tascam gigastudio ervaring met logic 5.x pc

bobaphat

Ouwe rot
Ik lees op dit forum heel weinig over de tascam gigastudio softsampler. Ik ben namelijk op zoek naar een goeie softsampler om multisamples mee te spelen (zoals Scarbee 73 rhodes, wurly). Kontakt vind ik niet lekker werken, Halion,, tja,,, en EXS in logic is ronduit kut.

Ik wil dus weten wat julie ervaring is met gigastudio, vooral op het gebied van multisample libraries met veel velocity layers, en in LOGIC op de pc.

thanx

Hi Boba, ik ben heel enthousiast over GigaStudio 3.1 : de inlaadtijd/snelheid, de polyfonie, het snel en gericht opzoeken van banken & sounds, de ingebouwde mixer, de velocity layers, de gebruiksvriendelijkheid : het is allemaal echt top. Ik heb zelf jaren gezworen bij Emu-4, maar na een jaartje GS3 bleek ik de Emu's niet meer te gebruiken, dus die is verkocht.

Er zouden nog wel heel wat dingen kunnen verbeteren in GS3, bv meer & betere filters, meer LFO waveforms. Op dit punt staat Kontakt en EmuX echt wel flink voor op GS3, maar dit kan misschien nog ten goede veranderen in GS4.

Uitermate belangrijk is dat je hele GS3 workflow staat of valt met de aanmaak van een degelijk georganiseerde library in gig-formaat. Om Akai /Emu CD's te converteren naar gig-files, kan je best de Translator software gebruiken van ChickenSys. Vooral bij Emu CD's blijkt dit wel een aantal corrupte .gig-files op te leveren, maar als je die er eenmaal hebt kunnen uitvissen, en als je eenmaal een duidelijke folderstructuur hebt in je gig-library, dan is het echt super!

Het is wel best dat je voor GS3 een aparte, stoere PC voorziet, met een audio kaart met GSIF2 drivers (bv RME) en een aparte snelle HD voor je .gig-files. Je stuurt GS3 via MIDI aan vanuit Logic, en de audio van GS3 kan je via ADAT naar je Logic mixer routen om die daar verder te bewerken met plug-ins.

Re: tascam gigastudio ervaring met logic 5.x pc

Origineel geplaatst door bobaphat
en EXS in logic is ronduit kut.

Draait de Scarbee Rhodes niet goed op EXS?

Je hebt gelijk wat opzetten van sample libraries en instruments betreft, maar ik wil toch 1 klein puntje in het voordeel van EXS noemen: het snelle inladen van instruments en de compacte memory footrpint + streaming maakt dat je eigenlijk nooit gezeur hebt, het draait altijd. Ik heb daarom ook dikwijls giga libraries omgezet naar exs en in veel (alle?) gevallen spelen die zonder problemen af. Die hechte integratie van EXS in Logic is gewoon goed geregeld. Ga je over naar een separate Giga-machine dan komt er toch weer heel wat op je af (kosten, techniek whatever).

Logic PC schijnt slecht om te kunnen gaan met memory boven 1 Gig. Dat zou er wel voor pleiten om een separate sampler te nemen als je heel veel of heel grote libraries tegelijk wilt gebruiken. Dan is Giga de juiste route om te volgen.

Overigens heb ik wel met Logic en Giga op 1 pc tegelijk gewerkt. Tot mijn verbazing ging dat nog redelijk goed. Nu heb ik een simpele configuratie van Logic Pro 7 en Giga 2.5 pc met daarop VSL. Op de giga pc houd ik de tracks helemaal droog, als ze klaar zijn haal ik ze stuk voor stuk over naar de Mac en mix het daarop af.

Re: Re: tascam gigastudio ervaring met logic 5.x pc

Re: Re: tascam gigastudio ervaring met logic 5.x pc

Origineel geplaatst door Herbert
Logic PC schijnt slecht om te kunnen gaan met memory boven 1 Gig. Dat zou er wel voor pleiten om een separate sampler te nemen als je heel veel of heel grote libraries tegelijk wilt gebruiken. Dan is Giga de juiste route om te volgen.

