JP8000 continu midi signaal ? Iemand hier ervaring mee ?

Hoi,

ik heb een JP8000 en zodra ik hem aanzet geeft hij een continu midi signaal. In cubase blijft het midi-in lampje knipperen en op mijn emagic amt8 ook.
Heeft iemand dezelfde ervaring hiermee ? heb ik een bepaalde setting verkeerd staan ?

bedankt !

Gr.Erol

Ik ken de JP8000 niet zo goed, maar misschien is het zo dat je aftertouch hebt aan staan op de JP8000? Volgens mij genereert dat een continu midisignaal, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.
Mijn Korg 01W doet dat in ieder geval ook en daar is de aftertouch de oorzaak.

Aftertouch zou in principe geen continu signaal moeten geven, want die wijzigt pas als je aan de toetsen zit. Het enige midisignaal dat echt continu is, is active sensing. Misschien dat de JP ook midi-clock uitstuurt?

Ik zou gewoon even midi-ox installeren zodat je kunt zien welk signaal je binnen krijgt. Alhoewel, Cubase heeft toch ook wel een input monitor?

Jep, ik heb ook een jp-8000 en heb hetzelfde probleem.. Ik zie regelmatig op m'n midex een lampje branden op het kanaal van de Jp, terwijl ik er helemaal niet aanzit... Om eerlijk te zijn ben ik er nooit achtergekomen wat het probleem was, en om eerlijk te zijn, maakt het me ook niet zoveel uit, ik heb er in ieder geval geen last van :D Hij doet geen dingen die ie ik niet wil... Maar ik hou deze draad ook ff in de gaten, misschien word het mysterie na tijden ook voor mij n keer opgelost 8D

Hee toch meerdere mensen met dit probleem!
Ik heb er ook last van.
Ooit heb ik hem "laten maken" / ribbon controller vervangen, maar helaas dat was het niet.
OS ge-update, nog steeds hetzelfde.

Heb wel gemerkt dat ie het bij sommige patches meer doet dan bij andere.
Ik gebruik hem sowieso alleen als masterkeyboard op het moment, en filter in logic de data.

Rare bij mij ook is dat ie het vaak doet als ie lang aanstaat. Even aan en uit en dan doet ie het weer.

Overigens heb ik wel een vermoeden: ik heb in het verleden gewoon veel te veel gesupersawed, en nu straft ie mij ervoor :D

Nou ja ik filter alles behalve midi noten en pitchband :)
Streng deurbeleid! Dat zal hem leren!

Maar lekker is het niet, want hij belast wel de midi in en je host moet toch die data verwerken.

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Overigens heb ik wel een vermoeden: ik heb in het verleden gewoon veel te veel gesupersawed, en nu straft ie mij ervoor :D

Nee, hij straft je voor de overstap naar software !! :)

zelfde probleem gehad. is het niet active sensing die je niet uit kan zetten?

mijn promega doet dat trouwens ook, zelfs als die uitstaat :confused: (dus wel stroom, maar de aan uitknop uit)

Origineel geplaatst door quifster
zelfde probleem gehad. is het niet active sensing die je niet uit kan zetten?

mijn promega doet dat trouwens ook, zelfs als die uitstaat :confused: (dus wel stroom, maar de aan uitknop uit)
Active sensing? Bedoel je die ribbon controller?

nee, ik bedoel het midi protocol wat sommige leveranciers implementeren om de midi port alive te houden, die sturen steeds een ben je nog in leven signaal heen. Dat heet active sensing. Kawai doet het bijvoorbeeld ook. promega dus blijkbaar ook. En ik vermoed de jp8000 ook maar dat weet ik dus niet zeker.

Je zou het moeten kunnen zien met een midi monitor, maar die heb ik hier niet bij de hand op het moment.

Active sensing?
Dat was het woord ja.. midi jargon voor een apparaat die zegt: ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er ik-ben-er

Mijn Roland PC-200mkII heeft dat ook volgens mij.

Het gaat in ieder geval echt heel wisselvallig, soms heb ik er totaal geen last van, en soms blijft ie maar gaan.., en blijft m'n midex knipperen.. Het is inderdaad heel onvoorspelbaar

Active sensing is een continu signaal dat een midi-apparaat kan uitsturen zodat het apparaat aan de andere kant van het lijntje kan checken of de verbinding verbroken is of niet.

Mijn GEM stuurt het inderdaad ook non-stop uit, maar ik filter 'm op de input van mijn patchbay.

Ja klopt, active sensing is een MIDI bericht dat aangeeft dat een MIDI apparaat nog 'leeft'. De ontvanger ziet dit signaal en bij het wegvallen kan er actie ondernomen worden zoals een "All notes off".

Dit is handig wanneer je bijvoorbeeld een MIDI-kabel er uit trekt wanneer je apparatuur aanstaat. Je hebt dan vrijwel geen last van hangende MIDI noten.

Active sensing belast het MIDI signaal vrijwel niet. Ook al lijkt het alsof er constant veel data wordt verzonden (zoals patchbay LED's die altijd knipperen of aanstaan). Maar in werkelijkheid bestaat een MIDI active sense bericht slechts uit 1 byte wat periodiek wordt verzonden (0xFE om precies te zijn :) ). Voor onze ogen lijkt dit constant te gebeuren, maar technisch gezien valt het erg mee :)

Ik ken de JP-8000 niet zo goed, maar het zou best kunnen dat het een active sense signaal is wat hij uitzend. In dat geval is het niet iets waar je je zorgen om moet maken :)

Overigens... niet alle apparatuur stuurt active sensing uit. Vooral de oude analoge spullen in de begintijd van midi doen dit vaak niet.

Origineel geplaatst door organix
Ja klopt, active sensing is een MIDI bericht dat aangeeft dat een MIDI apparaat nog 'leeft'. De ontvanger ziet dit signaal en bij het wegvallen kan er actie ondernomen worden zoals een "All notes off".

Dit is handig wanneer je bijvoorbeeld een MIDI-kabel er uit trekt wanneer je apparatuur aanstaat. Je hebt dan vrijwel geen last van hangende MIDI noten.

Active sensing belast het MIDI signaal vrijwel niet. Ook al lijkt het alsof er constant veel data wordt verzonden (zoals patchbay LED's die altijd knipperen of aanstaan). Maar in werkelijkheid bestaat een MIDI active sense bericht slechts uit 1 byte wat periodiek wordt verzonden (0xFE om precies te zijn :) ). Voor onze ogen lijkt dit constant te gebeuren, maar technisch gezien valt het erg mee :)

Ik ken de JP-8000 niet zo goed, maar het zou best kunnen dat het een active sense signaal is wat hij uitzend. In dat geval is het niet iets waar je je zorgen om moet maken :)

Overigens... niet alle apparatuur stuurt active sensing uit. Vooral de oude analoge spullen in de begintijd van midi doen dit vaak niet.
Hmm denk niet dat dat het is. Het is meer controller data, elke keer weer anders. Soms pitch soms een ander controller getal...

Back