plaatsing van de monitoren

ultrasonyk

Stamgast
Hoi allemaal,

ik ben mijn nieuwe studio aan het inrichten. Zit een beetje te twijvelen
over de plaatsing van de monitor speakers.

had even een creatief moment in mspaint.exe... ik heb 3 tekeningen
bijgevoegd. Eentje met de studio opzet, en twee met de mogelijke
plaatsten voor de 2 speakers.

Op een bureau ga ik achter de computer zitten voor wat midi en
sequencing werk. minstens net zo vaak ga ik aan de rechter tafel
zitten, waar hardware zoals synths, drummachines, etc.. komen
te staan. Nu zie je vaak dat de 2 speakers zoals op de 2de tekening
worden geplaatst. gewoon naar de computer-stoel gericht. maar ik
denk dat de meesten dan ook het vaakst achter die computer zitten.
bij mij zal dat wel erg wisselen. ik zat dan dus meer aan de 3de tekening
te denken. nadeel hiervan is denk ik dat je bij geen van de zit-posities
echt een gebalanceerd links/rechts stereo geluid hebt. aangezien
de speakers dan niet "synchroon" staat ten opzichte van de zit-positie.

dus wat zou de optimale positie van de speakers zijn? of heeft
iemand een nog beter voorstel?

nog een extra vraagje: kan ik de speakers dan ook beter op 2 aparte
planken in oor-hoogte plaatsten ipv. op de bureaus?

ik hoop dat ik me een beetje duidelijk heb uitgedrukt en niet lachen
over mijn tekeningskunsten hé :)

de speakers zijn trouwens de M-AUDIO Studiophile AV 40.

bedankt alvast!

Laatst gewijzigd:
hier de fotos. de speakers zijn de groene velden :)

Attachments

• studio 1.JPG
    studio 1.JPG
    18,2 KB · Bekeken: 155
  • studio 2.JPG
    studio 2.JPG
    19 KB · Bekeken: 142
  • studio 3.JPG
    studio 3.JPG
    19 KB · Bekeken: 157
Laatst gewijzigd:
Plaatje 2 dat is de beste opstelling al moet je zelf een beetje experimenteren,
kijk ook of je dempingsmateriaal nodig hebt voor bijvoorbeeld voor onder de monitor. ook de hoogte is belangrijk:)

Idd, monitors hoger plaatsen dan op je bureau en iets als de Auralex MoPads eronder. Akoestische karakter van de kamer zelf is ook belangrijk. Ik ga de kamer waarin ik zit nu ook behangen met wat gordijnen e.d. want door de rondzingende bassen heb ik nog niet zo veel aan mijn monitors nu...

dempingsmateriaal heb ik erbij gekregen. een soort zelfplakkende
schuimrubbermat die ik onder de speaker kan plakken. ik neem
aan dat dit voldoende is?

wat voor opties heb ik kwa hoogte? gewoon 2 schappen aan de muur
of echte standaarden kopen?

plaatje 2 - zat te twijvelen over de geluidsverdeling als ik aan
het rechte bureau zit. dan krijg ik het geluid alleen van links te horen...

ikzelf heb wat bakstenen op mijn bureau gelegd en daar weer een plank bovenop waar de speakers op staan met idd van dat dempingsmateriaal eronder. Maar als er zoals bij mij in de rest van de kamer niet veel staat en wat er staat glad en kaal is, dan heb je nog niet zo veel aan je monitors. Klap eens in je handen in de kamer. Hoor je veel galm, dan kun je het beste wat oude gordijnen aan de muren hangen ofzo.
Bovendien moet je de monitors niet te dicht bij een muur plaatsen. Kan dat niet anders, dan kun je wat steenwol achter de monitors op de muren bevestigen.

Check ook even de andere topics over akoestische bewerking (zelfs met wat goedkope middelen kun je al veel doen) en plaatsing van monitor speakers.

Huh, ik snap niet dat de huidige voorstellen worden goedgekeurd. Je speakers staan in beide gevallen geheel of gedeeltelijk recht tegenover je raam. Het lijkt me niet de bedoeling om akoestisch materiaal op je raam te gaan plakken. Plaats de speakers liever nog tegenover een muur en demp die muur om reflecties te verminderen.

