RME ff800 gebruikers die drums opnemen incl adat?

nijbij

Nieuwkomer
ik ben op zoek naar mensen die RME firefaces gebruiken als multitracker dus met meer dan de eigen 10 ingangen van de fireface zelf.
Ik was van plan een tweetal van deze interfaces aan te schaffen maar toen ik ze aansloot op mijn net nieuw gekochte G5 powerpc quad (!) en een identieke audiofile op de eerste uitgangen van beide interfaces uitspeelde bleken ze wel synchroon maar niet gelijk te lopen qua timing, als je dan de beide audiokanalen bij elkaar mixt hoor je fasefouten. En jawel hoor, na metingen bleek ook inderdaad een delay te ontstaan bij zowel opnemen als weergeven.
de interfaces zijn met firewire 800 (G5 powerpc) gekoppeld en ook de wordclock is doorgelust van de master (eerste fireface) naar de slave (tweede fireface), software is Cubase SX en laatste drivers en firmware
Ook een tweetal firefaces aangesloten op de door RME aanbevolen LaCie Firewire 800 PCI kaart in een PC heeft hetzelfde resultaat.
graag reacties en ervaringen!

is het niet zo dat je naast het doorlussen van de wordclock dmv de software de master en slave moet aangeven ? maar het zou gewoon moeten kunnen natuurlijk

klopt, in de software moet je dat aangeven maar dat was in orde, de rme driver geeft dit duidelijk aan.

in de thread beschrijf ik de delay tussen twee firefaces, het is zelfs nog erger, als je een adat converter aan een van de twee beschikbare poorten van de fireface hangt, zit zelfs daar een delay in.. met andere woorden, een enkele fireface in combinatie met een ADAT converter gaat ook niet goed, de eerste uitgang van de fireface samen met de eerste uitgang van de aangesloten ADAT converter lopen ook niet gelijk..

ik ben heel erg benieuwd hoe de andere interfaces het er in dit opzicht vanaf brengen zoals bijv de ensemble van apogee en de nieuwe focusrite saffire pro.

ik had voor de fireface gekozen omdat deze er in een eigen vergelijkingstest met een behringer ADA800, een motu 828MKII en een ADI-8 AE van RME veruit als beste uitkwam qua klank.
en nou kan ik 'm niet gebruiken...snik..

Zul je toch bij RME moeten zijn die dus hun drivers gewoon niet op orde hebben.
Daar zal het ea gesynchroniseerd moeten worden. Misschien dan met een grotere latency maar zekers te weten dat dit wel te fixen moet zijn.
Dan toch maar met adat kaarten aan de slag als alternatief?

heb contact gehad met hoofdprogrammeur van RME, eerst ging ie serieus op de zaak in, daarna gaf hij aan dat ik de manual beter moest lezen en dat het de bandbreedte van de pci bus moest zijn van een de te oude computer. ik was al van plan een mac te kopen dus die opmerking gaf zo'n beetje de doorslag, heb toen de powermac G5 2,5 Ghz quad maar besteld..
wat blijkt...zelfde verschijnsel...
waar ik zo benieuwd naar ben is of andere mensen dit soort dingen wel testen, je gaat er eigenlijk van uit dat zulke dure spullen gewoon goed zijn, is dus niet zo, wel qua klankkleur en bediening maar over dit soort addertjes onder het gras wordt nergens over gepraat.
de programmeur gaf op een gegeven moment zelf ook toe dat ik beter een MADI kaart kon kiezen, geen sync problemen, betere stabiliteit enz...raar...Ook gaf hij aan dat elke ADAT converter zijn eigen doorlooptijd heeft, die van behringer is weer anders dan die van RME, klopt ook wel, ik heb ze beide getest...
als de signalen akoestisch niets met elkaar te maken hebben zul je het nooit merken totdat je tig sporen drums of een groot ensemble op gaat nemen zoals ik doe.
je ziet nergens in forums staan dat mensen dit testen of hier problemen mee hebben.
Heb drie jaar geleden geinvesteerd in 3 x Hoontech DSP 2000, een nachtmerrie! dezelfde delay fouten en niet sync te krijgen, ja wel in de config maar niet in fase (audio zelf).
daarna heb ik een RME digi9652 gekocht met drie ADA8000 interfaces van Behringer: perfect! spat synchroon en geen enkele delay tussen de verschillende interfaces.

