Zonder PC, wel 2xMC500 en meer: Jewel of the Savannah

@Ramirez: Neen hoor, die afrikaanse yells en percussie en rattlers enz komen uit een E6400 en EIV: sample library "Heart of Africa". Echte aanrader voor EMU of S1000-bezitters! . Het is wel de bedoeling dat de toekomstige CD Jewel de vorige Musical Impressions zal overstijgen ... en met Jewel of the Land en Jewel of the Savannah ben ik al goed op weg, denk ik .

Hoi Danny.
Jij gebruikt toch alleen de w-30 als sampler?
nou ben ik helemaal niet thuis met de w30,maar zou je mischien een korte omschrijving kunnen geven hoe je je samples laad en gebruikt.en hoelang kun je met een w30 samplen?
wat ik me herinner is dat de w30 meestal voor percussie werd gebruikt.of zit ik er naast?

Hoi Danny.
Jij gebruikt toch alleen de w-30 als sampler?

2 jaar geleden nog wel, maar ondertussen is daar een EMU E6400 en EIV bijgekomen, allebei uitgerust met 128 Mb intern geheugen.

nou ben ik helemaal niet thuis met de w30,maar zou je mischien een korte omschrijving kunnen geven hoe je je samples laad en gebruikt.en hoelang kun je met een w30 samplen?

De W30 heeft 750 Kb geheugen, verdeeld over 2 banken. Dit resulteert in een maximale sampeltjid van 15 seconden op 30 KHz of 30 sec op 15 KHz. Dat lijkt weinig, maar met een beetje intelligent gebruik en hergebruik van samples en geheugen kan je er best wat in krijgen.

wat ik me herinner is dat de w30 meestal voor percussie werd gebruikt.of zit ik er naast? [/B]

Je gebruikt hem voor wat je erin steekt. Zijn dat drumsamples, dan heb je inderdaad een percussiegerichte sampler, maar je kan hem net zo goed voor koren, synthsamples, bassen, piano's enz gebruiken hoor.

:doei:

@Danny.
Je gebruikt hem voor wat je erin steekt. Zijn dat drumsamples, dan heb je inderdaad een percussiegerichte sampler, maar je kan hem net zo goed voor koren, synthsamples, bassen, piano's enz gebruiken hoor.

Uiteraard gebruik je hem voor wat je er in steekt.Ik formuleerde het ook iets verkeerd.
Maar ik dacht dat de w-30 een paar goede tools aan boord had die zeer geschikt zijn voor drumloops,maar ik zal wel in de war zijn met een andere.

Bedankt voor de info Danny
:okdan:

Mooie track!

Niet mijn smaak verder, maar knap hoe je alles opbouwt en mixed, doch, de melodie (van die fluitachtige) vind ik iets eenvoudig klinken en doet afbreuk aan heel de compositie doordat ie in mijn oren té ingetogen is. Verder erg netjes geproduced.

Origineel geplaatst door Ramirez
Maar ik dacht dat de w-30 een paar goede tools aan boord had die zeer geschikt zijn voor drumloops,maar ik zal wel in de war zijn met een andere.

Hm ... niet echt. Op dat gebied is ie zelfs nogal slecht bedeelt. Waar ie wel goed in is zijn drumsounds (door z'n 12 bit). M'n kick komt de laatste 3 jaar bijna uitsluitend uit de W30 en ook de snares en zelfs hihats zijn niet slecht, juist door dat Lofi gevoel.

Dus ... ondanks dat er flink wat samplergeweld in m'n studio staat, worden specifieke taken nog steeds door de W30 uitgevoerd ;) .

Origineel geplaatst door demian
Mooie track!

Niet mijn smaak verder, maar knap hoe je alles opbouwt en mixed, doch, de melodie (van die fluitachtige) vind ik iets eenvoudig klinken en doet afbreuk aan heel de compositie doordat ie in mijn oren té ingetogen is. Verder erg netjes geproduced.

Tja ... de eenvoud van de melodie is voor een deel speciaal zo gekozen omdat er op percussiegebied al zo veel gebeurd. Als ik daarbovenop of samplephrasevoorbeelden (bestaat dit woord echt :confused: ) uit Heart of Africa afga, dan zijn afrikaanse fluitmelodiëen dikwijls zo eenvoudig.

