Akai Z serie

Resonance

Turn up the reso!
Hoe klinken de Z series en met name de Z4 (weet niet of dit uitmaakt tegenover de z8 ) vergeleken bijv.
Emu en Yamaha samplers? klinken ze bijv. warmer of kouder dikker of dunner vergeleken andere?

wat zijn de + en - punten van de Z4?

Heb iig 1 + punt gevonden tot nu toe; dat ze wave samples kunnen lezen

wie kan mij nog wat + punten vertellen?

welke optionele expansions zijn er te krijgen voor de z4?

Edit-

Meer info:

http://www.soundonsound.com/sos/Jul02/articles/akaiz8.asp

Maar ik ben nog steeds erg benieuwd naar user ervaringen

:biertje:

Laatst gewijzigd:
Hoi,

Ik gebruik zelf al weer een paar jaar een Z8 en dat tot volle tevredenheid. De Z4 en de Z8 zijn volkomen identiek, op een paar opties (fx-board enz.) na die op de laatste standaard zijn en natuurlijk het afneembare bedieningspaneel. Maar qua sound is er geen enkel verschil in ieder geval.

Ik ben zelf erg tevreden zoals ik al zei; het geluid is erg naturel. Vaak wordt erover gezegd dat wat je erin stopt, er precies weer zo uitkomt en daar ben ik het mee eens. Geen kleuring dus, tenzij je dat zelf wilt - dan moet je aan de slag met de fx / filters, of met externe apparaten. Voor mij is dat ideaal omdat ik sinds een tijdje een HD-recorder heb (toevallig ook een Akai :)) en ik audio digitaal tussen de machines kan transferen zonder kleuring.

Ik heb wel meer samplers, maar niet van EMU of Yamaha, dus daar kan ik helaas niet mee vergelijken. Vaak hoor je dat EMU warmer zou klinken maar ook al is dat zo, dan moet je daar wel van houden natuurlijk. Ik denk dat bijvoorbeeld Mikemix daar meer over zou kunnen zeggen want die heeft voor zover ik weet zowel Akai als Emu staan.

Pluspunten van de Z-serie, tsja....de vrij toewijsbare draaiknoppen zijn wel okee vind ik, en ak.sys is ook erg handig, vooral bij het managen van al je bestanden (er gaat best veel op zo'n harddisk, zeker als je veel van drumsamples houdt!). Daarbij kun je het RAM-geheugen uitbreiden tot 512 MB en dat is fors. Ik heb dat echter nog nooit nodig gehad.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Erwin

Laatst gewijzigd:
Ik heb alleen een Z8 en heb nooit een andere gehad, dus ik kan niet vergelijken. Maar wat mij de doorslag gaf om 'm aan te schaffen was dat uit diverse recensies bleek dat Akai eindelijk goede filters in z'n sampler had gestopt. Voorheen had EMU de naam de beste filters te hebben.
Wat ook belangrijk voor je kan zijn 24 bit / 96kHz in een hardware sampler.

Nadeel van hardware-samplers vind ik dat steeds meer geluiden niet meer in wav- en akai-formaat worden geleverd, maar vrijwel alleen in het formaat van de diverse soft-samplers.

De bediening is wel even wennen. Heel veel edit-funkties dien je te bereiken door het indrukken van de shift- of de window-toets. Je moet er veel mee werken om die structuur goed te leren kennen.

Wat ook handig kan zijn: als je een reeks korte samples achter elkaar opneemt (bv drum-geluiden) dan kan de sampler, als je dat wilt, ze automatisch toekennen aan opeenvolgende noot-nummers. Zo kun je snel een drumkit programmeren.

Ik heb er zo'n 256 Mb in zitten, om een fatsoenlijke piano-sample te kunnen draaien. Ik heb de memory-expansion wel al eens moeten vervangen omdat de eerste defect ging. Ik kreeg steeds weer een kraakje te horen, de ene keer hier, de andere keer daar. Na het uitvoeren van een memory-test bleek het geheugen dus defekt te zijn. Daar denk je natuurlijk niet aan. Het was binnen de garantie-termijn en vormde verder geen probleem. Geheugen is wel vrij duur meen ik.

wat die menu-structuur betreft: sommige funkties kun je alleen aanroepen als je precies in het juiste veldje staat. Je zoekt je dan rot. Toch zal het wel logisch zijn, in ieder geval voor de ontwikkelaars :confused:

En na deze houd ik op:
Er zit een soort bug in de fx-sectie: je moet de geluiden er op een (te) laag niveau instoppen anders overstuurt de boel. Erg lastig als je 100% wet wilt werken. Akai hangt een verhaal op over compatibiliteit van de programs met oudere Akai-samplers.:kont:

Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
vooral de sound hee :)
veel power maar toch clean

Klopt ook zeer veel punch moet ik zeggen! vooral als je er ook een kick uit de nordrack onder layerd.(lol) Maar om eerlijk te zijn heel clean en veel punch! dus in mijn ogen een zeer geschikte sampler.

...het leukste is, je download 1 of ander akaiprogramma met samples op je usb stick, die stop je vervolgens aan de voorzijde in je Zx en voila, meteen gebruiken!

