Door de bomen...

meesha74

Muzikant
herkennen jullie dit probleem:

Ik heb op dit moment zo'n groot aanbod van (soft) synths, vst's en andere mogelijkheden om muziek te maken, dat ik op een bepaald moment voornamelijk bezig was met het intellen van m'n software, Rewire's / tracks aanmaken, effecten kiezen, routing enz. Om maar te zwijgen over het zoeken naar de juiste geluiden. Daardoor kwam ik bijna niet meer toe aan het muziek maken, of m'n inspiratie was inmiddels verdwenen.

De oplossing: Ik heb een standaard instelling gemaakt in zowel soft als hardware waardoor de mogelijkheden wat meer beperkt zijn. Maximaal aantal (soft) synths, aantal tracks, Vast ingestelde effecten en routing enz. Dit omdat ik er ook achter ben gekomen dat ik toch vaak dezelfde instellingen / (soft) synths gebruik. Op deze manier ben ik "verplicht" me te beperken tot de mogelijkheden die ik heb en daardoor meer m'n creativiteit te gebruiken ipv. met "techniek" bezig te zijn.

Ik heb gemerkt dat deze aanpak prima werkt!

Mij tip dus: Leg jezelf (technische) beperkingen op zodat je sneller werkt en meer gebruik kunt (moet) maken van je eigen kreativiteit.

Wat zijn jullie ervaringen?

Volledig mee eens!

En hou dat een tijdje vol.
Pas als je eens vastzit, pak dan eens een ander instrument.
Het liefst een totaal ander instrument, bijvoorbeeld een gitaar...
Dat werkt zeer verfrissend op de geest.

Wout

Ik weet nog dat ik zo'n 15 jaar geleden de mooiste en leukste dingen heb gemaakt met alleen een Roland JV30 en een Amiga500 (later nog een JV880 en SPD11 erbij gekocht). Die apparaten ken(de) ik dan ook van binnen en van buiten, en heb er alles uitgehaald wat erin zit. Als ik die opnamen nu terug luister sta ik soms nog versteld van wat ik destijds met zo weinig middelen heb gemaakt. Ik heb dat dan ook als uitgangspunt voor mijn huidige strategie gebruikt.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
[...]Het liefst een totaal ander instrument, bijvoorbeeld een gitaar...

:confused: Ja, of een sopraansaxofoon

Je moet er maar een hebben en er op kunnen spelen, he?

Ik heb ook last van al de mogelijkheden die er zijn. Het werkt eerder tegen me dan als een voordeel.

Ik probeer dan ook zo weinig mogelijk VSTi's te gebruiken (alleen degene die me echt interesseren) en voor de rest wat hardware.

Ook word ik een beetje gek van SX3, ik ken 'm redelijk goed maar eerlijk gezegd word ik gek van alle opties en beeldvervuiling. Ik zit al een tijd te denken om meer met Ableton te gaan doen vanwege de simpelere layout, maar dat lukt me maar niet. Op een of andere manier heb ik moeite om mijn SX3 werkwijze te vertalen naar Ableton, en met de tutorials kom ik ook niet veel verder. Ik zou het trouwens zeer op prijs stellen als iemand tijd heeft om mij eea over Ableton uit te leggen via de mail ofzo :)

Mede doordat ik nog steeds niet alles lekker aangesloten heb, verval ik in de gewoonte om meestal maar 1 bak te gebruiken.. (voor "tracks"/patterns te bouwen de RS7K, voor lekker ambient-achtige zooi 1 van m'n synths)

Opzich behoorlijk (noodgedwongen) beperkend.

Maar als ik (ooit) alles goed heb staan, ben ik zeker van plan om ook regelmatig(er) met beperkte middelen/instellingen tracks te gaan bouwen.

Hoewel meer natuurlijk wel beter is! :D

Ja, ik ben het hier ook mee eens... ik denk dat ook de key to succes is als je met software wil werken.. zelf werk ik in cubase met templates per muziek stijl...

als je alles maar wil weten van je sequencer en je 74 miljard plugs dan zie je idd door de bomen het bos niet meer...
dit zie je ook vaak gebeuren met mensen die afgeven op software en liever hardware gebruiken, puur omdat ze verdwalen in de mogelijkheden en zich niet beperken tot dat wat ze werkelijk nodig hebben.

als ik bepaalde VST's of plugs een tijdje niet gebruikt heb pleur ik ze weg...anders wordt je gek...

Het probleem met software is dat je er snel teveel van hebt omdat er zoveel gratis te krijgen is.

Op een goede dag had ik ook een softsynth aan de praat gekregen en dacht he, dat is leuk. Meteen nog 25 van het net gehaald en geinstalleerd. Aardig om even doorheen te bladeren, maar toch maar allemaal weer weggegooid na problemen met CPU power.

Ik ben toch meer iemand van hardware, maar ik heb nu zo'n drie softsynths waar ik wel eens wat mee doe en neem niet meer eens de moeite om nieuwe te downloaden aangezien ik het 9 van die 10 keer helemaal niks vindt en uiteindelijk er toch geen gebruik van maak. Dus als ik soft wil gaan houd ik het wel bij die drie.

Ik heb me ooit voorgenomen om alleen plugs te gebruiken die ik koop, dat werkt ook wel :D

Heb er dus niet zoveel, en dat beperkt de mogelijkheden.

Zo heb ik ook weinig presets, dus niet banken vol, ik maak gewoon zelf het geluidje dat ik in mn hoofd heb. Scheelt hoop gebladder en tijd.

Maar heel herkenbaar idd..

Ik gebruik niet meer dan 5 VSTi's en ca 5 verschillende effect-bundles, daar kan ik alles mee.
Voordeel van het simpel houden is ook dat je steeds beter snapt hoe je alles op elkaar af kan stemmen en dus productiever wordt.

Ik ben dus ook nauwelijks geinteresseerd in nieuwe pluggies, heel soms een freeware effect pluggie wat ik 's probeer, maar qua softsynths is het mooi zo. :)

Back