Gebruikerservaring Roland S750 (of S760/770)

Syntax Terror

Oktoknoppie
Ik ben van plan om een Roland S750 aan te schaffen, kan er niet super veel van vinden op het net, wel dat ie erg goede filters schijnt te hebben...

En de RC100, heeft iemand ervaring met de combi S750 met RC100? Is het een belangrijke uitbreiding? Ik koop er in ieder geval wél eentje met muis, en eventueel een beeldscherm (heb hier nog wel ouwe zooi staan, beeldscherm is dus niet verplicht)

Dus.... gebruikt iemand hem nog? Wat vind je er van?

Thanks!:okdan:

nah, ik moet zeggen, met de rc hoef ik nooit naar de S750 te kijken, die onderin een rack staat. staat naast de monitor een kleintje speciaal voor de 750. Eigenlijk vind ik de 750 ( ondanks de sound ) met de helft aantrekkelijker zonder een rc.

Origineel geplaatst door Formant
nah, ik moet zeggen, met de rc hoef ik nooit naar de S750 te kijken, die onderin een rack staat. staat naast de monitor een kleintje speciaal voor de 750. Eigenlijk vind ik de 750 ( ondanks de sound ) met de helft aantrekkelijker zonder een rc.

Ok, thanks!

En wat voor monitor zit er op? Via de RGB? En kun je me toevallig vertellen of de S-Video kleur doorgeeft??

neuh, is monochome monitortje hier, geen idee of die eigenlijk kleur zou uitsturen, ik mis het niet iig.

IMGP0887.jpg

Vroeger ook een S750 gehad, zonder RC maar met muis en monitor. Ik vond het toen allemaal erg prettig en snel werken, maar zie dat wel in het licht van die tijd. Toen zat heel synthesizer land te werken met een 2 regelig lcd schermpje en een paar knoppen.....
Roland heeft er later nog een keer een snellere chip in gezet, check even of dat gebeurd is - het werkt dan allemaal een stuk vlotter. Volgens mij was die upgrade gratis. Als ie er niet in zit kun je even checken of Roland die upgrade nog kan verzorgen.
En last but not least, die bak ziet er erg kek uit 8~

neuh, is monochome monitortje hier, geen idee of die eigenlijk kleur zou uitsturen, ik mis het niet iig.

IMGP0887.jpg

... heeft kleuren :kimono: :duivels: :maffia: =) 8o)

Origineel geplaatst door Pinquin
... heeft kleuren :kimono: :duivels: :maffia: =) 8o)

En was dat via de RGB of de S-Video?

@Formant: Ziet er cool uit zo lijkt me prettig werken!

Ik ben erg benieuwd naar de klank, het filter en de mogelijkheden.. Ik las ergens (op Moogulator geloof ik) dat ie cross-modulatie kan doen met 2 samples, ben benieuwd!:)

... dat weet ik eigenlijk allemaal niet meer precies. Het lijkt me dat de RGB (Red Green Blue als ik het wel heb) aansluiting kleuren moet geven.
De filters in de Roland waren destijds de beste die je in een sampler kon vinden (veel beter dan de Akai's uit die tijd). De filters zijn dezelfde als in de JD800. Maar het vereist wel wat kennis en oefening om dat soort mogelijkheden ook echt goed te benutten. Ik gebruikte de sampler voornamelijk om al voorgeprogrammeerde geluiden in te laden via de cd-rom en verder de zangpartijen te samplen. Echt met de klanksynthese aan de gang gaan was er niet bij. Dat deed ik met de Jupiter 8 en de JD 800 8). Heb nu niets meer van al dat moois =(

Origineel geplaatst door Pinquin
... dat weet ik eigenlijk allemaal niet meer precies. Het lijkt me dat de RGB (Red Green Blue als ik het wel heb) aansluiting kleuren moet geven.
De filters in de Roland waren destijds de beste die je in een sampler kon vinden (veel beter dan de Akai's uit die tijd). De filters zijn dezelfde als in de JD800. Maar het vereist wel wat kennis en oefening om dat soort mogelijkheden ook echt goed te benutten. Ik gebruikte de sampler voornamelijk om al voorgeprogrammeerde geluiden in te laden via de cd-rom en verder de zangpartijen te samplen. Echt met de klanksynthese aan de gang gaan was er niet bij. Dat deed ik met de Jupiter 8 en de JD 800 8). Heb nu niets meer van al dat moois =(

Thanks! Ja de RGB geeft in ieder geval kleur, ben benieuwd of de S-Video dat ook doet, is makkelijker aan te sluiten (anders moet ik gaan solderen, ben er niet zo'n held in...)

