Ideale Synth - wat zou deze hebben?

GuyDenruyter

Nieuwkomer
Laat hier even de sample-based-synths buiten beschouwing. Hoe zou de ideale synth er vandaag (of morgen) uitzien (ik bedoel filters, modulaties, envelopes, oscillatoren etc, niet kleur of geur)

- CV/Gate intervace

1. De ideale synth gaat er nooit komen omdat er dan nooit een beter product gemaakt kan worden en de markt in zal storten.
2. Ik wil helemaal geen ideale synth, want beperkingen kunnen juist in je voordeel werken.
3. Ideale synth is saai, omdat alles hetzelfde zal klinken.

Wat ik graag zou zien is een lijn met goedkope maar goedklinkende synths met beperkte mogelijkheden. Bv niet multitimbraal, maar wel met effecten etc. Lekker spartaans, want dat nodigt mij uit tot programmeren. Ik vind dat sommige synths helemaal verzuipen in de mogelijkheden, en dat mag ook wel eens anders. Bv die nieuwe Moog, die heeft ook maar beperkte mogelijkheden, maar lijkt mij oa vanwege de goede sound (dat zegt men) lekker om mee te spelen.

Wat me ook leuk lijkt is iets futuristisch zoals een synth met een 20x10cm touchscreen scherm en bv 4 potmeters. Beetje pda/laptop idee. En dat daar dan simpele synths op kunnen draaien. Dankzij zo'n touchscreen scherm kan je dan leuke dingen uithalen zoals x-y pad en gewoon editen door aan te raken.

Een combinatie van de Moog Modular, de ARP 2500 en de Roland System 700, maar dan in een makkelijke behuizing:D

Ongeveer de mogelijkheden van deze :
alesisandromeda.jpg

Met de sound van deze :
memorymoog.jpg

Aangevuld met de fx van deze :
Lexicon960L.jpg

En deze distortion aan boord :
P29817.jpg

En als extra wat van deze filtertjes ingebouwd :
sherman_filterbank.jpg

Origineel geplaatst door dione
Ongeveer de mogelijkheden van deze :
alesisandromeda.jpg

Met de sound van deze :
memorymoog.jpg

Aangevuld met de fx van deze :
Lexicon960L.jpg

En deze distortion aan boord :
P29817.jpg

En als extra wat van deze filtertjes ingebouwd :
sherman_filterbank.jpg

:L

:)

Grootendeels zelfde als Dione, alleen nog met de bediening van deze:

48.jpg

't is m.i. niet zo dat een uitermate super complexe synthesizer ook ineens veel interessanter of beter gaat klinken, heb zelf eens in Reaktor 5 een serie complexe synths aan elkaar gekoppeld en het klonk niet echt veel, beter dan 1 erg goede.

een aansluiting voor een monitor zou wel cool zijn

zodat je ala sounddiver je synth kan editen

er zou dan dus eigenlijk ook een ps2 of usb port voor de muis op moeten en uiteraard moet dit zonder bugs werken

Bedenk me net dat er volgens mij al lang synths zijn die dit kunnen? de grote romplers vooral die werkpaarden...
De grote Korg en Misschien zelfs Roland bakken? of zit ik ernaast..

en VST integratie

het TI idee ... alleen dan een stapje verder

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door studioduif
een uit knop?

en een aan knop zou ook handig zijn anders heb je die uit knop niet nodig :)
tenzij je natuurlijk een apparaat heb zoals bij veel randapparatuur geen aan/uit knop heeft

ZO FUCKING IRRITANT!

houden fabricanten er geen rekening mee dat sommige mensen hun spul in stekker dozen hebben zitten...
en niet altijd alles tegelijk aan of uit willen hebben .. die 5 of 10 euro wil ik best voor een aan/uit knop betalen

vindt t trouwens ook nog erg dom, aangezien ze er altijd op worden afgerekend tijdens een review dat er geen aan/uit knop is....

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
een aansluiting voor een monitor zou wel cool zijn

zodat je ala sounddiver je synth kan editen

er zou dan dus eigenlijk ook een ps2 of usb port voor de muis op moeten
Een touchscreen (800*600*32) met plastic pennetje lijkt mij een fijnere optie.

Misschien bestaat het al maar ideaal zou een soort van masterkeyboard zijn die de mogelijk heeft om soft-synths, soft-samplers, effecten etc etc te importeren. Dus ipv je virtuele instrumenten op je PC te laden laadt je ze nu in een hardware keyboard en slaat ze op op harddisk. Met name voor de live muzikant zou dit voordelen hebben.

En als ie al een aan knop heeft, dat ie dan ook meteen aan gaat als je hem aan zet, en je niet een kwartier moet wachten voor dat de embedded computer eindelijk klaar is. Dan kun je tenminste direct aan de gang

het gevoel van deze:

green-yellow-q.jpg

maar dan de bediening van deze:

yellow-q.jpg

Nou dasar gaan we weer :)

Discreet analoog om te beginnen.
16 parts, 120 stemmig

Geintergeerde Analoge Vocoder met varibale filtermatrix en filterbanden
16x32 analoge stepsequencer met 32 seq-lines en cv/midi uit

16 part analoge drumcomputer gemixt met PCM/romplayers
(alle Vintage rommetjes standaard erin, dus 707,808,909 etc)

8 octaaf semigewogen toetsenbord + 2 octaven puur voor de arpeggiator

32 voudige efx processor (met echte springreverbs phasers etc)

Synthengine;
4 Osc + 4 Sub OScs (waarvan 2 met wavetables uit de Prophets etc)
4 Envelopes
4 LFO's
2x2 stereo filterpad (met alle modellen erin gestoken, arp, ob, Jup, 303, Wasp etc etc)

Moet te maken zijn voor 2 knaak 50 ;)

Back