PWM d.m.v. SYNC

6 trak

?ILLEGAL QUANTITY ERROR
Voor wie het nog niet wist... het is mogelijk om PWM na te maken
op een 2 osc. synth die zelf geen PWM mogelijkheid bezit...

Voor het gemak neem ik als voorbeeld ff de Roland JX-8.

- dco-1 & 2 wave = SQR -en- range = 16'
- dco-1 level = 0 -en- dco-2 level = 99
- xmod = 1 (dco-1 is master & dco-2 slave)
- lfo wave = SINE -en- lfo delay = 0

de hoeveelheid Pwm regel je met dco-2 LFO depth
de Pwm snelheid met de lfo rate

Pwm deluxe: *D
- verander dco-1 wave in noise en dco-1 level = 25 (crispy!)
- verander b.v. de lfo delay -of- de lfo wave
- laat dco-1 moduleren d.m.v. de env i.p.v lfo -of- beide...
- ff unison aan (2 oct stack) and JX becomes a super Juno. :eureka:

Dit soort dingen heb ik al eens geprobeerd, ook met een K4 die een soort amplitude modulatie heeft. Het werkt wel, maar het wordt nooit de echte sound van een pulsbreedtemodulatie, zoals op een Juno.

Paul.

ik heb de JU-60 er naast gehad qua geluid en het is nagenoeg het zelfde,
ik hoor tenminste geen verschil... (en mijne oire kunnen nog heel best hoire) :P
mischien heb jij het ff anders gedaan of net niet goed genoeg geprobeerd?
het is een kwestie van goed doorhebben hoe een geluid nou in elkaar steekt,
wisselwerkingen tussen parameters etc... :peukie:

anyway, als er nog meer mensen zijn met een JX-8/10 EN een Juno-6/60
(of elk ander willekeurig bakkie met PWM), probeer het ff en laat mij weten of het
WEL of NIET echt klinkt als Pwm..

LET OP: bij vergelijk, bas versterking wel ff uitzetten op juno-60 (HPF op 1 zetten)

alle andere parameters van beide bakken die ik NIET heb genoemd op 0 zetten behalve
sustain levels van env's en cutoff natuurlijk!
natuurlijk zal de JX anders klinken dan de Juno-60 maar het gaat ook om de PURE pwm dus :eureka:

Laatst gewijzigd:
Een JX-3P is wel een stukske cheaper dan een sequential. Ik heb de mijne 2 jaar geleden voor 10.000 BEF of 250 Euro gekocht.
kHeb de indruk dat ze tegenwoordig wel wat aant stijgen zijn van prijs...khad der toen een stuk of 3 moeten kopen!
tIs nu niet dat ik iets tegen sequential heb. Een multi-track staat ook nog wel op mijn verlanglijstje...

tIs nu niet dat ik iets tegen sequential heb. Een multi-track staat ook nog wel op mijn verlanglijstje... [/B]

een jx-3p klinkt voor sommigen idd cheap in the oire, maar heeft toch ook weer zo zijn charmes,
zoals patches met het highpass filter kunnen mooie dingen opleveren.

de multi trak is wel leuk idd met zijn vele ouputs...
ik heb gehoord (van horen zeggen) dat de multi-trak qua sound niet zo heel erg
geweldig klonk... :peukie:

Als je creatief genoeg bent, kun je er zeer propere of ultravette klanken uithalen. Je moet gewoon zijn zwakheden en sterktes kennen. [/B]

awel menneke, da's toch niks nieuws meer voor mij zo :biertje:

je hebt gelijk, ik heb de multi trak ZELF nog nooit gehoord... alleen van horen zeggen dus... :peukie:

erg leuk truukje

erg leuk truukje

Origineel geplaatst door oli303
Bwa da weet ge nooit zeker als ge der zelf nie mee gespeeld hebt, hee.

ivm. de JX-3P :
Als je creatief genoeg bent, kun je er zeer propere of ultravette klanken uithalen. Je moet gewoon zijn zwakheden en sterktes kennen.

mooi dat er hier ook beschaafd belgisch getypt/en geschreven wordt ,...
dat ge er maar proper en zuiver muziek mee kan maken ,he
grapje ,...
gewoon een leuke truuk die ,...semi pwm,..
als je osc 1 in de mixer uit zet en die gebruikt om te moduleren naar toonhoogte osc 2
dan heb je fm modulation op osc 1,...
maar puls breedte modulatie is toch phase varieren ,van de blokgof van de vco
genoeg geluldt
we hebben alemaal meer dan 2 osc. nodig ,...echt wel

Re: erg leuk truukje

Re: erg leuk truukje

Origineel geplaatst door rondroyd
mooi dat er hier ook beschaafd belgisch getypt/en geschreven wordt ,...
dat ge er maar proper en zuiver muziek mee kan maken ,he
grapje ,...
gewoon een leuke truuk die ,...semi pwm,..
als je osc 1 in de mixer uit zet en die gebruikt om te moduleren naar toonhoogte osc 2
dan heb je fm modulation op osc 1,...
maar puls breedte modulatie is toch phase varieren ,van de blokgof van de vco
genoeg geluldt
we hebben alemaal meer dan 2 osc. nodig ,...echt wel

