Kick + bass goed in de mix krijgen

Resonance

Turn up the reso!
in mn laatste snippets had ik nooit echt lekker laag..

dus ik ben hier eens wat op gaan oefenen, opname niveau, bass en kick sidechainen.. heb t vervolgens in cubase verder afemixed en de kick en de bass nog een keer gecompressed en samen door een andere compressor geroute..
verder t laag weer bijgeschaafd.. eigenlijk ben ik voor t eerst eens tevreden met de bass / kick verhouding ...
aangezien ik wel eens vaker stront in mn oren blijk te hebben, ben ik ook erg benieuwd of het elders ook goed klinkt, aangezien ik hier nog steeds afmix op een hifi set ....

moet de bass of de kick bijv. nog verder in t laag? of juist minder? etc.

graag wat feedback qua equalizing op dit korte fragmentje ...

Attachments

• bassline.mp3
    142,2 KB · Bekeken: 93
en hier nog een stukje ... tis iig de bedoeling dat de bass flink zwaar is.. zolang t maar niet te zwaar is .. heb zelf t idee dat t net op t randje zit bij dit stukje (op mn hifi speakers iig wel)...

Attachments

• bassline2.mp3
    247,5 KB · Bekeken: 109
kom er trouwens achter dat t vergeleken andere muziek super zacht klinkt terwijl alle meters in cubase al bijna clippen ..
iemand hier nog tips voor? of is dit alleen op te lossen met een maximizer waardoor je muziek alweer snel te plat gaat klinken?

't laag in deze snippets is wel owke, maar 't is vooral erg dof!

ik vind je snippets erg dof klinken, als je het mij vraagt.
alsof er een lowpass filter over loopt.

in winamp zie ik ook alleen de meest linkse metertjes uitslaan. in het mid en hoog zit niks.

denk dat je sowieso te veel laag erin hebt zitten, t klinkt wat wollig. geloof dat je het in het midlaag wat moet drukken.
en wat met je mid en hoog doen.

wat grappig is, dit probleem had ik in het begin ook als ik een opname beluistere van mezelf. veel wollige bass erin.
is nu opgelost, goede samples, goede geluidskaart en afluistering.

het was wel mn bedoeling om het een beetje wollig te laten klinken .. maar te dof klinkt t idd ..
om de 1 of andere reden krijg ik met die Q equalizers van waves maar geen lekker resultaat, volgens mij ging t equalizen mij beter af toen ik nog alleen de cubase equalizers gebruikte ....

Klinkt inderdaad enorm dof dit...! In een kick is het laag niet het enigste wat belangrijk is.., nu lijkt het inderdaad of er 'n lowpass filter over het geheel zit... In je kick moet je sowieso je punch ook goed horen, die zit wat meer in de hoge frequenties... Ik denk dat jij echt wat te extreme instellingen hebt gemaakt qua eq, waardoor de hoge tonen totaal in het niet vallen

ik hoor nu over mn koptelefoon trouwens ook dat t clipped... heb ik over mn speakers niet ...

pffff ... ik heb of teveel laag of teveel mid .. maar lekker krijg ik t de laatste tijd nooit meer ... als het tenminste ooit wel goed klonk, maakte me er eerder nooit zo druk om.. misschien toch maar eens zo'n analyzer ofzo gebruiken om te kijken welke freqs er missen etc. weet iemand misschien zo iets wat goed kan helpen bij t afmixen?

wat ik trouwens de laatste tijd ook vaak doe zijn individuele tracks nog een keer door de mixer halen omdat t equalizen op de mixer een stuk beter gaat, alleen nadat t is opgenomen klinkt t weer totaal anders :stupid

vooral kicks ... al t laag en punch is weg... en vervolgens verpest ik volgens mij de rest door de boel nog verder te verprutsen met foute EQ settings

iig bedankt voor de tips :)

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
misschien toch maar eens zo'n analyzer ofzo gebruiken om te kijken welke freqs er missen etc. weet iemand misschien zo iets wat goed kan helpen bij t afmixen?

als je een analyser gebruikt moet je wel weten wat je doet en daarbij, je kan echt niet zonder je gehoor.

