Newie wil graag advies bij eerste aankopen

Rextar

Ingeburgerd
Dingen uit deze post zullen wel al meerdere keren gevraagd zijn maar ik heb met de zoekfunctie niet echt concrete antwoorden kunnen vinden. Vandaar al mijn vragen op een rijtje en hopelijk kan iemand mij helpen.

Ik heb maximaal 450 euro.
Hiervoor wil ik in ieder geval een geluidskaart kopen. Ik weet echter nog niet echt welke de beste keuze zou zijn. In ieder geval lijkt me een M Audio het best om mee te beginnen. Alleen dan is er nog keus uit 4. Namelijk:

Audiophile 192
Audiophile 2496
Delta 44
Delta 66

Eventueel zijn de Emu 0404 of de Emu 1212m ook opties.

Wat ik er precies mee wil doen is het volgende:

Ik wil straks in ieder geval wat hardware gaan kopen. Waarschijnlijk iets van een Virus ofzo en een drumcomputer. Ik gebruik nu Fruity maar wil me binnenkort ook gaan verdiepen in Cubase SX3. Het lijkt mij dat ik toch wel midi moet hebben en ik heb dat niet kunnen vinden op de Delta serie?? Ik wil mixjes op kunnen nemen vanaf mijn mengpaneel en eventueel wat met traktor studio doen.
Voor traktor ga ik 2 stereo output nodig hebben wat dus alleen op de Delta serie zit, maar ik las ook dat ik bijvoorbeeld gewoon een SB Live! erbij zou kunnen doen voor een 2de output als ik een Audiophile zou kopen. Verschilt de geluidskwaliteit dan niet erg en werkt dit gewoon goed samen?

Tevens wil ik monitoren en eventueel een versterker halen. Hoe dit precies zit weet ik ook niet echt. Kan ik bijvoorbeeld alleen monitor boxen halen zonder versterker (actief heb ik dan nodig toch?) of is het beter om een versterkertje te halen en monitor boxen. Kan ik gewoon mijn PC op het mengpaneel bij mijun draaitafels aansluiten en deze dan op de monitoren etc.? Wat raden jullie mij aan en waarom juist dat? En zal ik dit redden met dit geld (voor een versterker kan ik er nog wel 100 ofzo bijleggen)?

Alvast vooruit kijkende zijn er nog dingen die ik verder waarschijnlijk nodig ga hebben. Een midi keyboard en/of een studio mengpaneeltje?

Alvast bedankt!

Komt er heel lullig uit en zo is het ook bedoeld.
Maar een legale versie van Cubase?
Mag ook LE/SE zijn hoor.

Re: Newie wil graag advies bij eerste aankopen

Origineel geplaatst door Rextar
geluidskaarten

De 44 en 66 zijn al wat ouder. De 66 is identiek aan de 44, behalve dat die er nog digitale I/O bij heeft. De 192 is de opvolger van de 2496 en heeft geen cinch maar jack-ingangen.

Ik wil straks in ieder geval wat hardware gaan kopen. Waarschijnlijk iets van een Virus ofzo en een drumcomputer. Ik gebruik nu Fruity maar wil me binnenkort ook gaan verdiepen in Cubase SX3. Het lijkt mij dat ik toch wel midi moet hebben en ik heb dat niet kunnen vinden op de Delta serie??
MIDI zit op de Delta's inderdaad niet. Als je een controller keyboard met USB gaat halen of een aparte MIDI interface (wat bij meer hardware sowieso een goed idee is) zou dat niet zoveel uit moeten maken.

maar ik las ook dat ik bijvoorbeeld gewoon een SB Live! erbij zou kunnen doen voor een 2de output als ik een Audiophile zou kopen. Verschilt de geluidskwaliteit dan niet erg en werkt dit gewoon goed samen?
Als je een geluidskaart met aparte outs hebt heb je er maar 1 nodig :).

Tevens wil ik monitoren en eventueel een versterker halen. Hoe dit precies zit weet ik ook niet echt. Kan ik bijvoorbeeld alleen monitor boxen halen zonder versterker (actief heb ik dan nodig toch?) of is het beter om een versterkertje te halen en monitor boxen.
Actief en passief hangt van je budget af. Als je serieus muziek wil gaan maken zijn goede monitors nooit weg. Je kunt met budget-dingen beginnen en dan z.s.m. bijsparen voor beter, of gelijk goede kopen. Daar gaan je 450 euro dan wel helemaal aan op (en of je dan goede hebt is nog maar de vraag).

