Welke koptelefoon voor monitoring bij opname zang

Derjano

Ouwe rot
Hoi,

Ik ben opzoek naar een uiteraard dichte koptelefoon die geschikt is voor opname bij zang.
Heb al gezocht op koptelefoon maar kom hier niet echt iets over tegen.
Ook niet te duur als hij maar niet doorlekt. Ik heb er geen ervaring mee.
Ik heb een beetje zitten kijken bij allerlei merken maar zie door de bomen het bos niet meer.
Heeft iemand een aanrader?

groet Derk

ik heb zelf een sennheiser, dies erg okee.

(het is natuurlijk ook een kwestie van de koptelefoon niet te hard zetten, elke koptelefoon lekt door als je er 110 dB doorheenjaagt ;) )

Origineel geplaatst door B.S.E.
ik heb zelf een sennheiser, dies erg okee.

(het is natuurlijk ook een kwestie van de koptelefoon niet te hard zetten, elke koptelefoon lekt door als je er 110 dB doorheenjaagt ;) )

Welk type gebruik je?

Probleem is dat ik al drie senheizers in een korte tijd kaduuk heb.
Het is geweldig geluid maar tegen een stootje kunnen ze niet.

Ik was ook van plan een nieuwe koptelefoon te kopen voor deze toepassing, aangezien mijn AKG K240 Studio koptelefoon semi-open is, en inderdaad, goed te horen is in de opnames. Tot ik eigenlijk voor de grap de zanger oordopjes van Sony liet gebruiken. Hij vond het geweldig, kon zichzelf veel beter horen en de opnames klinken al een stuk beter.

Niet de ideale oplossing, maar wel een goedkope/tijdelijke oplossing.8)

Beyer DT 770 Edition 2005, eindelijk een restyle!!!

b459e00e5b.jpg

Ziet er zo echt een stuk beter uit zeg!
Ik heb een DT 770 uit de voor vorige generatie, het is nog zo'n 600 ohm variant, maar het blijft mijn favoriet.

Niet alleen is het geluid van de Beyerdynamics mooi neutraal, er is geen enkel merk die in de buurt komt van het draagcomfort.

Ok, ze zien er wel uit als hi-tech oorwarmers. Je kunt niet alles hebben :frons:

Origineel geplaatst door Randy
Niet alleen is het geluid van de Beyerdynamics mooi neutraal, er is geen enkel merk die in de buurt komt van het draagcomfort.

Ok, ze zien er wel uit als hi-tech oorwarmers. Je kunt niet alles hebben :frons:
Mee eens!

2 cent

2 cent

Ik heb destijds bij die ene grote zaak in Rotjeknor de AKG en Beyerdynamics koptelefoons met elkaar vergeleken en vond de AKG (k240 en k271) qua draagcomfort toch echt fijner dan de Beyerdynamics. Laatstgenoemde lijkt veel harder op je hoofd te klemmen, wat mijzelf bij lange termijn dragen niet erg prettig leek en lijkt. Qua geluid vond ik de gesloten Beyerdynamics iets teveel bas hebben, dus ben ik uiteindelijk met een AKG k271 thuis gekomen.

Om het uiterlijk geef ik niet zoveel. Ik hoef er toch het podium niet mee op.

Ik heb wel eens een AKG op gehad, maar het zat voor geen meter. Erg Amerikaanse sound, veel hoog etc.

Het lijkt me erg interessant om de nieuwe generatie AKG en Beyerdynamic naast elkaar te leggen, heb op voorhand werkelijk geen idee welke ik zou kiezen.

Origineel geplaatst door FrankH
Ik heb wel eens een AKG op gehad, maar het zat voor geen meter. Erg Amerikaanse sound, veel hoog etc.

Het lijkt me erg interessant om de nieuwe generatie AKG en Beyerdynamic naast elkaar te leggen, heb op voorhand werkelijk geen idee welke ik zou kiezen.