Stel je wilt het mid en hoog in balans hebben in je kick/bass mix. Wat zou de analyser dan moeten aangeven? Je kunt niet de kale kick/bass mix recht gaan eq-en, want er verandert een hoop als er andere instrumenten bijkomen, die wel veel meer hoog bevatten, zoals leads etc. Je kunt wel eens een kick/bass mix van een gemasterde plaat door je analyser laten lopen en kijken wat die voor curve geeft. Dit zou een redelijke referentie kunnen zijn voor je eigen mix.
Maar dan nog ligt het ook aan je bron materiaal wat er uit valt te halen. Probeer anders eens andere samples/geluiden.

Het laag is sowieso moeilijk af te mixen. Vaak hoor je op je speakers niet wat je eigenlijk aant doen bent. Dit heeft met fysieke beperkingen te maken van je speakers. Nou weet ik zo even niet wat jij voor speakers hebt. Maar als ik naar je sampletje luister vermoed ik ook een afluister probleem.

ik hoor nu over mn koptelefoon trouwens ook dat t clipped... heb ik over mn speakers niet ...

pffff ... ik heb of teveel laag of teveel mid .. maar lekker krijg ik t de laatste tijd nooit meer ... als het tenminste ooit wel goed klonk, maakte me er eerder nooit zo druk om.. misschien toch maar eens zo'n analyzer ofzo gebruiken om te kijken welke freqs er missen etc. weet iemand misschien zo iets wat goed kan helpen bij t afmixen?

wat ik trouwens de laatste tijd ook vaak doe zijn individuele tracks nog een keer door de mixer halen omdat t equalizen op de mixer een stuk beter gaat, alleen nadat t is opgenomen klinkt t weer totaal anders :stupid

vooral kicks ... al t laag en punch is weg... en vervolgens verpest ik volgens mij de rest door de boel nog verder te verprutsen met foute EQ settings

Over je koptelefoon dat het clipped tja klinkt bekend in mijn oren! Overigens krijg ik een klap in mijn gezicht als ik het eerst op mijn koptelefoon afmix en dan vervolgens het op de monitoren luister. Jeez dan zie je maar hoe je dingen enorm kan verneuken.

Ik weet wel dat het commentaar wat ik kreeg altijd was dat er te veel laag in zat en het idd te dof klonk/klinkt. Ik heb nu eindelijk een kick die niet dof klinkt. HEt zijn er wel 4 over elkaar met allemaal hun eigen frequency van laag tot hoog en het klinkt vol niet te laag en enorm lekker. Misschien is dat een optie voor je.

Wat ik in het verleden niet deed doe ik nu wel. Ik luister gewoon enorm goed, ik neem een voorbeeld van een plaat of cd waarvan ik zeg dat is een lekkere kick of die mix is heerlijk. Daar concetreer ik me op. Ik luister nu onwijs goed naar de cd van Sasha. Maar het evenaren van zo'n mix dat kan ik natuurlijk vergeten maar je kan wel proberen er bij in de buurt te komen.

Luisteren is en blijft de key. En verwacht niet dat als je kick lekker is de rest dan ook goed klinkt. Dan komt het gewoon op je oren aan en wat jij lekker vindt. En neem gewoon op luister terug op je huis tuin en keuken setje, de auto of bij de buren of op je werk. En luister goed dan ook naar het nummer wat jij als voorbeeld voor je mix genomen hebt. Moet je kijken wat een verschil, luister dan wat er anders moet en schrijf die punten op en ga er mee aan de slag. Neem het opnieuw op en weer luisteren. Echt geloof me je krijgt vanzelf dan het gevoel.

Trouwens als je probleem te veel laag is, vraag je dan eens af in welke sounds laag zit ;-) kijk daar eens naar...

En zo'n analyzer is wel leuk maar zegt nog geen fuck over hoe het klinkt, dus staar je daar niet op blind.

En dat opnieuw opnemen en weer mixen, vergeet niet dat je hoog snel verliest in een track.

Ik gebruik zelf laatste tijd wat resonance op de kick om hem wat minder dof te maken, hij gaat dan meer ploppen waardoor hij minder dof klinkt.

Kan het misschien ook zo zijn dat in je monitors voor je gevoel te weinig laag zit en dat je daarom er veel teveel indoet? Of dat je ze veel te hard zet?