Ben het helemaal met je eens. Je verwacht als je iets duurs koopt van een goed merk dat je dan ook dit soort gezeik helemaal niet wilt hebben. Aan de andere kant moet je dan ook niet zomaar alles blind vertrouwen en dingen aannemen.

Wat die gozer van RME betreft vind ik het maar een slap l*lverhaal eerlijk gezegd. Want ze geven wel aan dat je er meerdere naast elkaar kan gebruiken maar dan vergeten ze wel even te vermelden dat de synchronisatie niet klopt dan. Terwijl dat technisch gezien wel te fixen moet zijn. Alhoewel ik me afvraag in hoeverre het firewire protocol tijdskritische zaken zoals audio ondersteunt.

Vraag ik me af hoe dat zit met mLan, want ook al zijn de drivers niet briljant kan het goed zijn dat je met 2 mlan devices al nat gaat qua synchronisatie.

Denk dat je nu gewoon toch via een workaround moet voorkomen om van die latencies last te hebben. Desnoods dat je toch alles moet gaan bouncen en dan synchroniseren of zo.

Dit zuigt behoorlijk. Ik krijg de indruk dat er sprake is van valse voorlichting. Persoonlijk heb ik de indruk dat alle firewire omzetters bedoeld zijn als (alleenstaande) alleskunners. Als je naar de specs van die apparaten kijkt dan zit er van alles en nog wat op. (Mic, instr, line monitoring). Misschien is het wel een fundamenteel probleem met firewire en de fabrikanten dachten van:"Daar loopt toch niemand tegen aan".
Zoals zo vaak mag de klant de eindcontrole en een gedeelte van de R/D uitvoeren.:stupid

Vraag: Wil je op 48KHz of 96KHz opnemen?
I.g.v. 48KHz kun je drie ADI-Pro's op een HDSP9652 aansluiten, of een ADAT recorder als A/D, D/A gebruiken. 96KHz wordt wat lastiger als je meer dan 8 kanalen wilt hebben. Ik heb zelf een HDSP9652 en een ADI-DS, klinkt als een klok maar met 10 kanalen (96Khz) is het wel over (extra ADI-2 op S/PDIF).
Meer dan 8 kanalen op 96KHz is een kostbare grap. Op een gegeven moment moet je toch van de ADAT af en over op AES/EBU of MADI. RME en Lynx hebben b.v. kaarten met 8 AES/EBU aansluitingen voor 16 kanalen bij 192KHz, daar moeten dan wel omzetters aan met AES i.p.v. ADAT (b.v. Mytec 8X192 voor 3396,-, slik).

Het nadeel van firewire interfaces is in mijn ogen de elektrische verbinding met de computer, bij ADAT heb je een volledige galvanische scheiding van audio en computer, evenals bij AES/EBU (trafosymmetrisch).

In ieder geval sterkte met het oplossen van deze ellende, niets is zo vervelend als tijd en geld te verliezen om daar te komen waar je al was.

precies, je wordt lekker gemaakt met van allerlei aansluitingen en mogelijkheden. wie biedt je de mogelijkheid om voor dat je je spullen koopt de boel te testen en te beluisteren, je moet dat allemaal maar uit forums zien te halen

Heb nu twee jaar op die RME kaart met drie behringer interfaces gedraaid en wil graag verder in kwaliteit, nou wil omhoog in sample rate niet altijd zeggen dat het beter gaat klinken, maar als ik toch ga vervangen dan maar gelijk alles verbeteren.

een mooi alternatief zou zijn de Motu 24 I/O core met pci express kaart met daarbij de expansion 24 I/O, dat levert in theorie 48 kanalen op 96 khz op, wel dus weer een systeem met (aangepastte) firewire aansluitingen maar met een dedicated kaart die echt daarvor gebouwd is (neem ik aan).

Alleen de fireface heb ik beluistert en die klink echt goed, die Motu's ken ik niet, iemand daar ervaring mee?

op die manier blijf ik de keus houden voor andere pre-amps en eventueel bij grotere produkties het inhuren van verschillende tafels die de voorversterking verzorgen.
of toch andere firewire spullen proberen en hopen dat de drivers zo geschreven zijn dat ze de delay incalculeren.
Ik heb nu dus die nieuwe mac gekocht die alleen PCI express sloten heeft of firewire, daarmee valt RME HDSP9652 al af dus....
iemand nog andere suggesties??

