piekspanningsbeveiliging van je synth

fuse

Gepokt en gemazeld
Wie gebruiken er hier allemaal eigenlijk van die speciale stekkerblokken om de gevaren van blikseminslag te verminderen? (kan natuurlijk helemaal nooit 100% beschermen tenzijn je de stekkers er gewoon uit trekt)

Of van die startvertragers om zo je apparaten netjes in een bepaalde volgorde op te starten. Een soort delay voor tussen je synth en de stroomvoorziening. (weet ik veel hoe die dingen heten)

Dit allemaal in het kader van 'beschermt uw synth tegen de kwade stroomgeesten'

Ik gebruik een stekkerblok met piekspanningsbeveiliging dmv een zekering. Dit zou (in theorie) moeten werken tegen pieken van bv blikseminslag.
Aangezien (als ik live ga) waarschijnlijk niet op lichtnet aangesloten ben maar op een aggregaat. Ik ga waarschijnlijk wel binnenkort over op een UPS, dan heb je als de stroom uitvalt nog een tijdje om alles te saven en je krijgt geen pieken meer. Deze kan je kopen bij computerzaken en electronicaboeren.

Da's toevallig, hier dacht ik gisteren nog aan om te posten!!
Heb (misschien niet verstandig) 't allemaal op een groep staan.
In elk van de 2 stopcontacten zitten 2 beveiligde stekkerdozen van 10.
Eerst doe ik die van de zwaardere app. aan ; de mixer, beeldscherm, versterker en daarna de 19" spullen en de synths en als laatste de pc

Heb UPS tussen apparatuur om spanningspieken en dalen en uitval af te vangen.
Maar heb bij de bouwmarkt ook wel van die dingen tegen overspanning gezien. Kon je ook de telefoon op aansluiten.
Maar de kabelinternetters onder ons. Zouden eigenlijk ook het kabelmodem aansluiting moeten los koppelen tijdens onweer.

Heb er een hele vette UPS tussen zitten. Kan het iedereen aanraden!

Ik heb niet eens een geaardstopcontact.... maar moet maar ff zo.

Maar wat ik me afvroeg, zijn er geen eeeh "adapterstekkerblokken" dus zodat je al je adapters bij het grof-vuil kan zetten ,en je synths met 12/9/6 V direct op dat ding aa nkun sluiten. Ik meen ooit zoiets gezien te hebben, maar weet niet meer waar.. (stom!)

Tsja ik woon in een huis waarvan de bedrading van net na WOII is en vraag me af hoeveel stroom ze kunnen verdragen. Want al met al komt het toch redelijk tegen de richting van een forse wasmachine aan. Nou ja, scheelt in ieder geval een kachel in de winter. :)

Een UPS heb ik al voor live, maar aangezien hij nu voor m'n server hangt (met suc6) vraag ik me toch af of je met die anti piek stekkerdozen toch ook niet die pieken opvangt die je altijd wel hebt en daardoor je transformatoren minder op hun donder krijgen. Zeker met vintage spul dat nog op 220V werkt ipv de 230V die we nu hebben.

Ik gebruik een 1U 19" rackunit, genaamd de Samson powerbrite PB11. Da's een Power-conditioner (afvlakking en piekbeveiliging) plus racklight in 1. Gaaf apparaat.

Tof dat dit onderwerp eens ter sprake komt. Dacht er van de week nog over na.

Zelf trek ik gewoon de stekkers eruit wanneer ik m'n gear niet gebruik. Computer(s) gebruik ik enkelt voor internet, die hangen wel aan de UPC kabel, maar ja, een gokje moet je nemen.

Zou de volgorde van aanzetten nog wat uitmaken? Zet altijd eerst m'n versterker aan, dan synth's en sequencer. Uitzetten doe ik altijd eerst m'n versterker, dan synth's. Als ik synths als eerste uitzet hoor ik vette static. Metname de Nord Modular is wat dat betreft een kraker.

Tips?

Greetz,

Yawgmoth

je kan je hele licht net wel beveiligen maar zolang de telefoonstekker van je modem of cable modem nog in je computer zit. loop je net zoveel kans als het gaat onweren

Daarom zitten er op je ups een telefoonaansluiting. Zodat het onweer lekker z'n gang kan gaan. :)

Bij mij hangt alles overigens aan een Belkin UPS en APC spanningsfilters. Het is uiteraard geen 100 procent garantie maar je voelt je wel prettiger bij slecht weer. Onweert het hevig en ben ik niet met muziek bezig trek ik overigens alsnog de stekkers eruit. Liever het zekere voor het onzekere zeg maar. :D

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Daarom zitten er op je ups een telefoonaansluiting. Zodat het onweer lekker z'n gang kan gaan. :)

tuurlijk zijn die er maar er zijn er ook zonder die aansluitingen

ik heb helemaal niks beveiligd hier.
Dacht je nou echt dat als de bliksem inslaat dat zo'n overspanningsbeveiliging het tegenhoudt?? dream on...
Gewoon een kwestie van goed verzekeren en als de onweer inslaat is echt niet het eerste waar je aandenkt "me spullen !!"

Ik heb alleen een klein netfilter (2 x speol en 2 X condensator) in mijn netlijn zitten tegen tikken van de koelkast.

De beste beveiliging is de hier al eerder genoemde UPS. Voor degenen die niet weten wat dat is: soort van speciale accu (tussen stopcontact en PC) die bij stroomuitval gedurende een bepaalde tijd nog stroom blijft leveren aan de PC (en met software kan binnen die tijd de PC ook automatisch netjes worden afgesloten, zodat belangrijke data niet verloren gaat door het plotsklaps uitvallen). Een goeie UPS beschikt ook over een overspanningsbeveiliging en een filter tegen schommelingen in de spanning.
Deze overspanningsbeveiligingen zijn vaak wel beter dan de gemiddelde beveiliging (al dan niet met stekkerblok) die je bij de doe-het-zelf-zaak koopt, alhoewel er ook (duurdere) stekkerblokken te koop zijn met goeie beveiliging. Losse spanningsfilters (tegen schommelingen, maar ook goed tegen vervuilde signalen door koelkasten e.d.!) zijn ook gewoon te koop, en zijn meestal ook best wel goed.

Maar het kan nooit kwaad de standaard beveiligingen in stekkerblokken etc. te gebruiken, ze zullen altijd wel iets doen. Koop bij voorkeur een exemplaar met KEMA-keurmerk.
Ik gebruik zelf een stekkerblok van Sitecom met beveiliging, en ik heb er nog een losse voorzitten. Misschien dubbelop, maar ik denk wel dat het zin heeft.

Back