JBL 4328 monitor(s)

je ruimte aanpassen is eigenlijk gewoon een hulpmiddel.

als je weet hoe je monitors het geluid weergeven (door vergelijk met andere tracks van andere mensen) kun je overal een goede mix neerleggen.

het is gewoon een questie van goed luisteren en vergelijken.

Origineel geplaatst door Bigbang
Ga je verder dempen dan verlies je in eerste instantie de uitsterving en daarna ook delen van de transiënten en daarmee de impact en het volume van de bas-frequenties.
Met transients bedoel je impulse gedrag? Ik zie niet in waarom dat verandert als ik alleen de druk golven hoor die uit mn speaker komen ipv én die van de speaker komen én die van de muren.

Te weinig reverb wordt als onnatuurlijk en naar ervaren om in te werken. Behoorlijk af-mixen wordt onmogelijk als je de informatie die in de transiënten zit, verliest. Je zal in een te gedempte ruimte ook je monitoren harder willen zetten dan in een goed ge-tunende ruimte. Dat brengt meer vervorming mee in je versterkers en je monitoren. Dat is ook niet wenselijk.
Ik heb een harde voorwand en een harde grond, dus dat onnatuurlijke valt best mee, tis ook kwestie van wennen misschien, maar ik heb geen last van dat het onnatuurlijk is. Zoals Mischa al eens hier gezegd heeft: een concert in de buitenlucht klinkt ook niet onnatuurlijk :)

Dat je er misschien meer volume in moet stoppen dat klopt wellicht omdat je staande golven niet meer bij elkaar komen kan max 10 db schelen.
Maar dat ik het harder hier moet zetten ben ik juist oneens: doordat ik een vrij rechte frequentie response heb hoef ik het juist niet harder te zetten om te proberen toch de dalen te horen.

Ik denk dat wij verschil van smaak hebben net als dat je verschillende scholen hebt qua acoustische technieken. Ik heb mijn afluister ruimte gebasserd op de "The Non Environment Room" van Tom Hidly. Heb een brede sweet spot en een vrij rechte respons.

Kan je uitleggen hoe het dan komt dat in mijn ruimte de transients verloren gaan? Misschien begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt :)

De bas-frequenties vormen het grootste probleem
...
in een te gedempte ruimte ook je monitoren harder willen zetten dan in een goed ge-tunende ruimte. Dat brengt meer vervorming mee in je versterkers en je monitoren. Dat is ook niet wenselijk.

Klopt, staande golven komen vooral voor bij lage frequentie's vanwege de lange golflengte. Een goede basetrap op de juiste plaats kan veel problemen oplossen. Maar te veel dempen is ook niet goed. Het is ook niet voor niets dat er nog steeds meerdere acoustic design concepten naast elkaar bestaan in de eerste plaats omdat smaken verschillen maar vooral ook omdat iedere ruimte zijn eigen maatregelen nodig heeft.

Reflection of Sound
In a perfect recording studio there aren’t any reflections of sound, so the studio itself doesn’t influence the quality of a recording. Indeed, the perfect place to make a recording is in the open air, where sounds are evenly absorbed into the air at all frequencies. Unfortunately, in the modern world, it’s virtually impossible to find a quiet outside place for recording.

When a sound wave meets a solid surface, some of the energy in the wave is absorbed into the surface, either passing through the material or changing into heat. However, the remainder of the sound is reflected back into the air. Such reflections are inevitable and occur when:-

The surface isn’t totally absorbent, which is nearly always the case.
The dimensions of the surface (at right angles to the direction of the wave) are greater than the sound’s wavelength.
The latter effect causes low frequencies to pass through a surface, an effect known as diffraction. However, at high frequencies, most sounds are reflected, sometimes creating a sound shadow behind an object. Because of this effect, a square panel of around 300 mm by 300 mm (roughly corresponding to the wavelength of a sound at 1 kHz) reflects hardly any sounds waves below 1 kHz, half the waves at 1 kHz and almost all the waves above 1 kHz.

When a sound passes through an aperture whose size is less than the wavelength of the sound, the ‘fronts’ of the normally flat sound waves become curved. If the aperture is larger, or the frequency higher, the wave fronts are unchanged. Some types of loudspeaker exploit this effect to obtain a directional characteristic.

A studio’s RT60 should:-

Be under 0.3 seconds for a studio whose volume is less than 100 m3. This figure is particularly important for frequencies up to 2 kHz. Unfortunately, it’s hard to achieve without using numerous absorbers , although not so difficult for a large studio.
Be constant between 60 Hz and 8 kHz, although small increases below 125 Hz can’t be avoided in smaller studios. In a large area, where the total volume exceeds 300 m3, there shouldn’t be any increase in the value below 250 Hz.
Give a result at 63 Hz that’s less than 50% higher than the figure at 250 Hz.
Deviate by less than 10% between 250 Hz and 4 kHz: a high value in this range can result in recordings that contain sibilant speech or shrill music.