Ik heb nu dus die nieuwe mac gekocht die alleen PCI express sloten heeft of firewire, daarmee valt RME HDSP9652 al af dus....
iemand nog andere suggesties??

Inderdaad een fijne zet van Apple, NOT! Dit is de reden waarom ik zolang mogelijk mijn Dual G5 in de lucht ga houden, ik blijf niet aan de gang. Er is inmiddels wel een Powercore PCI express versie, het lijkt me dat de audiokaarten (o.a. RME) snel zullen volgen. Als er geen haast bij is, is het misschien raadzaam even de zomer af te wachten of er nog iets uitkomt wat je probleem kan oplossen.

Dit soort ellende is volgens mij ook een beetje onze eigen schuld, door altijd maar naar de prijs te kijken heb je op een gegeven moment alleen nog maar 'Thomann's' over. Dat soort zaken zoekt echt niets voor je uit, mag je lekker zelf doen.

Motu en rme zijn hetzelfde niveau van convertors. Als je geen a class convertors (lucid, weiss, UA, prism, lavry, ...) kan betalen zijn dat de twee beste opties.

Ik heb die 21 i/o met bijhorende pci-express kaart wel al eens gebruikt met dankin IV pre's, met zeer goede resultaten. Ik vond ze stukken beter dan de rme hdsp en octopre's van focusrite erop op adat die ik ergens elders eens getest heb, maar dat kan aan de octopre's liggen, de rme adat preamps zijn wel een stuk beter naar het schijnt, en dankin pre's zijn gewoon een paar klasses hoger (en duurder) dan octopre's qua preamps...

Ik vrees er ook een beetje voor.
Ik weet dat RME oorspronkelijk zelf geen voorstander was om FW te gebruiken.
De fabrikanten moet dringend es op de PCI-express boot springen.
Misschien toch nog het volgende proberen:

* Update the Fireface driver and Firmware.
http://www.rme-audio.com/english/download/drivers.htm

* Install a Firewire 800 card and do this. (ben je zeker dat er een TI chipset op zit. Lacie verandert soms de componenten van z'n kaarten (heb dit meegemaakt, zelfde kaart zelfde verpakking, andere chip op de pcb)

* Use Latency tool and set your video card to 128 and all other values greater than zero to 32.

* Set the firefaces to autosync.

* Set the firface samples to 128.

* Limit the bandwidth on the firfaces to whatever you are using. If you arent using the adat ports, limit them out and you will have greater firewire bandwidth for tracks.

Ow ja kan je misschien es de test uit voeren met de fireface's standalone...
Kijken of je dan nog fase en sync problemen hebt.
Gewoon iets afspelen via de analoge inputs en doorrouten naar outputs van beiden apparaten.

WAXX, bedankt voor je reactie. daar kan ik tenminste iets mee

dankin preamps? waar vind ik wat info hierover? had ik nog niet eerder van gehoord

ik heb dus een RME ADI AE , een behringer ADA8000, een Motu 2408MKIII en een fireface met elkaar vergeleken, die Behringer valt dan gelijk af, die Motu is wat warmer in het mid-laag, de fireface is gedefinieerder (vocals komen gewoon naar voren, meer dynamiek) en kwam er als beste uit, de RME ADI-AE (ADAT converter) zat iets boven de Behringer.

die focusrite en die ensemble oplossingen (en de fireface) hebben (een aantal) zowel mic als line ingangen, je kunt dan kiezen welke pre-amp je gaat gebruiken, dat zie ik dan als voordeel.

heeft iemand de apogee ensemble al eens getest, ik probeer voor redelijke kwaliteit te gaan dus ik heb wel wat centen beschikbaar

mecanoiz, heb ik gedaan, de fireface stand alone, zowel een RME ADI-AE als een behringer ADA800 gaven verschillende delays tussen de eerste in en uitgangen van beide apparaten

gewoon een CD track importeren in cubase, die track coppieeren naar een tweede track, zorgen dat ze gelijk staan in tijd, de eerste track routen naar de eerste uitgang van de fireface, de tweede track routen naar de eerste uitgang van de adat converter op de eerste poort van de adat aansluitingen op de fireface, beide uitgang op de analoge tafel openschuiven en voila, fasefouten, heel duidelijk, als je dan gaat meten klopt die waarneming ook.
deze delay ontstaat bij zowel opnemen als weergeven....

