SH101 aansturen via BassStation

SvV

De mac mackie!
Ik wil mijn SH101 via MIDI aansturen door middel van de Novation BassStation, alleen het werkt (nog) niet. Ik denk niet dat het aan de instellingen ligt, want ik had het al eens eerder geprobeert en meerdere settings geprobeert. Ik heb de CV out en GATE out van de BassStation aangesloten op de CV in en GATE in van de SH101. Ik gebruik daarvoor 2 mono > mono jack kabels. Aangezien de SH101 mini jacks nodig heeft heb ik op beide kabels een female jack naar mini jack adapter (ook mono) aangesloten. Iemand enig advies waar het aan kan liggen?

Ik stuur voor de zekerheid midi noten naar alle kanalen dus dat moet geen probleem zijn :) Maar mijn bassstation staat op kanaal 1 en het cv/gate gebeuren op 4. Heb het laatste nu ook op kanaal 1 ingesteld zodat ik in theorie beide moeten horen, maar hoor dus alleen de bassstation. De sh101 geeft vanaf het toetsenbord wel geluid :) dus niet mixer verkeerd ingesteld. De toetsen doen het overigens niet als ik de 2 kabels heb ingeplugd maar dat lijkt me normaal.

De bassstation heb ik op setting 3 ingesteld (zie onder) maar bij setting 0 doet hij het ook niet.

Zelf denk ik aan de kabels? Maar weet iemand waar ik een goede kabel kan kopen zonder zelf te solderen?

Attachments

• bassstation.gif
    bassstation.gif
    21 KB · Bekeken: 126
Het is vrij onwaarschijnlijk dat het aan de kabels ligt. Mijn SH-101 heeft wel eens wat gepeur aan de kabels nodig , maar dat ligt aan beroerd contact binnen de sh-101 zelf. Laat voor de zekerheid eens een loopje midi spelen naar de 101 en trek de CV-in eruit en druk op een paar toetsen (houdt er eentje effe ingedrukt) en peur wat met de kabel die er nog in steekt Als je wat hoort, tof, ligt het niet aan je ene kabel. Probeer het ook effe andersom, steek de CV-in weer op z'n plek, trek de Gate-in eruit en laat het loopje midi lopen. Douw een toets effe in en peur weer met die ene kabel. Als je nou weer iets hoort ligt het niet aan je kabels. Hebben we het minst erge ge-elimineerd... Waarschijnlijk hoor je overigens nog steeds niks, maar allee...

goed verder kan het aan veel dingen liggen. Ik zou effe iemand zoeken in de buurt met een 101 en een midi-cv ding, dankun je meer checken. Waar ligt Purmerend?

Helaas werkt het nog steeds niet. Ik heb dus wel als ik alleen een kabel in de CV IN heb, maar 1 noot hoor ongeacht welke toets ik van de sh101 indruk. Waarschijnlijk komt dit omdat hij dan in 'CV' mode zit die dus de toonhoogte bepaald door de voltage. Als ik de GATE IN kabel erin heb werkt het toetsenbord helemaal niet.. maar dat komt zeker omdat GATE de note on/off sectie doet? Dus hij werkt wel een beetje, alleen krijgt hij dus wel informatie? Wat ik bedoelde met of de kabels wel goed zijn, de manier van werken. Dus dat ik een adapter van female jack naar male mini jack gebruik. Misschien speciale kabel gebruiken? Verder kan het ook aan de bassstation liggen natuurlijk :)

Heb voor deze test nog wel even de SH101 opengemaakt, maar naast wat stof niks bijzonders gezien. Maar dat zegt nog niks natuurlijk. Heb wel een voltage meter, kan ik die niet op die male mini jack gebruiken of de bassstation informatie stuurt? Zo ja, hoe en welke instellingen moet ik gebruiken?

Purmerend ligt vlak bij Amsterdam.

Alvast bedankt :)

Ok, ik ben geen expert hierin maar volgens mij moet ik dit met een multimeter kunnen meten toch? Als ik verschillende noten afspeel moet de kabel toch verschillende voltages krijgen? (de CV kabel dan) Als iemand me kan zeggen welke setting ik moet gebruiken, en welk kabeltje ik van de mulitmeter tegen de tip en ring moet aanhouden ben ik tevree :)

Ik heb de volgende multimeter:

Soundex DM55

- 5 x gelijkspanning
- 2 x wisselspanning
- 6 x gelijkstroom
- Overbelasting beveiliging
- 5 x weerstandsmeting
- Signaal-gever
- Diode meting
- Transistor meting
- Batterij belast meten (2x)
- AC input impedantie 450 K
- DC input impedantie 1 M
- Display 1999/17 mm

Attachments

• dm55.jpg
    dm55.jpg
    12,2 KB · Bekeken: 87
Nee daar ben ik ook geen expert in. Zegt me allemaal niks zelfs. Maar het lijkt me dat je gate-in van de 101 of de gate out van de Bassstation niet lekker werkt. Als ik jou was zou ik even met Boemtjak proberen contact op te nemen.

heb je nog gepeurd trouwens?

Ja net nog :)
Maar voordat ik eventueel iets kan laten repareren wil ik wel weten wat. Zoals je al zei kan het de bassstation of de sh101 zijn. (of toch kabel ;))

Hmm.. de trigger out van een tr606 is een mini jack. Ik ga eens testen of ik de sh101 sequencer kan triggeren vanaf de 606 :)

Ok ik weet meer!

De 909 heeft een grote female triiger jack. De sh101 ook. Dit werkt (ik kan de sequencer triggeren)
De 606 heeft een kleine trigger jack. Hierbij kan ik de sh101 niet triggeren!

Dus voorlopig ligt het aan de adapter die ik gebruik.
http://www.thomann.de/thoiw7_the_sssnake_1832_adapter_prodinfo.html

Maar wat nu? Hoe kom ik aan de juiste kabel zonder zelf te solderen? Iemand adresje/shop?

Iniedergeval bedankt voor het helpen falafelbiels:)

Origineel geplaatst door bijvlagenok
Its all part of the fun, isn't it? :D

De sequencer triggeren is eigenlijk ook wel leuk ja :)

Denk inderdaad dat hij niet goed is.. weet wel zeker :)

Als respectvol lid van de patatgeneratie heb ik mijn moeder op een lokaal muziekwinkeltje afgestuurd. (ze moest toch naar het centrum)
Uiteindelijk kwam ze terug met 2 op maat gemaakte kabeltjes :halleluja (gelukkig heb ik de lengte goed geschat want het was natte vingerwerk)

Maar het werkt! Ik ga me toch maar verdiepen in het zelf maken van kabels. Volgens mij was er ook een topic over en zo niet zou die er zeker moeten komen!

Back