Hier een 2 metingen met dezelfde instellingen ( niet afgevlakt ) van een zwaar gedempte ruimte en van een nagenoeg ongedempte ruimte.

Om de ambience diepte te ervaren van een recording wil je gewoon puur geluid .

Attachments

• vergelijk kl.jpg
    vergelijk kl.jpg
    29,9 KB · Bekeken: 114
Het vervelende vind ik dat iemand kan denken / geloven dat je met een (( auto )) correctie speaker van je problemen af bent . Als je een dip heb op 50 hz blijft dit een dip hoe je je speakers ook tweakt . Door een andere plek te zoeken zou je slechts het probleem kunnen verschuiven naar een ander gebied . Als je de microfoon 5 cm verplaatst zal hij zich anders instellen . Ook is mij niet duidelijk of er timing word gecorigeerd . Ze kunnen m.b.v. een eq mischien een piekje wat afvlakken maar als je b.v. 60 hz op - 15 db heb vergeleken derest en je deze met een eq erbij drukt heb je een systeem dat heel erg snel over zijn nek gaat omdat ie een enorme boost moet maken voor een gebied wat die freqentie niet kan weergeven .

Ik ben wel een grote fan van het handmatig corrigeren van timing en eq . Maar dit blijft in combinatie met acoustic handwerk en slaagt niet in 1 uurtje . Wat mij stoord is dat deze techniek voor een paar euro te koop is op elke hoek van de straat en dat zij er hun eigen naampjes aan geven alsof ze het nieuw ontwikkeld hebben .

Origineel geplaatst door mischa
Wat mij stoord is dat deze techniek voor een paar euro te koop is op elke hoek van de straat en dat zij er hun eigen naampjes aan geven alsof ze het nieuw ontwikkeld hebben .

Klopt, maar ze zijn wel de eerste die het in een speaker systeem kletsen.
Makkelijk om de boel te finetunen.
Daarvoor verkochten ze die kit los en niet geautomatiseerd in een speakerset zoals ze dat nu hebben gedaan.
En zoals je eerder zei heb je daar ook bijv. een behringer om te eq.
En de meetsoftware is ook vaak gratis.
Maar dit is 1 systeem dat telt ook +

Nog een groot voordeel is dat ze ook ideaal zijn voor surround sets.
In deze prijsklasse is dat voor mij een goede optie in vergelijking tot andere merken.

Mischa had je de center software ook al gecheckt?

genelec heeft een soortgelijk systeem . Het is idd netjes dat ze alles in 1 luidspreker hebben ingebouwd . gezien het berijk van deze speakers zou ik er wel een subwoofer bij nemen .

Software ziet er goed uit . Helaas kan ik niet programeren en moet ik gebruik maken van de standaard remote software van de loudspeaker manegment filters . De filters die ik gebruik kunnen wel veel meer dan de jbl,s zelfs automaties maar dat is nooit zo betrouwbaar als een handmatige instelling .

De main / frond luidspreker op de foto is ook 1500 incl btw en dan heb je geen sub nodig en alles met alles is het veel meer luidspreker . Ook zijn er passende centers en rears . Dit met een stapel hi end ucd versterkers en 2 6 kanaals filters outperformed het met gemak en is niet duurder .

Attachments

• xx-2v small.jpg
    xx-2v small.jpg
    24,7 KB · Bekeken: 127
genelec heeft een soortgelijk systeem . Het is idd netjes dat ze alles in 1 luidspreker hebben ingebouwd . gezien het berijk van deze speakers zou ik er wel een subwoofer bij nemen .

Ik was ook al van plan om er een sub naast te zetten, vandaar dat ik voor de kleinste 4300 serie ga.
die gaat tot 55 hz "zeggen ze" en de grotere tot de 50 hz.
Maar als ik er toch een sub naast moet zetten boeit me die 5 hz ook weinig.
(is dit een goede redenering mischa?)
Scheelt toch weer een hoop poen op een 5.1 set.
Tevens is die sub in mijn situatie goed voor een goede huiskamer 5.1 set simulatie!
Zo denk ik er in eerste instantie over!~

De main / frond luidspreker op de foto is ook 1500 incl btw en dan heb je geen sub nodig en alles met alles is het veel meer luidspreker . Ook zijn er passende centers en rears . Dit met een stapel hi end ucd versterkers en 2 6 kanaals filters outperformed het met gemak en is niet duurder . [/B]

Ziet er zeker netjes uit. En neigt zeker naar het echte werk.
Maar dan hik ik wel op tegen die stapel hi-end ucd versterkers. Die zijn ook niet voor niks neem ik aan.

