RME ff800 gebruikers die drums opnemen incl adat?

geen verschil....nou had ik ook niet echt een recente versie cubase draaien (SX 1.0)

ben met RME gestopt met testen en heb de units aan de leverancier teruggegeven, had nog niet betaald.

hieronder een deel uit de mailwisseling met Matthias Carstens, hoofdprogrammeur van RME:

From: MatthiasCarstens@t-online.de
To: Peter Nij Bijvank <peter@noabers.com>
Date: 23-3-2006 22:58:10
Subject: Re: 2 firefaces on one pc, delay between the two in play.

Peter Nij Bijvank schrieb:

> so your conclusion is that there is no problem and my PCI bus is the
> limitation, okay how can I tell in real world that my pc is the
> bottleneck, mostly the audio starts crackling or hicking , I've run this
> pc for two years now with no problems running sometimes 50 channels in
> playback, and at the same time recording some

And the solution is to buy something that is expected to work under such
circumstances. HDSP MADI plus ADI-648. No problem with channels drifting
and better performance (no FireWire).

Regards
Matthias Carstens
RME

zegt genoeg denk ik...

En toen?

niks.. wacht nu op bericht van Motu maar ben haast genoodzaakt iets te kopen waarvan in weet dat er een probleem mee is, heb geen keus meer bijna, de klanten staan voor de deur en ik moet verder met m'n investeringen.
ga waarschijnlijk een core 24I/O kopen samen met een HD192

heb een plaatje bijgevoegd met een printscreen van cubase.
de bovenste twee tracks worden uitgespeeld op uitgang 1 van elke interface.
dat audio split ik met een Y-kabeltje zodat je vier audio's krijgt en dat neem ik dan weer op op ingang 1 en 2 van elke interface.
op die manier zie je als eerste de latency (welke je ook verwacht..) alleen zou die latency in alle gevallen gelijk moeten zijn en dat is ie niet.
audio 3 (track 3) is dan ingang 1 van de tweede interface met audio van de eerste
audio 4 (track 4) is dan ingang 2 van de tweede inteface met audio van de tweede
audio 5 (track 5) is dan ingang 1 van de eerste interface met audio van de eerste
audio 6 (track 6) is dan ingang 2 van de eerste inteface met audio van de tweede
op die manier meet je delay in zowel playback als record

Attachments

• motu sync.zip
    75,8 KB · Bekeken: 119
zijn er nog mensen die mijn laatste post thuis getest hebben?? zou het wel graag willen weten...kijken of we het bij andere merken ook kunnen checken

Ik kan me haast niet voorstellen dat ik de enige ben die zich hier druk over maakt, een audioproduktie doen en dan zeker weten dat de techniek de boel niet in fase opneemt...ik zou dat niet willen..
Ik hoop toch dat er meer mensen reageren!

Hallo,

ik zit deze thread nu ff snel door te lezen, maar je moet wel realiseren dat de meeste professionele setups gebruik maken van allemaal dezelfde ad/da converters. En dan heeft iedere interface dezelfde vertraging ... Bij digitale apperatuur heb je nu eenmaal bijna altijd last van een bepaalde latency en ad/da converters hebben ook hun eigen latency. Bovendien zoals je zelf al aangaf heeft iedere fabrikant vanwege andere ontwerpen ook weer een verschillende vertraging.

ik draai op het moment een systeem met 2 rme multifaces en het klinkt allemaal spat zuiver (ze zijn via word clock aan elkaar geclockt) . voor heen gebruikte ik een marian adcon met maar 1 multiface en ik heb nooit echt problemen gehad dat dingen niet in fase waren.. zowiezo heb je altijd al verschillende vertragingen als je iets opneem met meerdere microfoons ... bovendien vond ik het vervelender dat die adcon een lagere dBu/dBfs verhouding had dan de rme.

zowiezo vind ik dat je fase verwar met vertraging.... zijn technisch gesproken 2 verschillende dingen omdat vertraging over het hele signaal gaat en fase op bepaalde plekken in het frequentie spectrum van elkaar kan verschillen. daarom kan je fase problemen wel beinvloeden met delays maar nooit helemaal oplossen.

Jouw problemen zijn op te lossen door een GOEDE STABIELE interface te kopen met alleen maar dezelfde converters. (ik vind persoonlijk firewire niet bepaald een stabiel formaat voor audio net als usb of usb 2.0) Motu staat overigens niet bekend voor hun stabiele software . Rme wel.... als ik een hi end setup zou moeten maken zou ik voor een aantal *dezelfde* ad/da converters gaan dus iets van RME, Apogee, lavry, Mytek met een RME madi kaart of een RME hdsp kaart met alleen maar adat i/o's . Of je koopt een tape recorder......

persoonlijk vind ik echt dat je je druk loopt te maken om niets...... als je converters gaat mixen en matchen dan heb je zowiezo andere vertragingen .... Dat is hetzelfde als zeuren dat plugins een latency in je signaal veroorzaken ... dat is nu eenmaal het aard van het beestje .....

overigens als ik een testtoon opneem van mijn mixer naar alle ingangen van mijn Multifaces dan komt alles perfect in fase binnen .... en als ik iets loop van de ene interface naar de ander heb ik dezelfde vertraging als dat ik het naar de zelfde interface loop.

groeten,

Thomas

Volgens mij heb je toch niet goed gelezen wat hier nou het probleem was.

