Origineel geplaatst door mischa
Als je de gemiddelde woonkamer wil naboodsen moet je nix aan je ruimte doen en gewoon een standaard 5.1 versterker halen met set bijpassende luidsprekers .
Naboodsen is een groot woord, ik doel meer op het soort systeem dat zij hebben.
Het gebruik van een sub is alleen altijd link omdat het lastig is deze naadloos inelkaar te laten overlopen , laat staan een grote sweet-spot .[/B]
Als jij elke huiskamer miep dit wijs kan maken en ze er ook nog na kunnen laten handelen zijn we der ook uit.
Dan kunnen de subs ook weer uit studio's!
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik alvast een sub plaatsen in je ruimte en dan gaan meten wat je hoord in je sweetspot. [/B]
Ik zit alleen met een probleem, ik weet nog niet wat mijn sweetspot wordt in de ruimte.
Daar ben ik nog niet uit om twee redenen, allebei hebben ze een nadeel namelijk.
De ruimte betreft overigens een zolder te zijn met twee "lange" schuine kanten.
1.
Als ik de speakers net voorbij het midden van het hoogste punt van het dak plaats.
Staan ze logischerwijs tegenover een schuin dak.
Die is/zijn tevens luchtdicht afgewerkt d.m.v. gipsplaten en een luchtdicht-sausje,
en zijn verder gevuld met steenwol.
Voordeel: Het schuine dak fugeert als een flinke basstrap!
Nadeel: Dat de twee muren waar de speakers zich tussen bevinden assymetrisch zijn.
Niet in vorm maar in materiaal. De ene kant is van steen en de andere kant is
van hout.
Daardoor klinkt de ene helft van het systeem tegenover de andere helft anders.
2.
Achter diezelfde "ene" houte zijde zit een erker waar de trap zich in bevindt, daarnaast zit gewoon weer een stenen
muur.
De afstand daartussen bedraagd ongeveer 1 meter.
Daar zou ik dan in principe ook wel een bass in kunnen laten verdwijnen als ik de speakers een kwartslag draai.
Alleen gaat die houten zijde maar door tot 3/4 van de lengte in de kamer. Zodoende is ook weer
1 helft van het speakersysteem niet evenwijdig tot de andere.
Maar dan betreft het alleen de achterkant en niet de hele ene helft zoals dat zou zijn in optie 1!
Mijn kleine visie in dit geheel is!
Voor de meeste "bass" absorptie moet ik voor optie 1 gaan.
Voor het beste stereo-beeld zou ik voor optie 2 moeten gaan.
Niet helemaal goed geformuleerd,
maar ik bedoel dat alle speakers aan beide zijdes hetzelfde klinkt d.m.v. dezelde wanden, afstanden, en materialen!
Voor welke optie zou jij gaan?
Wat is het effectiefst en het minste werk?
Wat is de juiste keuze?
Meestal komt een sub in een hoek te staan omdat ze dan een 6 db geluidsdruk winst hebben.[/B]
Dat gaan wij niet doen of wel?
....een rt 60 van max 0,3 behaald komt het goed . [/B]
Hier heb ik geen kaas van gegeten!