Maar uiteindelijk is het allemaal smaak natuurlijk ;) . Thanks :okdan:

Mooi zeg!! Ik heb me geen moment verveeld. Het stuk nodigt uit tot verder luisteren, prikkelt de nieuwsgierigheid naar nieuwe geluiden en melodieen.
De intro vond ik het mooist.

Overall: een dikke :okdan:

Ik heb me kostelijk vermaeckt met deze track.. mooi gemixt en zo, dat zeker.

Alleen die melodietjes hebben voor mijn smaak wel iets te veel 1-2-3-4 hoedje van papier-gehalte, als je begrijpt wat ik bedoel... en jungle-sounds met zweefpads is weliswaar lekker, maar echt vernieuwend is het niet (niet dat dat altijd moet).

Dus ja.. niet helemaal mijn ding, maar denk dat er zeker een publiek voor is, en zit goed in elkaar voor wat het is :)

"Voor wat het is" ????
Nou, ik doe het hem niet direct na hoor. Onderschat het niet, een idee volledig uitwerken naar plan.

Origineel geplaatst door hermax
"Voor wat het is" ????
Nou, ik doe het hem niet direct na hoor. Onderschat het niet, een idee volledig uitwerken naar plan.

Ik bedoelde het ook niet denigerend ;) Meer om aan te geven dat het mijn genre niet is :)

@Bartology: bedankt man :okdan:

@Payt: nou ja ... je kan nooit iets maken dat in ieders smaak valt. En dan denk ik maar: beter één heel goed hoedje van papier dan een slechte 9de van Beethoven :D . Trouwens, afrikaanse melodiëen zijn dikwijls eenvoudig qua opbouw :eureka: . Hier is de percussie en achtergrond op zich al complex genoeg zonder daar dan nog eens complexe melodiëen bij te gaan zetten :).

Maar ja ... het is zoals je zelf zegt: het zal niet overeenkomen met ieders smaak ... en maar goed ook ;) .

Er mogen nog gerust meer reakties bijkomen, hoor :) :) :) .

zat ik vanavond net naar jumanji te kijken kom ik deze track tegen:)

ik vind het erg knap wat je hier gedaan hebt om zo'n lang nummer met afwisseling van begin tot eind af te werken volgens een uitgestippeld plan. ik vind de opening van de hoofddeun (zullen we het zo maar noemen) erg sterk met al die toeters en bellen erbij na die intro. ik vind de mix echt geweldig.volgens mij van een professioneel niveau ... petje af.

evenwel vind ik de melodieen niet van een prikkelend niveau. wat dat betreft lijk je wel een beetje op het de jaren 90 vangelis. eenvoudige deuntjes maar in een sterke verpakking! hier en daar lijkt het ook wel een beetje mike oldfield.

volgens mij vind jij het ook wel leuk om de hele tijd een cs80-achtige LFO met ruis er foorheen te gooien:) ik weet het wel zeker trouwens. hier vind ik je ook het sterkst trouwens. in de aankleding, de mix, de effecten ijzersterk getimed om het geheel heen. nu nog iets originelere melodieen en dan heb je een ijzersterke combinatie.

Hoi Vanheckis :doei:

ik vind het erg knap wat je hier gedaan hebt om zo'n lang nummer met afwisseling van begin tot eind af te werken volgens een uitgestippeld plan. ik vind de opening van de hoofddeun (zullen we het zo maar noemen) erg sterk met al die toeters en bellen erbij na die intro. ik vind de mix echt geweldig.volgens mij van een professioneel niveau ... petje af.

Bedankt :okdan:

evenwel vind ik de melodieen niet van een prikkelend niveau. wat dat betreft lijk je wel een beetje op het de jaren 90 vangelis. eenvoudige deuntjes maar in een sterke verpakking! hier en daar lijkt het ook wel een beetje mike oldfield.

