juno 106 probleem resonantie over toetsen

bobaphat

Ouwe rot
Ik heb hier een juno 106 staan en er is iets met de resonantie

Als ik een program speel slaat ie op de ene toets de resonantie heel hard aan en op de andere toets niet. Als ik vervolgens wissel van program, doet zich weer het probleem voor dat de ene toets harder de resonantie aanslaat dan de andere, maar de toetsen waarmee dat gebeurt wisselen elke keer wanneer ik van program verander.

weet iemand wat hier aan de hand is? Wat kan ik hier aan doen?

Ook speelt ie de ene noot harder af dan de ander:confused:

gaat lekker zo=(

Re: juno 106 probleem resonantie over toetsen

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik heb hier een juno 106 staan en er is iets met de resonantie

Als ik een program speel slaat ie op de ene toets de resonantie heel hard aan en op de andere toets niet. Als ik vervolgens wissel van program, doet zich weer het probleem voor dat de ene toets harder de resonantie aanslaat dan de andere, maar de toetsen waarmee dat gebeurt wisselen elke keer wanneer ik van program verander.

weet iemand wat hier aan de hand is? Wat kan ik hier aan doen?

De filters van je 106 zijn waarschijnlijk niet goed afgeregeld. Dit is intern af te stellen met trimpotmeters. In de service manual, die vast wel ergens op internet te vinden is, staat beschreven hoe je de filters precies moet afstellen. Mocht je het niet zien zitten om dit zelf te doen, dan wil ik het eventueel wel voor je doen tegen een geringe vergoeding.

Als je zes keer na mekaar dezelfde noot aanslaat, heb je dan verschillen? Zo ja, dan betekent het misschien dat je juno gecalibreerd moet worden. De oscillators (met bijbehorende filters) in een analoge synth worden namelijk om de beurt gebruikt. (1, 2, ..., 6, 1, 2, ...) Het kan zijn dat één (of meerdere) van de filters door de tijd een erg afwijkende waarde heeft gekregen. Het hoeft dus niet noodzakelijk een defect te zijn.

Origineel geplaatst door Eclectus
Als je zes keer na mekaar dezelfde noot aanslaat, heb je dan verschillen? Zo ja, dan betekent het misschien dat je juno gecalibreerd moet worden. De oscillators (met bijbehorende filters) in een analoge synth worden namelijk om de beurt gebruikt. (1, 2, ..., 6, 1, 2, ...) Het kan zijn dat één (of meerdere) van de filters door de tijd een erg afwijkende waarde heeft gekregen. Het hoeft dus niet noodzakelijk een defect te zijn.

Nee dit heb ik niet, de resonantie blijft gewoon aan.

Origineel geplaatst door Eclectus

Bij een Juno-106 werkt dat helaas niet zo. Als je zes keer dezelfde toon aanslaat, dan hoor je bij de 106 zes keer dezelfde stem. Tenzij je in de test-mode zit en zowel Poly 1 als Poly 2 aan hebt staan. Meer over de test-mode kun je in de synthforum archieven vinden.

Back