Welke AKG heb je toen opgehad? Ik heb zelf de AKG K240 Studio en deze bevalt mij zeer goed. Ik vind hem totaal niet vervelend in bepaalde frequenties ofzo, vind hem juist heel transparant. Ik had hiervoor een Sony koptelefoon.. pffff, nou was dat niet het neusje van de zalm maar wat een verbetering sinds ik die AKG heb. :)

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb 'm nog niet vergeleken met een Beyerdynamic, dus kan ik daar niet over oordelen. Wel heb ik 't verschil gehoord tussen Sennheiser HD-580 (?) en de mijne.. en vond de Sennheiser minder transparant. Veels te veel bas for my taste. De AKG kan ook heerlijk bas weergeven, maar doet dit veel subtieler. :)

Ik denk dat de klank van de Beyerdynamic DT-831 het meeste lijkt op de sound van AKG. Een vriend van me heeft de DT-831 het is een erg prettige headphone. Eigenlijk nog beter dan de DT-770. Daar tegenover heb je nog de DT-150, deze heeft een grote bak met laag, erg lekker om muziek mee te beluisteren maar minder geschikt voor het mixen. De DT-150 is vooral erg pupulair bij bassisten en drummers vanwege het vele laag.

Toen ik de Beyerdynamic DT-880 kocht, vond ik de competitie allemaal (veel) minder comfortabel, inclusief de uitgeprobeerde AKG in dezelfde prijsklasse. Weet echter niet meer welke dat was, dus voor de volgende keer staat AKG op de shortlist.

Hiervoor had ik een DT-990, dus ik ben al tijden een beetje (teveel?) pro Beyerdynamic... Ik had ook een Sony MDR-700DJ voor draaisessies, maar die vind ik achteraf a) kut klinken en b) erg oncomfortabel.

Lekker hard, dat wel :dj:. Dat mis ik in de Beyers: volume.

Toen ik de Beyerdynamic DT-880 kocht, vond ik de competitie allemaal (veel) minder comfortabel, inclusief de uitgeprobeerde AKG in dezelfde prijsklasse. Weet echter niet meer welke dat was, dus voor de volgende keer staat AKG op de shortlist.

Hiervoor had ik een DT-990, dus ik ben al tijden een beetje (teveel?) pro Beyerdynamic... Ik had ook een Sony MDR-700DJ voor draaisessies, maar die vind ik achteraf a) kut klinken en b) erg oncomfortabel.

Lekker hard, dat wel :dj:. Dat mis ik in de Beyers: volume.
Het volume van de Beyer is ruim voldoende om gehoorschade op te lopen. Maar zo ver laat ik het niet komen.

Ik heb de eigenlijk 880 en 990 nog nooit goed beluisterd, hoe staan deze tegenover de 770?

Re: Welke koptelefoon voor monitoring bij opname zang

Origineel geplaatst door Exzit
Ik ben opzoek naar een uiteraard dichte koptelefoon die geschikt is voor opname bij zang.

Ik kan de DT770 net als anderen hier van harte aanbevelen. Iedere zanger/instrumentalist waar ik mee heb gewerkt ging zonder klachten en er is minimale overspraak op de microfoon. Het ding is dicht.

Voor mixsessies vind ik hem minder geschikt. Misschien door het gewicht of door het gesloten karakter gaat het vermoeien. Daarom wissel ik af met de voor mij wat neutralere en superlichte AKG K401, een zogenaamd open type. Deze heeft een grote ring om het oor waardoor er relatief veel afstand is tussen speaker en oorschelp. Er is dus nergens fysieke druk op het oor. Je kunt hem uren ophebben zonder hem te merken. Ik geloof overigens niet dat deze nog in de handel is.

Gebruik er steeds twee. Zijn allebei anders maar hebben beide een mooi karakter.

AKG K141
Sennheiser Precision HD580

Back