Zoals je misschien wel weet, beschik ik over een erg gelimiteerde theoretische muziekkennis. Neem daar dan bij dat ik niet zo veel tijd heb om achter de synths te zitten en dan begrijp je wel dat het niet zo evident is om muzikaal complexere zaken in mekaar te boksen. Daarbij hou ik ervan om sfeeren te creëeren en achter de perfecte mix te zoeken (niet dat ik die altijd vind ;) ). Combineer deze zaken en dan kom je op resultaten zoals Jewel of the Savannah en Jewel of the Land terecht: relatief eenvoudige dingen op muzikaal gebied, maar met de nodige details en sfeer.

volgens mij vind jij het ook wel leuk om de hele tijd een cs80-achtige LFO met ruis er foorheen te gooien:) ik weet het wel zeker trouwens. hier vind ik je ook het sterkst trouwens. in de aankleding, de mix, de effecten ijzersterk getimed om het geheel heen.

Da's eigenlijk wel raar: sommigen hebben het over perfecte timing en het uitwerken volgens plan. Ik time eigenlijk niks ... ik luister en herbeluister en op den duur hoor ik gewoon waar dingen tekort komen en die vul ik dan in. Daarom beluister ik m'n eigen songs in de opbouwfase tot vervelens toe en dan ga ik na waar het begint te vervelen en waarom. Het is verbazingwekkend hoe veel meerwaarde een song kan krijgen op deze manier. Iets in een week afwerken is absoluut niets voor mij.

nu nog iets originelere melodieen en dan heb je een ijzersterke combinatie. [/B]

Ik heb het ook al in vorige antwoorden vermeld dat de melodie ook wel expres eenvoudig is gehouden omdat de rest nogal druk is (percussie en getunede percussie, effecten enz). Het is niet mijn bedoeling om er een warboel van te maken.

Maar ik besef ook wel dat ik in de toekomst moet trachten om muzikaal de lat wat hoger te gaan leggen (iets zoals 'To Battle' zou nooit uit mijn geest kunnen ontspruiten ;) .

Bedankt voor de uitgebreide reaktie :halleluja

Origineel geplaatst door Danny
relatief eenvoudige dingen op muzikaal gebied, maar met de nodige details en sfeer.

nou dat lukt je geweldig hoor.

overigens geloof ik niet dat een eventueel gebrek aan theoretische kennis een belemmering hoeft te zijn. ik denk dat als je probeert om af en toe een 'onlogische' wending of sprong in een melodie maakt, of er een onlogisch akkoord onderzet al een heel eind komt zolang je maar weer terugvalt op de basis, het moet natuurlijk geen zooitje worden. het valt mij op dat het een kwestie van wennen is om de 'onlogische' noten of harmonien te waarderen bij vaker terug horen dan klinkt het alsof het altijd zo de bedoeling is geweest. nou ben ik zelf ook altijd aan het worstelen om iets substantieels te verzinnen kwa melodie en het gevaar is dan vaak dat het geforceerd gaat klinken en helaas slaag ik er zelf ook maar zelden in. ach, misschien is het ook wel het moeilijkste wat er bestaat, om een echt steengoeie melodie te verzinnen. nog moeilijker dan een complexe fuga te schrijven bij wijze van spreken.

ze zeggen wel eens dat je eerst de regels moet kennen en ze dan moet gaan breken. volgens mij ken jij de regels zo ondertussen wel want anders ben je niet in staat om zo'n prestatie te leveren. ik zou zeggen gebruik je intuitie (geen theorie nodig) en ga eens wat regels breken!. ben benieuwd.

Errug relaaaxx... echt filmmuziek... geweldig gedaan!!

Hoi :doei:

Origineel geplaatst door VanHeckis
overigens geloof ik niet dat een eventueel gebrek aan theoretische kennis een belemmering hoeft te zijn. ik denk dat als je probeert om af en toe een 'onlogische' wending of sprong in een melodie maakt, of er een onlogisch akkoord onderzet al een heel eind komt zolang je maar weer terugvalt op de basis, het moet natuurlijk geen zooitje worden. het valt mij op dat het een kwestie van wennen is om de 'onlogische' noten of harmonien te waarderen bij vaker terug horen dan klinkt het alsof het altijd zo de bedoeling is geweest. nou ben ik zelf ook altijd aan het worstelen om iets substantieels te verzinnen kwa melodie en het gevaar is dan vaak dat het geforceerd gaat klinken en helaas slaag ik er zelf ook maar zelden in. ach, misschien is het ook wel het moeilijkste wat er bestaat, om een echt steengoeie melodie te verzinnen. nog moeilijker dan een complexe fuga te schrijven bij wijze van spreken.