of ik doe wat fout... feit is dat ik het in dezelfde opstelling en werkwijze met een RME digi9652 met drie adat converters van Behringer niet heb, die zijn spat synchroon...

de antwoorden volgens elkaar snel op...

mecanoiz, dit heb ik nog nergens gelezen, die latency tool heb ik nog niet gebruikt, waar haal je dat vandaan, is die latency tool er ook voor de mac (lijkt me niet....)?

het is ook de bandbreedte en de interne afhandeling van de verschillende streams, dat klopt, maar ik heb nu een mac G5 2,5 gHz QUAD , als die er zelfs nog problemen mee heeft....en beide firefaces op autosync heb ik ook nog niet geprobeerd met de mac, leek me onlogisch..

als je de bandbreedte limiteerd naar alleen z'n eigen ingangen zijn ze op 48 khz synchroon als je de test doet tussen twee firefaces,
maar wat gebeurd er dan als ik ga afmixen en alle sporen (twee firefaces en twee adat converters) tegelijk op m'n tafeltje wil hebben... onwerkbaar dus (delay tussen de firefaces en tussen de adat converters)
en wat gebeurd er als je plugins gaat draaien en de proc begint tegen de limit te lopen, wanneer gaat de delay dan wel een rol spelen, totaal niet onder controle te krijgen lijkt mij dan...

heb net de LaCie kaart gechecked, TI chipset zit erop...heb 'm nu trouwens wel te koop...

Ok ik ging er gewoon van uit dat je twee fireface's niet sync liepen.
Maar doen ze dus wel, niet ? Ik heb een jaar met twee FF800 gewerkt en die liepen vlot en strak. Dat was wel een op een pc.

Het is pas als je ADAT gebruikt dat het fout gaat. Ongeacht of je deze nu met wordclock syncroniseert, adat sync etc. Ik kan met goed voorstellen dat iedere adat converter z'n eigen latency heeft. Maar met twee fireface's ansich zou dat normaal toch goed moeten gaan.
Nu werk je op de onboard FW controller veronderstel ik.

Standalone zou je zeker eens moeten testen. De twee fireface's syncen.
In de total mixconsole een analoge input doorsturen naar een output en dan via de adat poorten dat zelfde signaal doorsturen naar een output op de tweede fireface. alles flashen voor standalone operation. Dan sluit je toch dat hele verhaal van pci bandbusbreedte, fw controllers, drivers, mac/pc uit. Laat die hoofdprogrammeur je bevindingen dan maar eens weten. Enige wat je dan nog kan testen is verschillende firmware versies. (maar of die te downgraden zijn ???)

Momenteel heb ik ook zo'n madi config werkt inderdaad als een speer.

Enigste work around is momenteel een template in cubase, waar bij elke input z'n eigen delay heeft.

even voor alle duidelijkheid, het audio dat in en uit de firefaces komt is wel synchroon ten opzichte van elkaar maar niet in fase!
Dat geldt voor het gebruik van twee firefaces samen en voor een standalone in combinatie met 1 of 2 adat converters.
Met een simpel 1 khz blokgolfje kun je dat als je helemaal inzoomt in bijvoorbeeld cubase heel goed zien en op hogere samplerates is het erger dan op bijvoorbeeld 48khz.

zekers.... nu blijkt dat MOTU dezelfde problemen heeft met bijvoorbeeld een 192HD en een 24 I/O aangesloten als set op een PCI kaart (core met expansion), heb het getest samen met de importeur (TMaudio) en die gaan het doorspelen naar Motu USA....
begin haast aan mezelf te twijfelen.... maar ook weer niet want de ik heb verschillende mensen de tests laten nakijken en allemaal beaamden ze het resultaat..
ik denk dat elk apparaat er last van heeft, durf zelfs te beweren dan de apogee ensemble niet sync is met een tweede exemplaar aangesloten op het zelfde systeem
ps. het net een apple G5 quad gekocht dus performance issues zijn uitgesloten lijkt me..
wordt vervolgt!

heb je al geprobeerd om van die 2 RME's 1 aggregated device te maken?
Wat is dan het resultaat?

Back