Als ik aan een stereo set genoeg had, had ik wel meer poen in een groter systeem zoals dit gestopt,
maar in een 5.1 set zijn die jbl nog net te betalen. En ik hou ook nog ruimte over om ergens te kunnen zitten;)

Al met al snap ik ook wel dat jou toegevoegde speaker en jouw speakers of een soort speaker van gelijke grote
met dezelfde hoogwaardige componenten waarop niet wordt bezuinigd beter presteren.

Maar het zit er gewoon niet in.
In mijn situatie dan.

O ja, omdat ik nu deze speakers wil gaan aanschaffen mag u en derden ze met gemak bekritiseren,positief en negatief.
Want ik ben me ervan bewust dat dit absoluut geen top super speakers zijn,
Maar ik verwacht wel van ze dat ik hiermee de klus kan klaren.

Ps: Ik ben mijn kamer akoestiek verantwoord aan het indelen/ maken. Althans dat probeer ik.
Dus de jbl hoeven het gehele systeem alleen maar te tunen.
Staat trouwens ook eerlijk in de gebruiksaanwijzing van jbl dat het niet alles kan oplossen.
Een beetje verstand is wenselijk.

Ik kom met en jbl set op een 8000 euro voor een 5.1 set met subwoofer ( de 8 inch versie ) . Voor dat geld kan ik 2 van die grote fronds maken 1 bijpassende centre en 2 rears incl alle versterkers en filtering met remote software .

Je gebruikt dan 1 filter om de timing en rta te regelen van centre en rears en 1 filter voor de mains .

Met de jbl software kun je timing instellen per luidspreker en niet voor tweater en woofer los .

De 5 hz verschil tussen de 8 en 6 1/2 inch versie is idd te verwaarlozen met een sub erbij . Het gebruik van een sub is alleen altijd link omdat het lastig is deze naadloos inelkaar te laten overlopen , laat staan een grote sweet-spot . Het is beter om links en rechts een sub te hebben omdat je dan b.v. phase verschillen wel kunt opmerken en de belangrijke powercurve in het laag bij een symetrische opstelling liniair is .

Voor mij is de graadmeter van een luidspreker systeem hoe breed en diep hij geluid kan weergeven. Zo is het mogelijk om met een stereo set in een nette ruimte geluid links achter te krijgen .

Als je nog tips kunt gebruiken of een beetje een ruggensteun bij het meten van je ruimte mag je een p.b. sturen .

Het is helemaal niet mijn bedoeling om jbl monitors domweg te bekritiseren ik geef alleen aan dat er mogelijk goedkopere en betere oplossingen zijn .

Zo zou jij ook gebruik kunnen maken van de normaal verkrijgbare nearfields en rta en timing kunnen corrigeren met normaal verkrijgbare digitale filters . Dit zal je een hoop geld schelen maar is idd minder compact .

Ik denk dat je een fout in het rekensommetje hebt gemaakt.

Voor de 4326 pak (2 speakers)1423,90------------------------------------------4328 speakers jbl
3 x jbl los 707,84= 2123,52
1 x sub + /- 1200,00
-----------------------------------------------------------------------------------------------
totaal 5.1 set up 4747,42------------------------------------+/- 6247 euro

+ extra sub 1200,00
------------------------------------------------------------
totaal 5.2 set up 5947,42--------------------------------------+/- 7447

Zoals je ziet worden de 4328 in 5.1 / 5.2 set up zo'n 1500 euro duurde dan met de 4326.
De jbl 4328 komen dan trouwens aardig in de buurt van de 8000
(wat een geld)

Citaat van Mischa
De 5 hz verschil tussen de 8 en 6 1/2 inch versie is idd te verwaarlozen met een sub erbij . Het gebruik van een sub is alleen altijd link omdat het lastig is deze naadloos inelkaar te laten overlopen , laat staan een grote sweet-spot . Het is beter om links en rechts een sub te hebben omdat je dan b.v. phase verschillen wel kunt opmerken en de belangrijke powercurve in het laag bij een symetrische opstelling liniair is .
einde

Klinkt logisch....

citaat van Mischa
Het gebruik van een sub is alleen altijd link omdat het lastig is deze naadloos inelkaar te laten overlopen
einde

Dat heb ik vaker gehoord, maar die problemen zijn er ook in de huiskamers waar die 5.1 troep hangt.
Dus mijn redenering was zo, dat ik in mijn studio een soort van dezelfde problemen moet hebben.

