VA synth met algoritmes a la rebirth

Otlen

Lid
Ik vraag me af: men bouwt zoveel grooveboxen en pretendeert daarbij 909 en 303 geluiden te emuleren (wat dus nog nooit gelukt is cq. niemand tevreden over is). Waarom bouwt men geen Virtueel Analoge groovebox met dezelfde algoritmen als in rebirth zodat er eindelijk eens een echt alternatief komt voor de xox-en? Ik denk dat dit wel zou aanslaan.
Of niet?

Denk dat dat komt omdat zo'n apparaat best wat geld gaat kosten dan.
Of ie dan kan concureren met een echte 909 en 303 qua prijs dat vraag ik me dan af.
Tenminste als je wilt dat ie ook echt goed klinkt.

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Denk dat dat komt omdat zo'n apparaat best wat geld gaat kosten dan.
Of ie dan kan concureren met een echte 909 en 303 qua prijs dat vraag ik me dan af.
Tenminste als je wilt dat ie ook echt goed klinkt.

En waarom zou dat zo duur worden dan? Rebirth is toch ook niet zo duur, en DSP's zijn het geld ook niet. De originele x0x-en waren destijds ook niet duur. Waarom neemt Roland bijv. de 303 niet weer in productie, of zijn ze bang voor de-mythificatie? Wat prijs betreft, me krijgt dan wel alle moderne voordelen zoals midi.

ja, nu is rebirth niet duur meer , maar hij was toch bijna 400 gulden

Origineel geplaatst door klausito
En waarom zou dat zo duur worden dan? Rebirth is toch ook niet zo duur, en DSP's zijn het geld ook niet. De originele x0x-en waren destijds ook niet duur. Waarom neemt Roland bijv. de 303 niet weer in productie, of zijn ze bang voor de-mythificatie?
Rebirth is alleen software natuurlijk je computer heb je al.
En je computer is toch over het algemeen sneller dan een VA cpu. (voor zover ik weet).
Als je zulke snelheden stabiel in hardware wil implementeren dan gaat dat wel wat kosten.
Dat zie je toch aan de prijzen van nieuwe VA's?

Voor een fabrikant komen gaat er behoorlijk wat research & development in zitten om het goed te emuleren en het in een dsp te krijgen. Slechte emulaties zijn er al genoeg.
Dan komen er nog de overhead/marketing kosten bij.
En alsie dan alleen nog maar een 909 en 303 emuleert dan voegt het weinig toe.

Kan je beter gewoon de 2e hands bakjes kopen :)

Origineel geplaatst door turtel
ja, nu is rebirth niet duur meer , maar hij was toch bijna 400 gulden

Voor 400 gulden krijg je iig geen 2x303 en 909 en 808..... dus wat heet duur. Als ze dat dan in wat hardware met dsp frotten en je moet 1500 euro betalen voor 2x303/909/808 zou ik het direct doen... denk ik....

Rebirth is alleen software natuurlijk je computer heb je al.
En je computer is toch over het algemeen sneller dan een VA cpu. (voor zover ik weet).
Als je zulke snelheden stabiel in hardware wil implementeren dan gaat dat wel wat kosten.
Dat zie je toch aan de prijzen van nieuwe VA's?

Voor een fabrikant komen gaat er behoorlijk wat research & development in zitten om het goed te emuleren en het in een dsp te krijgen. Slechte emulaties zijn er al genoeg.
Dan komen er nog de overhead/marketing kosten bij.
En alsie dan alleen nog maar een 909 en 303 emuleert dan voegt het weinig toe.

Kan je beter gewoon de 2e hands bakjes kopen :)

En als ze dan de echte machines weer gaan produceren? Hoeven ze niet te investering in R&D.. en marketing met zoiets... hoeft denk ik weinig.

En als ze dan de echte machines weer gaan produceren? Hoeven ze niet te investering in R&D.. en marketing met zoiets... hoeft denk ik weinig.
Of ze het zeldfde klinken met hedendaagse transistoren is nog maar de vraag, dat is namelijk ook het probleem waarom de klonen het misschein net niet halen.

Maar dan nog vraag ik me af hoe groot die markt is.