*uche*

luister, PWM is gebasseerd op Sync en dat kan ik aantonen...
wat er nl. gebeurd is dat de blokgolf van OSC-2 (slave) varieerd van breedte omdat deze sneller en dan weer trager wordt ge-sync-ed en dat is dus gewoon PWM... het is wel zaak dat je de LFO diepte (op OSC-1) niet te ver uitstuurd anders valt de frequency buiten het bereik van de Square van OSC-2...
verder is bijv. een pulsebreedte van 75 gelijk aan die van 25, dit zeg ik omdat bij deze 'truuk' er zowel helemaal naar links als naar recht wordt 'ge-swinged'...

Roland heeft destijds echt niet onbewust PWM weggelaten bij de JX...

* 6 trak hoopt dat dit niet een oeverloze discussie gaat worden...

Laatst gewijzigd:
Re: Re: erg leuk truukje

Re: Re: erg leuk truukje

Origineel geplaatst door 6 trak
[Bverder is bijv. een pulsebreedte van 75 gelijk aan die van 25, dit zeg ik omdat bij deze 'truuk' er zowel helemaal naar links als naar recht wordt 'ge-swinged'...
* 6 trak hoopt dat dit niet een oeverloze discussie gaat worden... [/B]
[muggesift mode]
Ik ga de discussie niet aan, maar ik ga wel zeggen dat het een tegengestelde fase heeft. Dat maakt vaak geen reet uit, maar soms wel. Twee gePWMde (dus echt PWM en niet deze, overgins slimme, methode) VCOs, eentje van 25% en eentje van 75% gesynced bij elkaar op telt (zie plaatje). Of als je een gePWMde VCO als modulatie bron voor bijvoorbeeld een filter gebruikt.. (75% filter open en 25% filter dicht klinkt zeker anders dan 25% filter open en 75% dicht.)
[/muggesift mode]
Maar nogmaals. Je manier verzorgt wel een PWM op een 2 VCO synth die geen PWM mogelijkheid heeft.

Attachments

• 25-75pwm.jpg
    25-75pwm.jpg
    12,1 KB · Bekeken: 165
Re: Re: Re: erg leuk truukje

Re: Re: Re: erg leuk truukje

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Twee gePWMde (dus echt PWM en niet deze, overgins slimme, methode) VCOs, eentje van 25% en eentje van 75% gesynced bij elkaar op telt (zie plaatje). Of als je een gePWMde VCO als modulatie bron voor bijvoorbeeld een filter gebruikt.. (75% filter open en 25% filter dicht klinkt zeker anders dan 25% filter open en 75% dicht.)
erm john... wat jij schetst is waar... maar het gaat niet om hetgeen ik verkondig...
ik bedoel dus 2 blokgolven (dus 2x puur 50% pulsen) met elkaar syncen... dus niet 25% en 75% bij elkaar optellen ;)

kortom, bij mijn toepassing gaat de PWM direct naar het VCA... Sync dus, "het retriggeren van een slave osc"
*BBBbbbzBBbbzzzzzt* (mug) :)

Laatst gewijzigd:
Ik snap hier geen hol van.

Hoe kan OSC1 invloed uitoefenen op OSC2 als level 0 is en hij toch op Xmod staat. Dan zou je toch helemaal nix moeten horen behalve een losse OSC2?

Ga het maar eens nabouwen om m'n K-station. Die heeft ook Xmod (is FM) op OSC 2 en 3.

het gaat ook niet om de amplitude van OSC-1 maar de frequency. zelfs al staat het volume uit dan nog wordt er een freq uitgestuurd als X-mod of sync aanstaat. Dus de LFO moduleerd een 'onhoorbare OSC', gaat die OSC door de 0 dan zal deze OSC-2 doen herstarten... :)

Laatst gewijzigd:
Dus je verschuift de fase gewoon?

Maar werkt het ook met een SAW dan?

Ook leuk met een saq ipv square me dunkt.

--------

Hmm toeval :)

Origineel geplaatst door fuse
Dus je verschuift de fase gewoon?

Maar werkt het ook met een SAW dan?

zeker, de zaagtand van de slave OSC zal erg gaan varieren in amplitude...
tiz geen faseverschuifing trouwens omdat de wave zijn cycle niet kan afmaken (hij wordt immers ge-restart)

masterslaveosc.gif

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Re: Re: erg leuk truukje

Re: Re: Re: Re: erg leuk truukje

Origineel geplaatst door 6 trak
erm john... wat jij schetst is waar...
maar ik bedoel dus 2 blokgolven (dus 2x puur 50% pulsen) met elkaar syncen... dus niet 25% en 75% bij elkaar optellen ;)
Maar je geeft dus toe dat 25% en 75% dus niet hetzelfde is.. :)

Fuse, wanneer heb je tijd... Dan moet je maar langskomen. Dan zullen we eens iets gaan zoeken waar we 6 trak op kunnen pakken. :)

Back