Kan ik gewoon mijn PC op het mengpaneel bij mijun draaitafels aansluiten en deze dan op de monitoren etc.? Wat raden jullie mij aan en waarom juist dat? En zal ik dit redden met dit geld (voor een versterker kan ik er nog wel 100 ofzo bijleggen)?
Spendeer je geld eerst aan een goede geluidskaart en controller. Ga dan voor goede passieve monitors waar je even mee vooruit kunt. Versterker kan gewoon een hi-fi componentending zijn, zolang je die equalizer/surround/bassboost opties maar uit laat. Daar zou ik gezien je budget mee starten. Ik zou denk ik niet de 1212m nemen - daar zit digitale I/O op waar je nu nog niks/weinig aan hebt. Tenzij je een 8-kanaals ADATbakje wil halen als mixer.

2 fuse: Zou dat uitmaken dan of je een legale versie of niet hebt? Eerst maar is dit en dan Cubase, ik vermeld het alleen zodat ik niet als ik straks met Cubase aan de gang wil ik eerst andere spullen moet aanschaffen of erbij kopen.

Wat monitoren betreft denk ik op het moment aan de Phonic SEM 712 (http://www.feedback.nl/?id=55&b=SEM712). Zijn die een beetje te doen?
Dan als geluidskaart blijven de M Audio Delta 44 en de M Audio Audiphile 192 over.

Met controller bedoel je?

Origineel geplaatst door fuse
Komt er heel lullig uit en zo is het ook bedoeld.
Maar een legale versie van Cubase?
Mag ook LE/SE zijn hoor.

Het is dat ik wel een aantal illegale mp3's op mijn harddisk heb staan, want anders had ik de eerste steen gegooid.

Origineel geplaatst door Flexby
Het is dat ik wel een aantal illegale mp3's op mijn harddisk heb staan, want anders had ik de eerste steen gegooid.

Uhm, naar wie??

Ik weet niet hoor maar volgens mij beweer ik nergens dat ik illegale software gebruik :confused:
Het enige dat ik zeg is dat ik geen cubase heb en ik vraag wat het voor belang heeft bij mijn vragen. Het is namelijk een beetje vreemd als iemand vragen stelt en dat je dan daarover begint tenzij het van belang is.

Maar goed zijn er nog mensen die mij verder kunnen helpen met mijn vragen ipv stenen te gooien. ;)

Mp3 downloaden is bij nlse wet gewoon legaal hoor.

Maar als je geld voor hardware hebt dan krijg je er vaak een light versie van software bij.
Kan een reden zijn om bepaalde hardware wel te kopen. Of je kan freeware/donation software ook gebruiken als een alternatief voor dure software hoor.

... Wat monitoren betreft denk ik op het moment aan de Phonic SEM 712. Zijn die een beetje te doen?
Dan als geluidskaart blijven de M Audio Delta 44 en de M Audio Audiphile 192 over.

Met controller bedoel je?

Een Audiphile 192 is een prima interface, de Phonic lijkt mij geen ideale studiomonitor. Kijk even naar de Alesis Monitor One MKII of actief Behringer B 2030 A.

Nou mijn budget is iets omhoog gegaan. Ongeveer 800 euro.
Na wat afzoeken op het forum heb ik uiteindelijk een beetje het idee gekregen dat voor monitors de beste keuze 1 van deze is. Als ik kijk naar de specificaties denk ik de Phonics, deze hebben ook net een iets groter bereik wat Hz betreft maar ik ga ze sowieso eerst is even luisteren. (commentaar wordt uiteraard zeer op prijs gesteld)

KRK RP 5
http://www.feedback.nl/?id=55&b=KRP5

Phonic P 8 A
http://www.feedback.nl/?id=55&b=P8A

Geluidskaart zit ik eigenlijk nog wel een beetje over te twijfelen tussen de Delta 66 en de Audiophile 192. Dit is voornamelijk door wat Yoozer zei over het MIDI. Is het nou een beter idee om gewoon een kaart met MIDI te halen of 1 zonder en een MIDI-controller erbij. Ik ben nog niet van plan meer aan te schaffen dan een MIDI-keyboardje maar er zullen wel vrienden lang komen met hardware om af en toe een dagje te klote dus hierop en een eventuele latere aanschaf moet ik wel voorbereid zijn.