Ik heb er vaak last van als ik continue naar mn eigen prutsels luister dat ik dan op den duur niet meer weet wat nog goed is en wat niet. Dan pak ik gewoon wat andere nummers erbij, niet per definitie de stijl die ik dan op dat moment maak, en schakel dan terug. Vaak hoor je dan gelijk dat er iets niet goed zit.

Als je nu hoort dat je je de tik mist in je bassdrum, dan kan je er nu toch ook nog gewoon een bassdrum erover heen layeren waarvan je het laag filtert?

Wat trouwens ook een leuke oefening is die ik ook wel eens doe:
Pak een kick die je mega vet vind klinken, en ga proberen om die na te maken, dus zet beiden in je sequencer en kijk waarom de een vet klinkt en de ander niet. Zo leer je ook vaak wat je in je eigen kicks mist :D

Reso> heb je al geprobeerd je bass en kick echt te scheiden kwa frequentieband?

Probeer de Bass eens met een highpass filter net boven de kickdrum te houden.....of andersom....leg de kick eens net boven de frequentieband van de subbass. Op die manier scheid je de sounds echt en blijft het accent op beiden instrumenten intact en heb je geen last van het "wegdrukken" van bepaalde sounds.

Just my 2 cents......

Hi, een bewerking

EQ instellingen:
HP: F 60.0 Hz, Q 2.6
BP: F 130 Hz, G -9.0 dB, Q 3.0
BP: F 325 Hz, G +2.5 dB, Q 1.0
BP: F 2.50 KHz, G +7.0 dB, Q 1.0

En dan een compressor, maar deze is niet geweldig.

Attachments

• test_bewerkt.mp3
    251 KB · Bekeken: 123
Ok nu zulke exacte cijfertjes gaan hoe goed dit ook bedoeld is niet op voor elke kick cq mix etc. Je kan die frequenties wel enigzins aanhouden, maar de praktijk wijst helaas anders uit. Er zijn tal van die schema's voor de kick tot de strijkers...

Origineel geplaatst door cns
Ok nu zulke exacte cijfertjes gaan hoe goed dit ook bedoeld is niet op voor elke kick cq mix etc. Je kan die frequenties wel enigzins aanhouden, maar de praktijk wijst helaas anders uit. Er zijn tal van die schema's voor de kick tot de strijkers...
Nee, dit zijn de bewerkingen die ik op de sample heb losgelaten, het resultaat staat als bijlage in mijn vorige post, deze heb je natuurlijk al beluisterd...

Deze bewerking is puur op gehoor, geen analyser etc.
Kijkend naar de uiteindelijke instelligen is er een enorme piek rond de 130 Hz, mogelijk is dit een dipje in de versterker / speaker combinatie.

Origineel geplaatst door FrankH
Nee, dit zijn de bewerkingen die ik op de sample heb losgelaten, het resultaat staat als bijlage in mijn vorige post, deze heb je natuurlijk al beluisterd...

Deze bewerking is puur op gehoor, geen analyser etc.
Kijkend naar de uiteindelijke instelligen is er een enorme piek rond de 130 Hz, mogelijk is dit een dipje in de versterker / speaker combinatie.

Jaja heb hem beluisterd maar nog geen analyzer ;-)

Maar ik kan dus concluderen dat jij wel (altijd) gebruik maak van een analyzer?

Zo'n analyzer is ook niet alles.. Het is belangrijker dat je ook daadwerkelijk hoort wat je doet in plaats van dat je je teveel richt op zo'n analyzer... Je hele eq-instellingen etc verschilt toch per track omdat je niet altijd dezelfde bassen en kicks etc gebruikt... Monitoren zijn daarvoor erg handig, maar brand je muziek gewoon eens vaker op een cd'tje en probeer het op zoveel mogelijk systemen af te luisteren... Probeer aan de hand daarvan je mix te verbeteren...

ik heb er even een hele simpele comp op gezet en alles onder 30 hz dr uit gehaald
omdat er niks in het hoog zat krijg je daar een wat artificieel hoog randje, maar volgens mij klinkt deze al beter.
de kick en bas blijven mekaar wel in de weg zitten, daar kan ik weinig aan doen hier

Attachments

• compressed.mp3
    195,3 KB · Bekeken: 102
Back