Ow en het OS, daar worstel ik me wel door heen, hoop ik ;)

Jammer hoor, van die spullen, voordal die Jupiter 8 = :{ Gewoon stiekem weer eentje kopen ;)
Nou ben in ieder geval al een stuk wijzer geworden!

Ik vind de filter ook dope, maar moet eerlijk zeggen dat ik em wel eens voor drums gebruik, klinkt dik en gritty, akai vind ik net wat wolliger klinken ( mpc2000xl ). De akai filters zijn volgens mij standaard gewoon geen ruk aan, mischien via een ax ofzo om te filteren.

Wat de bediening betreft, ja, alle functies zitten onder de knopjes, relaxter kan eigenlijk niet, de sampler zelf staat een 2m achter de me als ik voor de rc zit, ik heb links van de monitor een monitor voor de daw zo kan ik voor de pc zitten, sampletje zoek en afspelen voor opname en de rc op "arm" te zetten. Zijn van die kleine dingen die je workflow verbeteren daarom vind ik wel dat die rc bijna een must is voor de S750/760/770.

Ik vind de filter ook dope, maar moet eerlijk zeggen dat ik em wel eens voor drums gebruik, klinkt dik en gritty, akai vind ik net wat wolliger klinken ( mpc2000xl ). De akai filters zijn volgens mij standaard gewoon geen ruk aan, mischien via een ax ofzo om te filteren.

Wat de bediening betreft, ja, alle functies zitten onder de knopjes, relaxter kan eigenlijk niet, de sampler zelf staat een 2m achter de me als ik voor de rc zit, ik heb links van de monitor een monitor voor de daw zo kan ik voor de pc zitten, sampletje zoek en afspelen voor opname en de rc op "arm" te zetten. Zijn van die kleine dingen die je workflow verbeteren daarom vind ik wel dat die rc bijna een must is voor de S750/760/770.

ok ik ga dus zeker voor de RC100 erbij! wat relaxed!

Las ook ergens dat er een soort sequencer software voor gemaakt was.. zit dat er in? Klopt dit uberhaupt wel? Ik heb geen sequencer nodig maar als het er in zit is het wel leuk om een beetje mee te pielen.

Hij heeft verder geen effecten toch, alleen een filter?

Sorry hoor voor al die vragen maar zoals ik al zei, weinig nuttige info op het net, ben trouwens nu wel lid van de Yahoo Roland sampler groep...ook wel informatief!

dr was wel een softsequencer pakket voor de S??? maar dr zit geen seq. in de RC100. Verder is een de S750/770 een soort JV/JD maar dan geen rompler maar sampler, verder zijn alle opties aanwezig maar geen effecten. 1 nadeel is mischien het geheugen, das enkel 18mb met 1mb modules. Is dus wel praktisch als die S750 wat geheugen betreft volledig is uitgebreid en anders kan je ze in de link hier beneden kopen. De S760/770 hebben 32 mb geheugen en de S770 heeft een HD optie, maar dr zit gelukkig ook scsi op alle modellen hehe.

http://www.satech.com/rols7sp.html

Ok heb een S750 op het oog mét RC-100 en 18 mb geheugen + SCSI CD-rom en HD, een leuk pakketje dacht ik zo!

Verder heeft mijn zoektocht op het internet nog de volgende info opgeleverd:

Hier een link naar besturingsysteemen en sounds voor de S series samplers (van W30/S50 tot S330,550,760,enz)
http://gamelay.usami.com/~netboy/w30/sites/ftp_roland-sgroup/samples/Roland/

Verder heet de sequencer software DirectorS (en dan staat er dit achter: sys503)

Voor zover ik kan begrijpen is deze software uitgekomen voor de S330 en S550, kan nergens iets vinden over de S750:

Attachments

• directors.jpg
    directors.jpg
    66,1 KB · Bekeken: 113
Die afbeelding komt van deze (duitse) site waar veel info op staat, alleen mijn duits is barslecht..
http://www.joerg-erren.de/sites/roland.html#s750

Vertaling via Babel Fish levert een grappige tekst (zoals zo vaak:)), maar zo is het voor mij wel te begrijpen wat er staat..