Dan kom ik als laatste bij het keyboardje of synth. Ik heb nog iets van 200 a 300 over om hieraan te besteden. In eerste instantie moet ik gewoon iets hebben om wat softsynths aan te sturen etc. maar als er wat extra's op zit is het natuurlijk altijd meegenomen. Iemand tips?

een kaart met midi wordt doorgaans midi aansluiting bedoeld ...
een midi controller is heel iets anders..

ook dat een monitor een groter bereik van HZ heeft zegt niks over de kwaliteit van t geluid..

persoonlijk had ik op gebied van monitors de RP 8 van KRK gekocht...

en op t gebied van geluidskaart een Emu 1212M (of als je budget t toelaat zn grote broer de 1820M)
in combi met Emulator X

ff de zoek funktie gebruiken voor meer info :)

Laatst gewijzigd:
De RP8 wil ik ook wel hebben maar dan ben ik samen met een geluidskaart gelijk door m'n budget heen. Aangezien ik ook nog iets van een keyboardje ofzo moet hebben ga ik dat niet redden. :(

mja ik weet niet hoe t met jou budget zit, maar stel dat je nog een maandje moet wachten voor je weer geld heb
dan zou ik iig nu kwaliteit over kwantiteit kiezen.. geduld is een schone zaak .. al zijn die goedkopere natuurlijk ook geen rotzooi, maar zelf zou ik t zo doen :)

de Emu heeft trouwens midi aansluitingen .. IN/OUT ... dus een midi keyboardje, no problem

wil je later gaan uitbreiden of wil je er vast op voorbereidt zijn kun je beter een midi interface kopen 2x2 of 4x4 om mee te beginnen

en ff voor de goede orde, met een midi controller kun je dus midi parameters ''controllen'' knoppen of parameters van midi gestuurde instrumenten en software... vaak sluit je een midi controller aan op je usb

midi controllers zijn vooral handig als je bijv. niet de knoppen op je synths wilt gebruiken of als bepaalde opties moeilijk of helemaal niet te bedienen zijn vanaf de synth zelf maar wel aanwezig zijn.. of als je apparatuur gebruikt (racks of software) die bijv. helemaal geen knoppen hebben, maar de mogelijkheden :)

btw als je tochopzoek bent naar een keyboardje... koop dan gelijk een midi controller / keyboard combo :)
heb je 2 in 1 weer een zorg minder

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
...
btw als je tochopzoek bent naar een keyboardje... koop dan gelijk een midi controller / keyboard combo :)
heb je 2 in 1 weer een zorg minder

De Edirol PCR-80 is een goede om naar te kijken. Maar ga vooral naar een winkel en raak de verschillende merken en types master klavieren / controlers even aan, dan voel je vanzelf naar welke model je voorkeur uit gaat.

Re: Newie wil graag advies bij eerste aankopen

Ik wil straks in ieder geval wat hardware gaan kopen. Waarschijnlijk iets van een Virus ofzo en een drumcomputer. Ik gebruik nu Fruity maar wil me binnenkort ook gaan verdiepen in Cubase SX3. Het lijkt mij dat ik toch wel midi moet hebben en ik heb dat niet kunnen vinden op de Delta serie??

SX3 werkt ook HEERLIJK met VSTI's hoor (softsynths) :okdan:

aanwakker....aanwakker.... ;)

Ok mijn budget is inmiddels iets gewijzigd ;)
Echter zit ik nu met een klein dilemma, nl het volgende.

Ik koop waarschijnlijk in ieder geval het volgende:

Emu 1212m
2x Behringer B 2031 A

Dan was ik van plan waarschijnlijk een Novation Drumstation erbij te kopen (tweedehands voor 150 euro).

Ook zag ik een Virus staan voor 495 en die wil ik eigenlijk ook wel erbij hebben ;)
Is dit een goede prijs? (mij lijkt namelijk absoluut van wel) Of staan ze wel vaker voor die prijs dan wacht ik namelijk even met de aanschaf hiervan.

Echter heb ik dan niet echt veel geld meer over en moet ook een midi-keyboardje hebben met wat controllers voor m'n software dus hiervoor zou ik dan een zo goedkoop mogelijke moeten hebben.

Ik heb nu het volgende:

Aanwezig:

FL Studio 6
Absynth 3
FM7
Kontakt 2
Vanguard 1.5
Battery V1
Pro-53

PC - AMD Athlon XP 2200+ - 1GB RAM

En er moet ruimte zijn om een of twee Korg ESX aan te sluiten en te gebruiken.

Graag nog wat adviezen en tips :)

EDIT: Het is een Virus A, dus volgens mij is de prijs niet echt bijzonder toch? Dan slaan we deze over en wordt het een wat duurder midi-keyboard.
Kan ik dan het beste een keyboard + controller kopen of zou bv zo'n Edirol PCR-80 goed genoeg zijn?

Back