1. Rebirth is tegenwoordig gratis

2. De 303 emu in Rebirth is net zo realistish als Ted de Braak die probeert Kate Bush na te zingen.

:frons:

Waarom neemt Roland bijv. de 303 niet weer in productie, of zijn ze bang voor de-mythificatie?

Waarschijnlijk zijn ze bij Roland het recept kwijtgeraakt en weet men het "geheime ingrediƫnt" niet meer :D

Rebirth in hardware vorm zie ik zelfs wel zitten, altijd al een leuk concept gevonden.

Nog een probleem: rebirth edit je nu met je muis en beeldscherm.
Daar zal dan iets anders voor moeten komen, wordt aardig groot ding dan als je alle sequencers en knoppen ook daadwerklijk realtime wilt besturen met 2x303/909/808 toch?

Nog een probleem: rebirth edit je nu met je muis en beeldscherm.
Daar zal dan iets anders voor moeten komen, wordt aardig groot ding dan als je alle sequencers en knoppen ook daadwerklijk realtime wilt besturen met 2x303/909/808 toch?

vergeet de patternsequencer niet.

Je hebt toch een groovebox zoals een mc909 of zo?
Qua prijs zit je dan toch wel aan ongeveer wat een hardware rebirth zou moeten kosten.
Da's gewoon duurder dan losse software. Daar zit vaak nog een computer omheen die ook nog het een en ander kost.

Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
vergeet de patternsequencer niet.

Uiteraard!

Het aantal knoppen dat een 309 heeft zou genoeg moeten zijn, via een aparte knop kiezen welke synth/sequence je wil editen

Je hebt toch een groovebox zoals een mc909 of zo?
Qua prijs zit je dan toch wel aan ongeveer wat een hardware rebirth zou moeten kosten.
Da's gewoon duurder dan losse software.
Ja maar ik zou er toch best wat voor over hebben. Neem nou zo/n spectralis, die kost 2000 euro, kan die een 303 echt emuleren (909 en 808 dat geloof ik best wel, is niet zo lastig)?

Creamware gooit nu ook z'n VA's in een hardware box. Kost zo'n 700-800 euro. En ik vraag me af hoeveel lui 700-800 euro voor een emulatie 909 of 303 willen betalen. Het is best wel een gezocht product een 909 of 303, maar denk niet dat deze met duizenden de toonbank over zouden gaan - zeker niet als VA. Wellicht dus economisch niet rendabel. Een Jomoxje voor 500 euro is toch ook prima ? 8o)

heb pas 750 betaald voor een 909 clone waar ik mn machinedrum ook wel voor wou ruilen die ik voor 1000 had gekocht en in mijn ogen nog zo'n 850 aan 2e hands waarde had.... ook voor een overtuigende 303 clone zou ik t wel over hebben als ik t geld heb .... en nee een jomox vindt ik niks 8o)

Als je puur naar het aantal Mhz kijkt wel, maar je mag een computer cpu (een all-round cpu) absoluut niet vergelijken met een DSP. De twee werken totaal anders.

Rebirth in VA: mss kan Creamware dat maken (die zijn toch bezig met al hun scope plugs in hardware bakskens te steken)...

Origineel geplaatst door Acidfever
1. Rebirth is tegenwoordig gratis

2. De 303 emu in Rebirth is net zo realistish als Ted de Braak die probeert Kate Bush na te zingen.

:frons:

:dubbel:

Het zou natuurlijk helemaal niet slecht klinken als je de power van een moderne VA aanwendt puur voor het maken van 10 geluiden, en dat tot in de perfectie. De Waldorf RackAttack klonk al best goed, althans, als je hem niet voor een perfecte 808 of 909 wilde gebruiken.

909 en 808 vind ik nieteens het probleem, met een sampler of rompler kom je een heel eind. Maar het 303 geluid (voor diegenen die er nog van houden (aciiiiid)) krijg je (nog) nergens fatsoendelijk uit. Niet uit een bassstation en ook niet uit ms404 of whatever. Ik weet niet hoe die andere hardware clonen zijn met sequencer (xoxbox of zoeits).

Back