik weet is dat alleen puur rekenwerk van de pc (en schrijfwerk van de HD) en komt de geluidskaart niet in het knip en plak en save verhaal voor...

Tenzij iemand hieronder mij tegen gaat spreken natuurlijk :D

Hier heb je volledig gelijk in. Theoretisch gezien kan je zelfs je wave files knippen als je geen geluidskaart hebt. Alleen hebben veel audio programma's de eigenschap niet te werken zonder geluidskaart.

Theoretisch gezien kan je zelfs je wave files knippen als je geen geluidskaart hebt.

Niet alleen theoretisch, ik heb pas nog een hele grote batch automatisch geknipt en geconverteerd via sox op een machine zonder geluidskaart. Zijn gewoon bestanden als elk ander bestand.

Origineel geplaatst door etaoin
Niet alleen theoretisch, ik heb pas nog een hele grote batch automatisch geknipt en geconverteerd via sox op een machine zonder geluidskaart. Zijn gewoon bestanden als elk ander bestand.

Ik had theoretisch erbij gezet omdat 99% van de applicaties niet opstart zonder geluidskaart :D

Volgens mij maakt het alleen wat uit als je geluid opneemt via de analoge in van die el-cheapos.
En als je geluid bewerkt op gehoor met die el-cheapos. maar dan is ook je luisteromgeving belangrijk
(incl. monitors en hoe ze afgesteld/opgesteld staan), toch?
En ik denk dat je die geluiden gewoon saved en laad naar je sampler via scsi of zip opzo?

Een geluidskaart zorgt er alleen maar voor dat er audio in en uit je computer worden gestuurd. Het daadwerkelijke bewerken van dat audio (knippen, plakken, kopieƫren, effecten etc...) wordt allemaal gedaan door de computer zelf. Het blijft dus allemaal digitaal. Tenzij je dingen op de computer gaat converteren naar andere bestandstypes, samplerates, bitrates etc... zal de kwaliteit gewoon hetzelfde blijven. Je geluidskaart heeft daar niks mee te maken.

Back