Klopt dat Logic 5.5 PC problemen heeft met memory >1Gb, en er zit ook een begrenzing op het maximum aantal EXS presets. Ook vervelend is dat hij al je presets eerst gaat scannen tijdens het opstarten van Logic. Vooral met uitgebreide libraries kan dit wel effe blijven duren...

Dergelijke EXS problemen zijn intussen wel verleden tijd met Logic 7.

@ david
Klinkt goed hoor. Wat ik alleen niet begrijp aan de GS3 is: Je gebruikt gs3 stanalone, maar hoe laat je het dan meelopen vanuit logic? Wel jammer dat je hem niet als vsti kan gebruiken dan.

@herbert
Ik gebruik win xp dus logic 5.x. De laadtijd van EXS is echt onmogelijk lang, er valt echt niet mee te werken, soms duurt het ruim een kwartier om een simpel drumkitje te laden.

De laadtijd van EXS is echt onmogelijk lang, er valt echt niet mee te werken

Kwartier? Ik dacht dat dit soort horrorverhalen alleen voorkwamen op trage Mac's. Bij mij doet hij er soms lang over als samples blijken te ontbreken en Logic alle sampleschijven gaat scannen, maar zelfs dan is hij na 1 of 2 minuten toch echt wel uitgezocht. Zowel op Logic 5.5 als op 7.1. Nou ja, zoals je het stelt is er inderdaad niet mee te werken.

@ david
Klinkt goed hoor. Wat ik alleen niet begrijp aan de GS3 is: Je gebruikt gs3 stanalone, maar hoe laat je het dan meelopen vanuit logic?

GS3 laten meelopen vanuit Logic is helemaal niets bijzonders, vermits GS3 zich standalone gedraagt zoals een hardware Akai of Emu sampler : het is net hetzelfde zoals je een externe hardware synth bespeelt via MIDI, maar dan met oneindig veel polyfonie en 8 MIDI inputs (tot 8x 16 = 128 MIDI kanalen).

Samengevat : GS3 op een eigen aparte PC, en een aparte Mac G5 voor Logic. Beide computers elk een eigen MIDI interface, en een ADAT kabel tussen beiden om de audio vanuit GS3 naar Logic te routen.

Je kan GS3 en Logic 5.5 ook samen gebruiken op éénzelfde PC, via ReWire ; de performance zal wel minder hoog zijn dan ; idealiter gebruik je een aparte stoere PC voor uitsluitend GS3 standalone.

Wel jammer dat je hem niet als vsti kan gebruiken dan.

Goed nieuws voor jou dan, want GS3 als vsti komt eraan! Het gaat "GVI" heten : Giga Virtual Instrument. Het is mij onduidelijk of dit ook goed gaat werken met Logic 5.5 PC.

http://www.tascamgiga.com/gvi.html

ok David bedankt voor je input, ik heb helaas maar een geluidskaart dus ik zal met rewire moeten gaan werken. Ik heb geen kaas gegeten van rewire met logic, dus daar ga ik maar even aan werken.

ok David bedankt voor je input, ik heb helaas maar een geluidskaart dus ik zal met rewire moeten gaan werken. Ik heb geen kaas gegeten van rewire met logic, dus daar ga ik maar even aan werken.
\

Pas op, als ik me niet vergis is de ondersteuning in Logic 5.5 pc beperkt tot Rewire1. Ik geloof dat het er op neerkomt dat je weliswaar midi kan wegsturen maar geen audio kan terugontvangen. Een paar jaar geleden heb ik daar ook naar gekeken en ontdekt dat ik er voor Logic eigenlijk niet veel aan had. Want ik wilde ook zoiets doen als jij beschrijft. t'Is jammer...
Ik denk dat de vsti-route toch het beste zal gaan werken. Het is me niet vaak overkomen dat een commercieel verkrijgbare vsti niet goed functioneerde op Logic pc.

aaah bagger, het zal toch niet,,,,:(

Ik denk dat ik anders maar gewoon overstap op cubase sx, want logic begint echt verouderd te raken nu. Ben de laatste tijd alleen maar workarounds aan het verzinnen, erg frustrerend.

Back