Verder ben ik er achter dat de S760 over een S-Video uitgang beschikt en dit dus niet van toepassing is op de S750, die heeft alleen composite (monochroom) en RGB (zelf kabeltje solderen)

En kijk als je info zoekt over de S series ook zeker even op:

http://www.generalconcepts.com/sgroup/ (verzamel plek met links, info, enz.)
http://home.pages.at/pullrich/director-s.htm (director S info page)
http://s760.us.tt/ (S760, maar vaak ook toepasbaar op de S750 en S770)
http://www.synthzone.com/midi/roland/s550/ (nog een handige pagina met vooral s550 tools)

Nou ik kan niet wachten in ieder geval om met dat ding aan de slag te gaan!
vuk de vst's! ;)

[edit]URL's toegevoegd![/edit]

Laatst gewijzigd:
Ok, ik heb hem ondertussen staan, een Roland S750 met RC100 en muis, op een monochroom C64 monitortje, vorige eigenaar had hem nooit op een TV aangesloten, nou ik zou gek worden van die LCD.. Anyway, super apparaat!

Nu heb ik er een aantal CD's bij gekregen, dit zijn gebrande CD's. Het zijn vooral orchestrale geluiden, Vioolen en dat soort meuk. Ook symphonische percussie, dat soort dingen.

Heeft iemand intresse om te ruilen voor wat meer modernere klanken, vooral een drum-kit op roland formaat is voor mij een goed start punt. Verder sampel ik zelf wel een boel natuurlijk, maar het schijnt dat die roland sample CD's wel oke klinken. Zou het wel eens willen proberen.

Mocht je wat te ruil hebben, laat het me even weten! Ik zal die CD's toch niet gebruiken!

Ik join the S-750 club !

We zijn al met 4 leden nu ! als ik het zo zie :)

Volgens mij zijn er nog meer minimoogs op het forum dan dit stukje ´history´

Lekkere sound heeft deze bak hoor..zwaar onderschat en werkt lekker als je hem een beetje doorhebt.
Ik vind hem overzichtelijker als de S760 en heeft standaard wat meer aan boord (zoals de outputs en video)
Ik heb er helaas geen rc-100 bij,maar ik kom er met de muis & scherm zo ook wel uit gelukkig.

Als iemand nog sample cd´s of rackoren heeft liggen hou ik me aanbevolen overigens !

Die wilde ik ook altijd hebben toen.. maar kon er geen vinden.. tot ik voor een spotprijstje een s-330 tegenkwam.. zoek er nog een kabel voor en monitor..

Ik heb het ´nog´ niet geprobeerd,maar kan je die monochrome uitgang van je S-750 niet gewoon op je video-in van je tv/video enz. doen doormiddel van een simpel tulp-tulp snoertje ?

Het lijkt mij namelijk van wel :) of heb je het niet over de S-750 ?

Ik zal het eens testen voor je.

Ik zat even naar wat anders te zoeken en kwam op deze thread.

De S750 kun je met zo'n geel video-snoertje aansluiten op je TV (zeker als je aan de voorkant zoals vele moderne tv's een video-aansluiting hebt rood-wit-geel). Ik heb dit gedaan bij mijn breedbeeld en alles was goed te overzien.

Op de SCSI aansluiting kun je van alles en nog wat aansluiten, ook de moderne 40-speed Plextor. Werkt uitstekend.

Een Iomega 2Gb JAZ drive herkent ie als HD. Formateren duurt wel een uurtje, maar eenmaal gedaan, kun je goed uit de voeten. Het lezen gaat razendsnel.

Wat ik ook handig vind, is de kopieer functie tussen 2 SCSI apparaten zoals bv de CDrom en de JAZ. Je kunt dan klanken van CDrom naar JAZ overzetten zonder ze eerst te moeten laten in het RAM-geheugen van de Roland.

Opstarten kan via SCSI / JAZ. Gaat erg snel. Met een floppy duurt het 25 seconden.

18MB lijkt niet veel, maar zeker goed bruikbaar. Het RAM-geheugen is het 30-pins formaat net zoals in de Ensoniq ASR-10 en de Kurzweil K2000.

Klank: ik vind de Roland S750 1 van de best klinkende samplers die ik gehoord heb. Kan qua punchyness zo tussen de TR808 en TR909 / TB303. Niet alleen de strijkers klinken erg sterk, maar vooral alle percussie.

Overigens: de ZIP kent ie ook. Gaat ook erg snel. Zoals bekend zijn de filters uit de Roland JD800 familie. LPF/BPF/HPF met resonantie.

Achterzijde: 8 uitgangen, 2x voor stereo + 6 mono.

Back