Huh, ik snap niet dat de huidige voorstellen worden goedgekeurd. Je speakers staan in beide gevallen geheel of gedeeltelijk recht tegenover je raam. Het lijkt me niet de bedoeling om akoestisch materiaal op je raam te gaan plakken. Plaats de speakers liever nog tegenover een muur en demp die muur om reflecties te verminderen.

Vandaar mijn gordijnen, maar die zou je dan idd bij de ramen wel dicht moeteen houden. Ach, lekker knus toch? :D

Korte zijde van de kamer pakken
begin op 38% van je kamerlengte als jouw luisterpositie
Monitoren in een gelijkbenige driehoek met jouw hoofd
Bovenkant woofer op oorhoogte
Symmetrisch opstellen (dus niet in een hoek)

Anders zoek eens op "monitor placement" en "ethan winner"

Het knusse gordijnenidee is wel goed, maar zal helaas niet doorgaan.
Ik heb de studioruimte pas nieuw ingericht, zou zonde zijn om nu van
die doeken langs de muren te hangen. Dan liever echt absorberend materiaal.

Dat verhaal met de zit positie heb ik al vaker gezien. probleem bij mij
is alleen dat de zit positie constant veranderd. Ik probeer dus de optimale
middenweg te vinden.

Bedankt aan iedereen voor de reakties!

Ik maak toch even van de gelegenheid gebruik voor mijn vraagje:

ik heb mijn monitoren op een stel zelfgemaakte korte standaards gezet die vastgeschroefd zijn aan mijn bureau. De buizen hiervan zijn hol. Heeft het zin om deze met een bepaald materiaal te vullen?

Kon geen foto maken, maar dit is zeg maar het idee:
======
||
|| <--- standaard
||
||
===================== <------ bureau

je zou ze eventueel met zand of loodkorrels kunnen vullen als je echt de audiofiele kant op wilt. Alleen is de boel dan wel lood... eh heheheh.. zwaar :-). Hoe zwaarder een constructie, hoe minder makkelijk ie gaat resoneren of doordreunen, maar het kan ook zeker geen kwaad om tussen je speakers en je stands wat ontkoppelend materiaal aan te brengen zoals schuim, auralex mopads of iets dergelijks. Soms willen spikes ook nog wel eens wat doen, maar dat is eerder juist geforceerd koppelen en dat zou ik liever rechtstreeks op de vloer zelf doen ipv via je buro.

ben eigenlijk wel benieuwd naar een fotootje van je constructie want ik moet ook nog iets dergelijks voor mijn monitoren verzinnen.

'Constructie' is een groot woord, maar ik heb een foto gemaakt met mijn 5 jaar oude mobieltje :D

fotosetupje.jpg

De standaards zijn gewoon in het bureau geboord. Je bedoelt dus om tussen het oppervlak van de standaard en de monitor nog wat te plaatsen, en de buizen verder te vullen?

Overigens wil ik deze topic absoluut niet kapen, dus als de TS er problemen mee heeft, wil ik ook best een nieuw topic aanmaken :)

'Constructie' is een groot woord, maar ik heb een foto gemaakt met mijn 5 jaar oude mobieltje :D

fotosetupje.jpg

De standaards zijn gewoon in het bureau geboord. Je bedoelt dus om tussen het oppervlak van de standaard en de monitor nog wat te plaatsen, en de buizen verder te vullen?

Overigens wil ik deze topic absoluut niet kapen, dus als de TS er problemen mee heeft, wil ik ook best een nieuw topic aanmaken :)

speedo, ik zou het bureautje wel wat verder van je muur zetten, je moet eens kijken wat voor verschil het maakt als je speakerts niet zo dicht bij de muur staan!

Done. Achterkant van de monitoren staan nu zo'n 25/30 centimeter van de muur af. Is dat zat? Het geluid lijkt minder te verdwalen, maar dat kan ook een placebo-effect zijn :)

meer is nog beter, maar dit heeft zeker al effect. Die van mij staan ook niet veel verder van de muur wegens ruimtegebrek.

Enne, placebo of niet, als jij maar het gevoel hebt dat het werkt ;)

Back