[muzikanten] Gospelakkoorden / -feel?

Bartology

Big member
Wie kent de geheimen?

Wat zijn specifieke toevoegingen aan akkoorden die maken dat je die Gospelsound krijgt? Of spreek je niet van "Gospelakkoorden?"
Lijkt het op jazz/blues (ik denk het wel...) en kun je dan ook toevoegingen gebruiken uit die tak van sport (9, 11, 13 b5, b9 #11 etc?)
Is het de wijze van spelen, de "feel" die maakt dat het Gospel-achtig klinkt?
Ik kan redelijk wat met een piano, maar de "Shout-it-out-Gospelfeel" beheers ik (nog) niet.

Wie doet het Hallelujah-boekje open? :engel: :halleluja

heb ik ook wel es over nagedacht. Ik denk dat je lekker op blues kunt blijven hangen met een paar character notes erin. Voor de rest zit 't 'm erin dat het swingt en vibe heeft, je moet echt -willen- meeklappen! Een goed idee is ook, Hammond te spelen, daarvoor bestaan specifieke gospel-favoriet-presets, met relatief veel hoge drawbars, geen overdrive, tikkie chorus of vibrato erop. owjaaaaaah!

tip voor piano: luister naar het album still crazy after all these years van paul simon, daar staat een verukkelijke gospel song op met veel piano geweld!

Het zit m ook zeker wel in de akkoorden hoor. Veel dominants kruis9s en ook erg veel sus akkoorden op 4.

Back