Plus ik moet een 5.(1) sub erbij hebben want die hebben de mensen thuis ook staan.
Anders lijkt mij als ik dat niet doe dat ik hun center l / r vice versa van de muren trek.

Kan het fout hebben....

Ps: bedankt voor de hulp die je aangeboden hebt voor het laag in mijn room.
Als ik klaar ben met verfen etc. dan kun je wat pb gaan verwachten.;)
(hopen dat het een beetje koel blijft buiten & binnen)

Als je de gemiddelde woonkamer wil naboodsen moet je nix aan je ruimte doen en gewoon een standaard 5.1 versterker halen met set bijpassende luidsprekers .De meeste woonkamer versterkers hebben ook de losse ingangen In een normale ruimte is het lastig te bepalen waar lage tonen wegkomen en hier maken ze dan ook dankbaar gebruik van met 5.1 . Als je de mogelijkheid heb zou ik alvast een sub plaatsen in je ruimte en dan gaan meten wat je hoord in je sweetspot. Hierop moet je je ruimte dan aanpassen. Tussen de 30 en 200 hz kun je maar zo verschillen hebben van plus min 15 db . Meestal komt een sub in een hoek te staan omdat ze dan een 6 db geluidsdruk winst hebben . Als je als basis ervan uitgaat dat je op 38 % van de voorwand of achterwand gaat zitten en een rt 60 van max 0,3 behaald komt het goed .

Als je de gemiddelde woonkamer wil naboodsen moet je nix aan je ruimte doen en gewoon een standaard 5.1 versterker halen met set bijpassende luidsprekers .
:halleluja

Naboodsen is een groot woord, ik doel meer op het soort systeem dat zij hebben.

Het gebruik van een sub is alleen altijd link omdat het lastig is deze naadloos inelkaar te laten overlopen , laat staan een grote sweet-spot .[/B]

Als jij elke huiskamer miep dit wijs kan maken en ze er ook nog na kunnen laten handelen zijn we der ook uit.
Dan kunnen de subs ook weer uit studio's!

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik alvast een sub plaatsen in je ruimte en dan gaan meten wat je hoord in je sweetspot. [/B]
Ik zit alleen met een probleem, ik weet nog niet wat mijn sweetspot wordt in de ruimte.
Daar ben ik nog niet uit om twee redenen, allebei hebben ze een nadeel namelijk.
De ruimte betreft overigens een zolder te zijn met twee "lange" schuine kanten.

1.
Als ik de speakers net voorbij het midden van het hoogste punt van het dak plaats.
Staan ze logischerwijs tegenover een schuin dak.
Die is/zijn tevens luchtdicht afgewerkt d.m.v. gipsplaten en een luchtdicht-sausje,
en zijn verder gevuld met steenwol.

Voordeel: Het schuine dak fugeert als een flinke basstrap!

Nadeel: Dat de twee muren waar de speakers zich tussen bevinden assymetrisch zijn.
Niet in vorm maar in materiaal. De ene kant is van steen en de andere kant is
van hout.
Daardoor klinkt de ene helft van het systeem tegenover de andere helft anders.

2.
Achter diezelfde "ene" houte zijde zit een erker waar de trap zich in bevindt, daarnaast zit gewoon weer een stenen
muur.
De afstand daartussen bedraagd ongeveer 1 meter.
Daar zou ik dan in principe ook wel een bass in kunnen laten verdwijnen als ik de speakers een kwartslag draai.

Alleen gaat die houten zijde maar door tot 3/4 van de lengte in de kamer. Zodoende is ook weer
1 helft van het speakersysteem niet evenwijdig tot de andere.
Maar dan betreft het alleen de achterkant en niet de hele ene helft zoals dat zou zijn in optie 1!

Mijn kleine visie in dit geheel is!

Voor de meeste "bass" absorptie moet ik voor optie 1 gaan.

Voor het beste stereo-beeld zou ik voor optie 2 moeten gaan.
Niet helemaal goed geformuleerd,
maar ik bedoel dat alle speakers aan beide zijdes hetzelfde klinkt d.m.v. dezelde wanden, afstanden, en materialen!

Voor welke optie zou jij gaan?
Wat is het effectiefst en het minste werk?
Wat is de juiste keuze?

Meestal komt een sub in een hoek te staan omdat ze dan een 6 db geluidsdruk winst hebben.[/B]

Dat gaan wij niet doen of wel?

....een rt 60 van max 0,3 behaald komt het goed . [/B]

Hier heb ik geen kaas van gegeten!

Laatst gewijzigd:

Vergelijkbare discussies

Back