Leerzame boeken en websites

Resonance

Turn up the reso!
Ik ben op zoek naar leerzame boeken betreft:

Synthese
Studio techniek en aanverwante zaken
Mastering en soundengineer etc.

dit soort zaken ....dingen die je als producer of soundengineer moet weten

graag in het nederlands, heb geen problemen met engels, alleen nederlands leest beter weg, en ik denk dat er uiteindelijk meer zal blijven hangen..

ohja, en t moet wel allemaal een beetje op beginners niveau zitten, dus geen boeken voor gevorderde met allemaal termen waar een beginner geen hol van snapt .... anders zal ik weer drukker bezig zijn met noob topics maken dan boeken lezen, en dat wil ik iedereen graag besparen :)

iemand tips? en misschien ook gelijk erbij vermelden waar het te koop is, of als je evt. zelf nog leuk spul heb liggen dat je niet meer leest, let me know

ohja natuurlijk is het internet ook een bron van info, als iemand nog wat leerzame links heeft (NL of Engels maakt niet uit)
graag posten

Alvast bedankt voor de tips!

:biertje:

Laatst gewijzigd:
Waarom ga je niet gewoon naar de SAE (Roterdam)?
Daar geven ze in het Nederlands les over deze zaken.

Wout

Re: Leerzame boeken en websites

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Ik ben op zoek naar leerzame boeken betreft:

Synthese

:biertje:

Ik heb thuis nog een boekje over VST synthese (heel basic en weet niet meer of het in het Engels was of Nederlands, maar ik zal het thuis even nazoeken. Volgens mij heet het ook VST synthesis (engels dus :P)

- Verder 'Mastering Audio - Bob Katz' Must have, of je nu engineer bent of muziekant. Het wordt heel basic uitgelegd (wel engels), maar absoluut een must have.

- 'Creative recording series (volgens mij Paul White)

- 'Masterings/Mixing/Recording engineers handbook' (Bobby Owinski)

Verder heb ik nog een leuk boekje wat ik ook iedereen aanraad: 'Sound studio construction on a budget' Met veel tips hoe je een studio moet bouwen zonder dat je al te veel geld te besteden hebt

Lang geleden ooit het boekje 'cubase in een notendop' gekocht. Maar die is nu wel wat verouderd, maar misschien dat er een nieuwe versie van is.

Voor websites natuurlijk www.sospubs.co.uk (wel in het engels, maar veel en leerzame artikelen).

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Daar geven ze in het Nederlands les over deze zaken.

Wout

ik leer liever wanneer het mij uitkomt, en niet op vaste tijdstippen, daarnaast is rotterdam ook erg ver fietsen voor iemand die in een drents gehucht woont :)

Dit dacht ik een paar jaar geleden ook, en ging naar de sound academy in hilversum.
geen disrespect tegenover die mensen, maar achteraf had ik alles wat ik daar heb geleerd ook op internet kunnen vinden, en me een hele bats geld kunnen besparen..

Dit dacht ik een paar jaar geleden ook, en ging naar de sound academy in hilversum.

Ligt het nou aan mij of staat hier iets heel raars ..;)

Even serieus .. SAE is natuurlijk wel even iets anders dan de sound academy....
Ik heb mijn baan als technicus gedeeltelijk te danken aan SAE, ik kon een diploma laten zien, en dat geeft meer vertrouwen dan zeggen dat je al 10 jaar in je thuisstudio bezig bent. Punt uit.

Re: Re: Leerzame boeken en websites

Re: Re: Leerzame boeken en websites

Origineel geplaatst door Mikula
- Verder 'Mastering Audio - Bob Katz' Must have, of je nu engineer bent of muziekant. Het wordt heel basic uitgelegd (wel engels), maar absoluut een must have.
- 'Creative recording series (volgens mij Paul White)
- 'Masterings/Mixing/Recording engineers handbook' (Bobby Owinski)

Het tweede boek ken ik niet. Boek 1 en 3 zijn absolute toppers, alleen niet voor beginners. Namelijk geen van beide erg praktisch, wel veel materiaal ter reflectie.

Om te beginnen: Everything I needed to know I learned from reading http://www.tweakheadz.com/

Re: Re: Re: Leerzame boeken en websites

Re: Re: Re: Leerzame boeken en websites

Origineel geplaatst door Yost
Het tweede boek ken ik niet. Boek 1 en 3 zijn absolute toppers, alleen niet voor beginners. Namelijk geen van beide erg praktisch, wel veel materiaal ter reflectie.

Om te beginnen: Everything I needed to know I learned from reading http://www.tweakheadz.com/

Paul White is de Audio Guru van SOS-magazine. Het wordt allemaal heel duidelijk uitgelegd. Ik heb alleen deel een over effecten en processoren. Deel twee gaat o.a over Mic's, soundproofing en akoestiek.

Het deel dat ik heb staan ook veel manieren in hoe het volgens sommigen niet hoort, maar hoe je in bepaalde situaties juist wel weer leuk resultaat behaalt.

Een ander leuk boek is 'The art of mixing' Dit is een visuele guide, waar aan de hand van 3d tekeningen wordt beschreven waar de instrumenten bij veel gemaakte muziekstijlen in de mix zitten. Uiteraard is dit iets wat je naar eigen smaak doet, maar het is zeker de moeite waard om eens in dit boek te snuffelen

HL00331230_b.jpg

Ik wilde een link plaatsen naar "Het grote opnameboek" van Coen Raad, maar om een of andere duistere reden lukt dat niet. Dan maar een plaatje.

In dit boek wordt het opnameproces vanuit zo'n beetje alle facetten practisch beschreven en, zoals je aan de titel al kunt zien, het is in het Nederlands :) Zelf heb ik de eerste druk en het is echt een handig naslagwerk, zeker als je nog niet zo bekend bent op dit terrein.

Het boek van Bob Katz heb ik ook staan en het is zijn geld zeker waard, maar makkelijk of voor beginners zou ik het zeker niet willen noemen. Zelfs niet als het in het Nederlands zou zijn.

Attachments

• groteopnameboek.gif
    groteopnameboek.gif
    6,9 KB · Bekeken: 125
Hallo,

Voor beginners is er het boek "how to make a noise" maar daarvoor heb je reeds een battery aan vst's (of demos) voor nodig nl "Cameleon 5000 from Camel Audio, Rhino 2 from BigTick, Vanguard from reFX, WusikStation from Wusik dot com and z3ta+ from rgc:audio"

"Sound synthesis and sampling" door Martin Russ is een goed boek dat een degelijk in-depth overzicht geeft over de technieken die gebruikt worden in ....eeeh geluidssynthese en sampling. Zeer goed naslagwerk.

Praktisch zou ik de "synth secrets" reeks aanraden te vinden op sospubs.co.uk onder articles/technique/synthesis. Een dertigtal lessen in praktische synthese van piano to snaardrum.

En ten slot "fm theory and applications" door J Chowning - de persoon die het prinicipe van fm heeft gevonden en voor yamaha gebruiksklaar heeft gemaakt - is te vinden op http://www.spoogeworld.com/music/instruments/yamaha/main.php

Met deze ben ik begonnen en verder heb ik vooral veel patches geanalyseerd.

Doei,
J

Back