Ik heb de ns10’s sinds n half jaar en ik vind ze prima klinken. Natuurlijk klinken de a7’s van adam voller. Maar die hebben een grotere woofer en n basspoort. Ik had verwacht dat ze rot zouden klinken zoals de behritones maar dat is niet
welke heb je? de ns-10m, de original, of b.v. de ns-10m studio?
de ns-10 hebben allemaal volgens mij een 7 inch woofer...
de ns-10 hebben gewoon een heel vreemde reputatie, en het lijkt alsof de uitingen herhaald worden als feiten, ipv... je snapt het...
ik zou graag eens een sessie op NS10's willen doen.
Heb zelf HS8's en heb het idee dat de HS8 dna van de NS10 heeft.
Alles duidelijk te horen, niet vermoeiend, niet erg diep laag en moeilijk om de mix goed te krijgen.
Daar moet je voor werken, Zodra de mix er goed op is werkt het overal.
de HS8 lijkt me toch van een andere orde, wellicht liggen ze niet geheel ver van elkaar. 8 inch woofer, en basreflex poort achter is wél een groot verschil met een NS-10M, maar ben ook wel benieuwd....
@Exoterrestrial daar kwam ik dus gisteren ook achter.....
goed...
ik heb gisteren dus de NS-40M studio geprobeerd, een set, in zeer goede conditie... zijn verwant met de NS-10M studio, er is weinig over de NS-40M te vinden, maar soms wordt ie de dubbele NS-10M genoemd...
de verschillen: 2 woofers, 3 weg, 35 liter kast. gesloten systeem. tweeter is schijnbaar anders....
het is de 3e keer dat ik via mijn buurman, ook met een studio, maar een geheel andere dan ik, maakt het juist leuk, tevens goede vriend, zeer goede vriend... luidspreker als monitors overneem.... meer bij toeval.....
jaren op de Mission 761i gemixt, ik was er zeer aan gewend, en de mix slaagde vrijwel altijd ondanks een groot gebrek aan laag (en minder: detail... dat was net genoeg). natuurlijk altijd met andere luidsprekers, BNS ellessy in studio, KEF refererence 104/3 in huiskamer...
een tijd op B&O P45 luidsprekers gemixt....
het was eens tijd om echte studio monitors te kopen, en mijn buurman had het over Kali Audio monitors.... wat rondgekeken, mijn oog viel op een 3 weg systeem, de in8, met 8 inch woofer.
het probleem is natuurlik; studio monitors moet je echt gaan uitzoeken in een zaak.... ja, 30 dagen proberen, maar dat vind ik een gedoe....
ik had er met mijn buurman over, en die ineens opmerkte; ik heb nog een stel 3 weg monitoren staan, die hij al jaren heeft en ik ken ze daarom geoed... maar door veranderingen in zijn studio, stonden ze verstopt.... niet eens opgemerkt.... dus toen kwam de deal... het begin dan....
vandaag was ik al overtuigd van de kwaliteit van deze monitors, voor mij. de details voor presets, b.v. maken... ze zijn meedogenloos...
én 3 weg, wat zeker bij erg belangrijk is, en merk wat dat geeft.
voor een mooie prijs overgenomen, zeer mooie prijs... maar we steunen elkaar, hij koopt soms wat van mij, voor een fijn prijsje etc.
ze hebben zeker iets eigenaardigs, maar dat is hun kracht. en eindelijk, eindelijk heb ook meer dan voldoende laag op monitors, ipv op het 2e luidspreker paar, de BNS zuilen, die goed klinken en het werkt wel, maar het is verademing, om het laag te horen, wél op de wijze van een NS-40M studio monitor.... de kicks hoor je wel erg precies....
het heel diepe laag is er niet, maar dat is niet nodig, het is nu voldoende, zelfs meer dan voldoende laag, om alles veel beter in te schatten. of je kan ook zeggen dat het laag er zeker is, maar zonder enige overdrijving, en daardoor hoor details in het laag die je niet altijd hoort (of ik nooit heb gehoord, op monitoren dan, op mijn KEFs zeker wél...)
ik zal moeten wennen aan deze luidsprekers/monitoren, maar ik merk dat ik al preciezer kan werken... het was eens nodig....
zijn er betere alternatieven? zeker! of waarschijnlijk.... ik heb wel eens in goes, een aantal monitoren gehoord. dat is wel lang geleden... en ik ken de KRK ROkits 5, een wat oudere editie, die zijn niet veel... of het is de ruimte....
als je iets leest over de NS-40M Studio monitoren lees je vooral; af te raden, niet doen!
waarom? goed. ik kan ze b.v. niet vergelijken met een Yamaha HS8, of een Adam a7... of Kali Audio in8... toch heb ik het gevoel dat ik de juiste keuze heb gemaakt, het zijn echt produktie luidsprekers, ongenadig...
en dat in combi met een Mackie MC-250, voor mixen een beste goede koptelefoon, die ik sinds kort ook heb.... moet ook mijn produkties beter gaan klinken... dat is de hoop... ze zijn vrij goedkoop, maar klinken erg goed, en voor mixen zijn erg geschikt....
lang verhaal....
erg blij, simpelweg, wat een ervaring nu al.
dus, als je ze ooit kunt beluisteren, of een NS-10M studio (die is anders dan de NS10M, de original, en er zijn meerdere typen gemaakt, zoals al boven vemeld), wie weet, hoor je wat nooit hoorde.......
ze overdrijven niets, dus ook de bas niet, terwijl het wel perfekt klopt. ik hoor iig alle laag, dat er is.... (aan sublaag doe ik niet, of amper, dan meer als een soort van getemde rumble, maar kicks, als je ze soms ze bij zo kan noemen, liggen bijna altijd rond de 80Hz, nou dan zijn ze voor mij al laag, denk ik.... goed, ik denk dat ik er Hzzz naast zit.....)

(foto van internet)
ik heb ze, uit noodzaak, vertikaal staan, maar dat werkt goed, tweeters aan de buitenkant....
och, ze zijn passief; de oude vertrouwde Harman/Kardon PM640vxi als versterker... via een RME Multiface interface.... vintage!!