2 identieke via firewire aangesloten hardware die via 1 driver toch verschillende latencies heeft.
Hoofd ontwikkeling van RME die het ook niet weet.

Denk dat je toch op een Motu uit gaan komen en als je meer dan 24 inputs wilt gebruiken je toch richting losse converters plus interfaces in je computer moet gaan kiezen met een prijskaartje van 2000+ euros.

De reden dat het waarschijnlijk niet kan is omdat de mensen van RME zelf ook vast zitten aan een protocol dat niet door hun ontworpen is. En een van de stomste dingen die je hebt met FireWire is dat je er mischien wel 2 interfaces op kunt aanhangen , maar uiteindelijk is gewoonweg je bandbreedte op. Voor stabiliteit gebruikt die fireface van rme ook alle bandbreedte die het evt in de toekomst nodig zal hebben (kan je overigens instellen dat ie dat niet doet).

Dat is ook de reden dat ze in eerste instantie geen firewire interface hadden gemaakt maar de multiface/digiface die wel van een firewire kabel gebruik maakt maar een eigen protocol/interface hanteerd.

kan iedereen nog het M/lan debacel herrineren .... daar was ook gewoon sprake van een gebrek aan bandbreedte en het steeds veranderen van de firewire protocol deed er ook geen goed aan.

koop gewoon een pci interface(en evt een pci xpress) dat is tenminste een standaard die zo is doorontwikkeld dat het gewoon werkt....

als ik twee 24I/O converters aansluit op een pci-e kaart van Motu (geen firewire!!) dan heb ik delay tussen die twee, in mijn geval (ook als test bij de importeur die daar volledig mee eens was) gebruikte ik twee verschillende interfaces maar dat moet geen z.k uitmaken.

ik verwar vertraging niet met fase het heeft gewoon een relatie met elkaar, als je een bepaalde vaste vertraging hebt tussen twee signalen zullen ze op een bepaalde frequentie in tegenfase zijn en op andere frequenties niet, duidelijk toch?
ff verder uitleggen wat ik in mijn geval bedoel met niet in fase....als ik een 1 khz toon opneem op beide interfaces dan is er zoveel vaste vertraging tussen twee interfaces van bijvoorbeeld motu dat dat 1khz signaal gewoon in tegenfase er weer uit komt, dat is nogal wat...
En het systeem van Motu heeft een PCI-e kaart met eigen (audiowire) protocol!!

ik zal nooit zeuren dat plugins een latency in het signaal kunnen veroorzaken, dat is iets wat iedereen hoort te weten.

ik maak me dus wel degelijk druk om iets waar in de driver gewoon geen aandacht aan is geschonken, misschien wel omdat het de driver ingewikkelder maakt om te schrijven. Ik heb ook gesprekken gehad met de importeur van Motu en die geeft ook toe dat het niet hoort! In gesprekken met verkopers van RME kwamen we tot de conclusie dat de driver dit op hoort te vangen en dat ook kan, de delays lijken redelijk gelijk in verschillende situaties (op 96khz meer dan op 48 khz, tussen ADI8-AE meer dan tussen twee firefaces, tussen motu interfaces heel erg constant (zie bijlage in een ander antwoord van me)

het verhaal heeft geen barst te maken met bandbreedte, dat heb ik uitgesloten door dezelfde testen met een apple G5 quad met een 800Mb firewire kaart te gebruiken waarbij ik in de config maar twee kanaaltjes had geactiveerd.
als je dan de boel instelt zoals je voorstelt (halve of nog mindere bandbreedte ) treden dezelfde verschijnselen op tussen twee firefaces.
sterker nog... als ik op een enkele fireface twee ADI-8 AE interfaces aansluit zit er een delay tussen deze twee via ADAT aangesloten interfaces (!)

klaarblijkelijk is jou setup met twee multifaces wel in orde, gefeliciteerd.. dat is info waar ik naar op zoek was en geen preek over wat ik nou wel en niet moet kopen of meten en waar ik me wel en niet druk over moet maken. Het gaat in deze thread om een probleem waar ik tegenaan gelopen ben en waarvan ik benieuwd ben of dat in meer systemen voorkomt.

ik ben dus op zoek naar een PCI-e kaart in combinatie met losse interfaces waarmee ik meer dan 32 inputs aan kan, er zijn nog niet veel fabrikanten die dat leveren behalve apogee en motu.

Volgens mij moet je gewoon geduld hebben totdat ze met zoiets op de markt komen als je iets alternatiefs weet.

mLan zou ook kunnen want dat kan wel 32 kanalen aan maar ben bang dat je daar niet blij van gaat worden.

ik ga morgen denk ik toch maar die 24I/O en een HD192 aanschaffen met een PCI-e 424 kaartje, die delay probeer ik dan maar omheen te werken door drums en acoustische dingen met die 24I/O op te nemen en overdubs met die hd192 te doen. Het is niet anders, ik moet verder met de geplande uitbouw van de studio.

Back