"New York style" compression?

Origineel geplaatst door ChampionSound
De fase verschillen tussen droog en gecompressed signaal zijn heel klein, maar ze zijn er wel. Zowel bij analoge hardware (héél minimaal) als bij digitaal (DA/AD conversie kost ook een paar samples tijd) Bij de hele hoge frequenties kan dan wel makkelijker phase cancellation optreden. Dit is eventueel op te lossen door (dit doe ik tenminste):

1) Het gecompresste signaal realtime op te nemen op een nieuwe track in je sequencer, zoom heel ver in op sampleniveau en vervolgens nudge (verschuif) je deze nieuwe track een paar samples terug totdat de waveforms van de originele en gecompresste signaal zoveel mogelijk synchroon in tijd lopen, dus tegelijk naar positief en negatief.

Creeër je op die manier niet JUIST fase verschillen omdat je dit nooit helemaal precies kan doen ? op je gehoor kan je een boel doen natuurlijk maar het lijkt me nogal bewerkelijk.

Maar waarom ontstaat er bij compressie een faseverschil ? compressie is toch juist amplitude/frequentie gericht?

Origineel geplaatst door Freezz
Creeër je op die manier niet JUIST fase verschillen omdat je dit nooit helemaal precies kan doen ? op je gehoor kan je een boel doen natuurlijk maar het lijkt me nogal bewerkelijk.

Maar waarom ontstaat er bij compressie een faseverschil ? compressie is toch juist amplitude/frequentie gericht?

Naja, op de sample naukeurig

het fase probleem in dezen is, dat het originele signaal wordt gemixt met het beinvloede signaal.

Die twee signalenleggen een verschillend pad af, en doen er dus verschillende tijden over om uiteindelijk bij de eindbus te komen. Natuurlijk gaat het om belachelijk korte verschillen, maar dat kan niettemin rare artifacten opleveren, als deze 2 worden samengevoegd.

Origineel geplaatst door Pjotr G
het fase probleem in dezen is, dat het originele signaal wordt gemixt met het beinvloede signaal.

Die twee signalenleggen een verschillend pad af, en doen er dus verschillende tijden over om uiteindelijk bij de eindbus te komen. Natuurlijk gaat het om belachelijk korte verschillen, maar dat kan niettemin rare artifacten opleveren, als deze 2 worden samengevoegd.

okeej....daar had ik idd nog niet bij nagedacht. is wel logisch ook.

@Mikula ; idd op één sample is dat makkelijk en een drumloopje/simpele sequence zal ook nog wel lukken maar als je wat minder herkenbare golfvormen krijgt lijkt me dat dat problemen oplevert.

Origineel geplaatst door Pjotr G

Dat zeg ik, gamma.

Origineel geplaatst door trash
Klinkt als brickwall compressie waar een andere naam voor verzonnen is.

Nee. Brickwall limiting is compressie waar de ratio oneindig is op alles dat groter of gelijk is
aan de threshold. Resultaat: Alles wat luider dan de treshold is voordat het de compressor
binnenkomt, verlaat dat niet luider dan de threshold. De threshold is daar de zogenaamde
'brick wall".

Mvg.

CoolRunning

Back