problemen akai sample cd

michel van rooy

Ingeburgerd
hallo, weer even een hele domme vraag:

ik wil een sample cd van akai gaan kopen voor mijn mpc 2000 xl maar ik heb alleen maar een zip drive in dat ding zitten. hoe krijg ik die samples nou in mijn mpc ?

kan mijn pc akai formaat lezen en dan op een zip kopieren ? ik kan me herinneren dat ik een keer een akai samplecd van iemand had geleend en dat mijn pc alleen maar een hele lege cd herkende, dus t lijkt me dat dit niet kan ? of moet ik dit dan via een speciaal programma doen ?

thanx voor the info again !!

je kunt natuurlijk gewoon een externe scsi cd-rom kopen, maar er bestaat software voor het converteren van akai naar .wav formaat. en dan kun je die .wav files weer op je zip zetten en inlezen in je sampler, maar da's wat omslachtig. Waarom koop je niet gewoon een 2de hands externe cd-rom drive, voor 50 euro max. ben je klaar en als je geluk hebt nog voor minder. :)

er is al eerder een thread geweest over het converteren van akai formaat naar de pc......gebruik ff de zoekoptie zou ik zeggen ;)

De PC herkent geen Akai CD-Roms. Er bestaat wel conversie-software zoals CDXtract en Translator waarmee je de Akai-files kan converteren naar andere formats (bv wav en softsampler-files). Maar daarmee maak je de zaak er natuurlijk niet eenvoudiger op, en bovendien zitten de data nog steeds niet in je MPC! Eerst omzetten naar wav, en dan die wavs inladen in je MPC lijkt OK, maar dan verlies je wel de programmeringsdata (preset data), die bij vele instrument presets ook belangrijk zijn! Bij loops is dat minder belangrijk.

Bedenk ook dat ZIP-disks niet bepaald goedkoop zijn en bovendien een beperkte opslagcapaciteit hebben (amper 100 of 250MB), i.t.t. CD-R. Je zal dus meerdere ZIP-disks moeten voorzien om er de inhoud van een complete Akai CD op te kopiëren. En daarmee maak je het hele zaakje onnodig duur...

De eenvoudigste en (relatief) goedkoopste oplossing is dus een externe SCSI CD-Rom te kopen. Als je een 2e hands model wil kopen, let dan op de snelheid en access time, want oudere modellen zijn tergend traaaaaaaaaaagg...

is er niet een programmaatje waarmee ik die data direct op zip kan zetten zonder het eerst om te zetten in een wave-formaat ?

ik had trouwens een scsi cd-rom op mijn compu. zou ik die er anders weer in kunnen zetten en dan via een scsi kabel de hele zooi in mijn mpc kunnen laden ?

anders moet ik inderdaad maar een 2e hands scsi-cd-rom kopen. wel jammer van t geld...

Origineel geplaatst door michel van rooy
is er niet een programmaatje waarmee ik die data direct op zip kan zetten zonder het eerst om te zetten in een wave-formaat ?

Met Translator zou je in principe wel van CD-Rom naar Zip moeten kunnen kopiëren, ook als het allebei interne IDE drives zijn en zonder dat de MPC aan je chain hangt.
Ik heb dan meteen ook maar eens gecheckt of Translator soms Akai S1000 CD's kan omzetten naar Akai MPC, maar in de manual staat dat ze deze conversie (nog) niet hebben geïmplementeerd, omdat ze vinden dat de MPC dat klusje best goed aankan op z'n eentje... :stupid
Jammer, maar ik denk dat het niet lukt zonder andere conversies of omwegen. De snelste en zekerste werkwijze is en blijft dus een externe SCSI CD-Rom drive aan je MPC.

Origineel geplaatst door michel van rooy
ik had trouwens een scsi cd-rom op mijn compu. zou ik die er anders weer in kunnen zetten en dan via een scsi kabel de hele zooi in mijn mpc kunnen laden ?
Dan neem ik aan dat je ook een SCSI kaartje hebt in je PC, waar je de MPC rechtstreeks op aansluit? Had dat meteen gezegd! :eureka:
Pak er meteen je handleiding van de MPC bij, en zoek eens op of de MPC2000XL SMDI dumps ondersteunt? Want indien ja, dan kan je al je wavs vanuit Sound Forge rechstreeks in het RAM van de MPC dumpen via SMDI ! :biertje:

Wat betreft het inladen van die Akai S1000 CD in de MPC via de interne SCSI CD-Rom drive in je PC : ik kan niet voorspellen of dit kan, maar als je dan toch het materieel klaar hebt liggen, probeer het gewoon ! En laat ons weten of het lukt !

Back