Origineel geplaatst door René
en in Germany zijn ze in de aanbieding. De Z4 kost in Koln ongeveer 500 kleuro's.

ah kijk das nog eens tip :okdan:

had er al bijna 1 voor 400 2e hands ..... dan toch beter een nieuwe met 2 of 3 jaar garantie voor 500 :biertje:

wordt de z4 trouwens nog steeds nieuw bijgemaakt?

Origineel geplaatst door wouw
wat die menu-structuur betreft: sommige funkties kun je alleen aanroepen als je precies in het juiste veldje staat. Je zoekt je dan rot. Toch zal het wel logisch zijn, in ieder geval voor de ontwikkelaars :confused:

Nee, het menu van de Z-serie konden ook de meeste ontwikkelaars geen touw aan vastknopen. Daar zijn designers overheen gegaan (en dan weet je het wel...).

Tot en met de S5/6000 was het menu-design nog in handen van iemand die ook het sound-design bij Akai deed. En dat is wel te merken; functioneel tot in de puntjes...

Als ik de Akai-site mag geloven (en waarom niet) is het exit Z-serie.
Even wat plussen en minnen:

wat ik mag geloven: sound staat als een huis, heb de Z-serie overigens nooit zelf gehad en gehoord.
24 bit 96 khz, beter compatibel met huidige audio kaarten/interfaces.
Meer synthese en toewijsbaar t.o.v.d. S-reeks.
2u hoog en USB.

Vind echter de 4 en 8 standaard zeer karig uitgevoerd (outputs etc).
Tja, ze hebben allemaal wat.
Ik vind de Emu-ultra reeks qua sound (ja, ja ook ik) echt geweldig.
Maar ook de S5/6000 en S950 hebben zo hun charmes.
Voor E500,- een nieuwe Z4 lijkt me geen slechte deal, al hangt het ook
weer samen met wat je er daadwerkelijk mee gaat doen.

Origineel geplaatst door etaoin
Nee, het menu van de Z-serie konden ook de meeste ontwikkelaars geen touw aan vastknopen. Daar zijn designers overheen gegaan (en dan weet je het wel...).

Tot en met de S5/6000 was het menu-design nog in handen van iemand die ook het sound-design bij Akai deed. En dat is wel te merken; functioneel tot in de puntjes...

Idd staat hier nog een leuk stukje over:

http://www.hollowsun.com/history/index.html

Ik heb wel een keer een mpc4000 (zelfde sampler en waarschijnlijk zelfde converters als z serie) naast de emu gehoord.
EMU klinkt wat ronder ietsjes stoffig soms, maar mpc4k klinkt veel krachtiger en opener. Snijdt meer door de mix zeg maar. Ik vind ook het hoog van de mpc erg goed. NIet dat gladde platte hoog van de Yamaha samplers maar echt goed gedifinieerd krachtig hoog.

Origineel geplaatst door bobaphat

EMU klinkt wat ronder ietsjes stoffig soms

Tja Emu, bedoel je dan een Esi of een E-ultra? want ook daar zit verschil in....

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik heb wel een keer een mpc4000 (zelfde sampler en waarschijnlijk zelfde converters als z serie) naast de emu gehoord.
EMU klinkt wat ronder ietsjes stoffig soms, maar mpc4k klinkt veel krachtiger en opener. Snijdt meer door de mix zeg maar. Ik vind ook het hoog van de mpc erg goed. NIet dat gladde platte hoog van de Yamaha samplers maar echt goed gedifinieerd krachtig hoog.

Draaide die MPC4K toen op 16bit 44.1 Khz of 24bit 96khz? Vind ik wel een belangrijk verschil namelijk (mede ook doordat de MPC4000 op 24/96 van 64 stemmen teruggaat naar 32 stemmen (zoals de andere MPC's)).

Wat betreft Yamaha samplers ben ik het wel met je eens. Ik moet mijn Rs7000 ook behoorlijk EQen in het hoog om dezelfde resultaten te krijgen (geen 15dB ofzo maar toch wel 3 a 4). De Yamaha klinkt voor veel synth samples juist weer wat lekkerder.....een akai klinkt op dit gebied vaak iets harder en kouder waar yamaha's en emu's toch een soort van warme kleuring toevoegen.

Een Z serie is toch wel mooi spul al zegt men dat de S serie nog iets krachtiger klinkt wat betreft hoog. Het komt er (zoals altijd) op neer dat het maar net is wat je zoekt vrees ik.

Origineel geplaatst door mikemix
Voor E500,- een nieuwe Z4 lijkt me geen slechte deal, al hangt het ook
weer samen met wat je er daadwerkelijk mee gaat doen.

Daar sla je de spijker op zijn spreekwoordelijke kop denk ik. Als je een z4 koopt om er drumsamples mee te triggeren doe je een beetje een aparte investering denk ik. De uitgebreide synthese mogelijkheden maken een dergelijke sampler juist geschikt voor het betere loop en verziek werk. Dus voor drumloops zou zo'n bak weer wel erg egschikt zijn.

Voor one-shot samples zijn er goedkopere alternatieven denk ik, al heb je voor dat geld wel een lekker diepe bak met veel mogelijkheden tot het totaal omvormen van een sound.

Wel jammer dat akai zoveel zaken optioneel maakt.

Back