hoogte/helling plaatsing monitors

sten

Ouwe rot
Wat ik mij al geruimte tijd afvraag (in het kader van het restylen van mn studio) is iets over de plaatsing van mijn monitors en dan met name de hoogte.

Gewenst is de monitor te positioneren zodat de tweater ongeveer op ooghoogte komt. Toch zie ik vaak dat monitors hoger worden geplaatst (al dan niet onder een hoek m.b.v. bijvoorbeeld auralex dingen), waarschijnlijk om reflecties van de desk te minimaliseren.

Omdat ik mijn hr824's op stands wil plaatsen (een stuk achter mijn te bouwen desk) vroeg ik mij af wat nu een ideale hoogte is (en evt met auralex). De meeste monitorstands zijn te verkrijgen in twee hoogtes; 92cm en 114cm.

Ik heb al best veel sites bezocht waar met name over de positie in een studio gesproken wordt. Echter informatie over een te plaatsen hoek in combinatie met eventuele reflecties met je desk en dergelijke wordt niet echt besproken.

Als je meer te weten komt hoor ik het graag.

Origineel geplaatst door Sly Dog
Probeer je monitors ook niet te dicht tegen de muur te zetten.

maar toch juist wel waneer je ruimte echt te klein is, heb ik gehoord gehad.

hangt dat van die muur ook niet vooral af van de aan/afwezigheid van baspoorten aan de achterkant van je monitors?

of ben ik nu verkeerd...

als je zeker weet dat je monitors een timings correctie hebben tussen de woof en tweat zou je de tweaters op oor hoogte moeten zetten . Hebben je monitors dit niet zet je je monitor woofs op oorhoogte om op die manier de timing te manipuleren . Zo zie je vaak ns10s plat liggen met de woof aan de binnenkant en tweat verder weg wat dus schijnbaar beter is voor de plaatsing in het stereo beeld

Probeer ook zoiezo veel te schuiven met de speakers en de luisterplaats!

En let dat op het bass gedeelte...

Zo simpel, en kan zoveel uitmaken.

Laat eens 50 hz door je speaker hummen, en luister op je luisterplaats en erom heen
hoeveel dat wel niet scheelt van verzwakking tot versterking.

Luister gelijk eens wat er allemaal mee staat te trillen.

Verwijder de trillende objecten, en luister dan eens wat je overhoud.

Als je dan de goede plaats hebt gevonden, dan kun je je zorgen gaan maken over richting en oorhoogte.

Meestal als je je speaker wat scherper indraait wordt de bassweergave ook al een stuk beter, doordat de speaker
dan meer ruimte heeft in veel gevallen. Nadeel is wel dat je dichter op je speakers moet gaan zitten en dat niet
de luister driehoek bevoorderd.

Met andere woorden is het evalueren geblazen!

als je in verhouding veel meer laag wil draai je je tweaters richting de zijwanden :)

Back