Mono kanalen in SX3 (Virus TI)

MikeJarod

ziet ze vliegen
Eigenlijk gebruik ik altijd stereo audio kanalen in SX3. Nu zit ik te experimenteren met mono kanalen, maar kom er niet uit.

Ik gebruik een Virus TI. Deze streamt audio naar SX3 via USB, en dat zie je terug als stereo kanaal in je mixer. Per Virus kanaal kan je instellen wat de output moet zijn. Outputs kunnen bv zijn: USB L+R (dus stereo), of USB L en USB R (dus 2x mono).

Als je voor de mono variant kiest, krijg je dus een kanaal hard naar links of naar rechts gepanned op het stereo kanaal in SX3. Bv: string = USB L, bass = USB R. In je VST mixer heb je dan 1 stereo kanaal met 100% links de sting, en 100% rechts de bass.

Op dit moment snap ik het niet meer. Wat ik natuurlijk wil is dat elk mono kanaal, ook een los VST kanaal wordt. Ik wil er natuurlijk VST effecten overheen kunnen gooien. Ik kan nu alleen effecten over het samengestelde stereo kanaal gooien, maar dan gaat het effect over beide kanalen.

Hoe moet ik dit nu oplossen? Is dit gewoon onhandig geprogrammeerd door Access? Of is er een manier om het linker en rechter kanaal van een stereo kanaal op te splitsen in 2 nieuwe mono kanalen?

Trouwens, het liefst splits ik het stereo kanaal op in 2 stereo kanalen. Beide hebben dan een mono bron. Anders kan ik er weer geen stereo VST effecten op loslaten.

Dit is natuurlijk allemaal realtime. Het is niet zo dat ik een stereo wav file heb die ik even op kan splitten, er moet denk ik iets met routing in de VST mixer gebeuren, maar daar heb ik niet genoeg ervaring mee.

in VST-connections gewoon mono-kanalen kiezen voor de virus inputs ipv stereo (als dat kan natuurlijk). Of begrijp ik je niet helemaal?

Nou, het probleem is dat we het hier niet over inputs hebben die bij VST Connections staan. De audio wordt direct naar de VirusControl VSTi gestreamed. Bedankt iig :)

Even iets anders gezegd:
Stel, je hebt een VSTi. Deze krijgt 1 eigen stereo track in de VST mixer. 100% links gepanned hoor je een string, 100% rechts gepanned hoor je een bass. Hoe trek ik dat stereo kanaal uit elkaar zodat er 2 mono VST kanalen onstaan?

En helemaal anders:
Stel je hebt een audio kanaal met een wav. 100% links hoor je een mannelijk koor, 100% rechts een vrouwelijk koor. Hoe trek ik dat stereo kanaal uit elkaar zodat er 2 mono VST kanalen onstaan? (zonder de bron wav te bewerken).

Hoi,

Ik heb zelf de Virus niet, maar misschien werkt dit:
- Maak 2 nieuwe group channels aan (mono)
- Ga naar de stereo usb input van de virus en stuur send 1 naar group channel 1 en send 2 naar group channel 2 (op 0 dB)
- Kies boven in het menuutje "Routing" (zie plaatje)
- Pan Send 1 helemaal naar links en Send 2 helemaal naar rechts

En nu heb je als het goed is 2 monosignalen.

Zoals ik al zei is dit een omweg, het kan denk ik makkelijker maar ik heb nooit met de TI gewerkt. In ieder geval als het bovenstaande werkt heb je een tijdelijke oplossing!

Tim

Attachments

• plaatje.jpg
    plaatje.jpg
    26,3 KB · Bekeken: 136
Bedankt Tim, dit lijkt inderdaad deels te werken. Ik heb nu alleen wel het probleem dat ik het originele Virus kanaal niet meer wil horen, maar dat zoek ik nog wel even uit.

Oh ja natuurlijk, dit is ook makkelijk te regelen:

Naast de aanknop van de sends staat een knopje die van de sends een pre-fader send maken. Deze bij beide sends aanzetten en de fader van het originele virus kanaal naar benden schuiven.

Tim

Back