Ik weet wat je bedoelt en om eerlijk te zijn heb ik zo een wending in dit stuk verwerkt (het eerste tussenstuk waarin de hobo de melodie op zich neemt). Voor mij is dat dus een breken met de regels (terwijl dit gewoon een akkoord is zoals de meeste musici misschien 'tig keer gebruiken). Maar als je beseft dat ik gemiddeld slechts een uurtje of 2 per 2 à 3 weken achter de synths kan zitten (2 jonge dochters) dan begrijp je dat je je spaarzame tijd moet spenderen tussen het doorlopen van samplebibliotheken, het programmeren van sounds, het onder de knie krijgen van nieuwe dingen, het afwerken van een song ... en dan ook nog eens proberen om muzikaal vernieuwend te zijn ... ;) . Maar ja ... dit kunnen natuurlijk net zo goed uitvluchten zijn :D .

ze zeggen wel eens dat je eerst de regels moet kennen en ze dan moet gaan breken. volgens mij ken jij de regels zo ondertussen wel want anders ben je niet in staat om zo'n prestatie te leveren. ik zou zeggen gebruik je intuitie (geen theorie nodig) en ga eens wat regels breken!. ben benieuwd.

Er zijn nog HEEEEEEEEEEELLLLLL veel regels die ik niet ken hoor :dubbel: ;) ... maar allee ... ik zal ze in één van de volgende Jewelprojecten proberen verbreken ;) .

He Danny!

Wat een mooi stuk muziek :halleluja

Verveelt inderdaad geen moment voor een track van 8 minuten.
De intro vind ik zeer veelbelovend. Hele mooie serieuze sfeer. Dan moet ik mij aansluiten bij diegenen die al zeiden dat die fluit vanaf 1:23 een beetje simpel klinkt (qua klank en melodie). Het blijft natuurlijk persoonlijke smaak, maar de meeste smaak telt, of niet :confused:
Persoonlijk zou ik denken dat een ingewikkeldere minder vraag & antwoord melodie niet te ingewikkeld zou worden mbt. de percussie. Soms kan het best gaaf zijn verchillende 'lagen' in een track te hebben, zodat je iedere keer als je luistert weer iets nieuws ontdekt. In mijn oren zou de track dan perfect zijn in zijn geheel.
De break vanaf 4:15 is super, bijna alsof er een nieuw hoofdstuk aanbreekt, dat blijft m boeiend houden tot het eind.

Complimenten! :biertje:

Hey Alan :doei:

Blijkbaar blijft dit stuk goed onder de aandacht liggen.

Persoonlijk zou ik denken dat een ingewikkeldere minder vraag & antwoord melodie niet te ingewikkeld zou worden mbt. de percussie. Soms kan het best gaaf zijn verchillende 'lagen' in een track te hebben, zodat je iedere keer als je luistert weer iets nieuws ontdekt. In mijn oren zou de track dan perfect zijn in zijn geheel.

De meeste van m'n songs zijn gelaagd van structuur en het was nu juist dit 'vraag en antwoord'-spel dat eens iets anders moest opleveren ... en dat is het toch wel geworden (ook al klinkt het eenvoudig). Misschien moet je eens op zoek gaan naar 'Jewel of the Land' als je dat nog niet gehoord mocht hebben. Daar is dat gelaagde heel goed in te herkennen ;) .

De break vanaf 4:15 is super, bijna alsof er een nieuw hoofdstuk aanbreekt, dat blijft m boeiend houden tot het eind.

Bedankt :okdan:

Complimenten! :biertje:

Bedankt :) ... met deze zomerse temperaturen is dat :biertje: meer dan welkom ;) .

Back